آغاز دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور وزیر صمت

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با محوریت خودروهای برقی با حضور وزیر صمت آغاز به کار کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبر اسب بخار ، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با محوریت برقی سازی امروز (۲۳ آبان ۱۴۰۲ ) با حضور وزیر صمت عباس علی آبادی،معاونت حمل و نقل وزارت صمت منوچهر منطقی ، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت عبدالله توکلی ،سرپرست سازمان توسعه تجارت مهدی ضیغمی ، مدیران ارشد خودروسازان کشور و رسانه های تخصیص این حوزه آغاز به کار کرد.

وزیر صمت پس از افتتاح این نمایشگاه و در خلال بازدید از غرفه های مختلف با اشاره به برگزاری این نمایشگاه با محوریت خودروهای برقی اظهار کرد:در زمینه خودروی برقی اصلا محدودیت نداریم. زیرا چشم‌انداز دنیا تولید خودروی برقی است و در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد.

علی آبادی تصریح کرد: صادقانه می‌گویم و نمی‌خواهم مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما مردم ما انتظار بیشتری از خودروسازان داشته‌اند و این انتظار همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برآورده نشده است. با توجه به سابقه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود داشت انتظار می‌رفت که نسبت به سایرین زودتر به تولید خودروی برقی دست یابیم.

شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست

وی افزود: نزدیک به ۷۰ سال پیش دنیا فهمید که برقی‌‌سازی‌ خودروها بهتر است اما به دلایلی از این موضوع عقب‌‌نشینی شد زیرا بنزین ارزان‌تر بود و مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا وجود نداشت. اما اکنون شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست و ما در روز جاری در شرایط زرد به سر می‌بریم و معلوم هم نیست که در زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا چه شرایطی داشته باشیم بنابراین یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع آلودگی هوا و رفع معضل انرژی استفاده از خودروهای برقی است.

وزیر صمت افزود: ظرفیت قابل توجهی از درآمد کشور در بخش انرژی استفاده می‌شود و این موضوع اقتصاد ما را به سمت کوچک شدن سوق می‌دهد به همین دلیل برای توسعه  تشکیل سرمایه در بخش‌های مهم اقتصاد باید سرمایه‌گذاری به نحوی پیش رود که برای کشور درآمدزا باشد و وضع اقتصاد کشور را بهتر کند. لذا یکی از راه‌ها این است که به سمت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری آن حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم باید به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کنیم.

وعده تولید خودرو برقی در نیمه ۱۴۰۳

علی آبادی اضافه کرد:‌ البته این حرکت آغاز شده و خودروسازها متوجه شده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند و ما در وزارت صمت آنها را تشویق می‌کنیم که با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنند‌. در حال حاضر نیزهر یک از خودروسازهای اصلی ما مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند و اقدام آنها امیدبخش است، اما هنوز محصول نهایی نیست تا بتوان آن را با اطمینان به دست مردم داد.

این عضو کابینه سیزدهم بیان کرد:‌ خودروسازان قول داده‌اند در ۶ ماهه اول سال آینده این اتفاق بیفتد و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آنها است و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد.

امکان شارژ خودروهای برقی به زودی

وی همچنین درخصوص زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است لذا تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.

وزیرصمت افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.

علی‌آبادی گفت:‌ باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.ارزش افزوده، امروز در درجه اول در نوآوری است ولذا از دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهی‌ها دعوت می‌کنیم مشارکت بیشتری در خلق آینده بهتر و تولید محصولات بهتر داشته باشند.

این عضو کابینه همچنین تصریح کرد: هر چه درباره خودرو گفته‌ایم شامل موتورسیکلت‌ نیز است به نظرم موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

اولویت تأمین ارز برای برقی سازی

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو مطالباتی داشته است، وزارت صمت در اینباره چه اقدامی انجام داده است گفت:‌ این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.

وزیرصمت افزود: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

اهداف سفر به چین

علی آبادی همچنین در خصوص سفر به چین اظهارکرد: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قراردادها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

وزیر صمت در ادامه در پاسخ به اینکه برخی خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می‌کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. آنها تنها به مشتریان توصیه می‌کنند که می‌تواند از سوی آنها قبول یا رد شود.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی‌

علی آبادی با اشاره به اینکه معتقد هستیم که بایستی تولید داخلی را حمایت کنیم ،  تصریح کرد: اما این تا زمانی معنا دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر هم کنیم. خودروی داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات داشته باشد؛ این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.

وی  ضمن تاکید بر اینکه ساخت داخل باید بر اساس مزیت‌های داخل کشور باشد، تصریح کرد: هدف‌گیری ما در درجه اول رفع گلوگاه‌ها، ایجاد اشتغال، حداقل کردن مصرف ارز کشور و اقتصادی کردن پروژه‌هاست؛  اگر برنامه‌ها با هر یک از این موارد معارض باشد، متوقف می‌شود.

 شورای رقابت فعلاً مسئول قیمت‌گذاری خودروهاست

سکاندار صمت کشور همچنین در پاسخ به پرسشی  در مورد قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: اینکه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار خواهد رفت یا خیر، اطلاعی ندارم و بنده مسئول این کار نیستم؛  بنابراین نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده‌ای هم بدهم. در حال حاضر تشخیص و قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است؛ البته همانطور که خواست دولت و وزارت صمت نیز هست، در چشم‌انداز قصد داریم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که دیگر نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد.

وزیر صمت در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در رابطه با واردات خودرو، گفت: آنچه که اتفاق افتاد، ناترازی در کیفیت و مطلوبیت بود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد به سمتی حرکت کنیم تا نیاز مردم از طریق واردات برطرف شود. البته از خودروسازان داخلی برای اصلاح کمی، کیفیت و تنوع حمایت خواهیم کرد و آن‌ها را تشویق می‌کنیم. خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودروهایی در شان و در خور مردم تولید کنیم تا در بازارهای جهانی عرضه شود.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.