تعلیق مجوز شماره گذاری این بار برای رانا پلاس رخ داد

تعلیق مجوز شماره گذاری رانا پلاس
تعلیق مجوز شماره گذاری رانا پلاس

بعد از تعلیق مجوز شماره گذاری خودروهای مختلف، این بار شاهد هستیم که امکان تخصیص پلاک به رانا پلاس های صفر کیلومتر از بین رفته و مشتریان این خودرو در آستانه سال جدید در انتظار تحویل رانا پلاس خود مانده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در ماه های اخیر مشتریان خودروهایی چون رنو تندر ۹۰، ساندرو ، ساندرو استپ وی، وانت نیسان، مزدا ۳، پژو ۲۰۷i، سورن پلاس و… از عدم امکان شماره گذاری خودروهایشان خبر دادند و حال شاهد هستیم که این اتفاق برای محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو رخ داده است. این مسئله در شرایطی پیش آمده که تا چند هفته قبل، شماره گذاری رانا پلاس امکان پذیر بوده و از سویی نسخه های پلاک ملی این خودرو در قالب فروش های فوق العاده به دست مشتریان رسیده اند. اما حال پس از مدتی شاهد هستیم که به خاطر مسائلی چون اعتبار مجوز آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست، اعتبارنامه های فنی و… مجوز شماره گذاری این سدان کلاس B به حالت تعلیق در آمده و مراجع قانونی از گره گشایی این موضوع خودداری می کنند و خودروهای فروخته شده به مشتریان را مدت ها در انتظار تخصیص پلاک باقی می گذارند.

مدیران 777 مدیران 777

با وجود اینکه عملکرد سازمان هایی چون حفاظت محیط زیست، پلیس شماره گذاری و… مطابق به دستور العمل ها است، اما این روزها به خاطر عدم ثبات رفتار در این مجموعه ها و از سویی رفتارهای شبهi برانگیز شاهد هستیم که بسیاری از فعالان رسانه ای و کارشناسان صنعت خودرو به نوع برخورد و عملکرد این سازمان ها انتقاد دارند و از سویی مشتریان منتظر هم، گلایه خود را از ساز و کار این دستگاه های اجرایی به رسانه ها اعلام می کنند.

آن چه که امروز مطرح است، دلیل عدم شماره گذاری خودرویی مانند رانا پلاس بوده و این سوال مطرح می شود که چگونه یک خودروی جدید پس از اخذ مجوز شماره گذاری، تنها پس از چند هفته امکان دریافت پلاک را از دست می دهد و دوباره به ابتدای خط اخذ مجوزها می رود؟ مگر غیر از این است که دستگاه های مربوطه چند ماه قبل مجوز شماره گذاری این دسته از خودروها را صادر کرده اند و اگر چنین مسئله ای صحبت دارد، چگونه امروز مجوز صادر شده از جانب خود را به حالت تعلیق درآورده اند؟

در چند وقته اخیر در کنار بروز چنین تناقض هایی، رفتارهای عجیب و به نوعی تحریک آمیز سازمان های اجرایی مختلف را در خصوص صدور مجوز شماره گذاری خودروها شاهد بوده ایم و به نوعی با موضوعی به نام « عدم اطلاع رسانی کامل و ایجاد شبه » توسط مدیران سازمان هایی چون حفاظت از محیط زیست طرف شده ایم. به عنوان مثال طی روزهای گذشته یکی از مدیران این سازمان اعلام کرد که سایپا شاهین مجوز شماره گذاری ندارد و این مسئله را به نوعی عنوان کرد که گویا این خودرو در تست های آلایندگی مردود شده و دیگر امکان صدور مجوز برایش وجود نخواهد داشت. اما پس از پیگیری ها مدیران ارشد این سازمان اعلام کردند که این اطلاع رسانی اشتباه و ناقص بوده و مشکلی برای شماره گذاری خودرویی مانند شاهین وجود ندارد و در حال حاضر این خودرو وارد فرایند اخذ مجوز و پشت سر گذاشتن تست های آلایندگی شده است. همچنین کمی بعد عنوان شد که یکی از خودروهای جدید بازار مجوز شماره گذاری ندارد و دوباره چنین سوء برداشتی در فضای مجازی به راه افتاد. اما جالب است این اتفاق در شرایطی رخ داده که هنوز تولید رسمی و پیش فروش خودروی مورد نظر آغاز نشده و هنوز تست های تطبیق و داخلی سازی این خودرو ادامه دارد و بدیهی است که وقتی هنوز خودرویی برای اخذ مجوز آلایندگی اقدام نکرده است، امکان شماره گذاری را پیدا نمی کند. چند ماه قبل هم چنین اتفاقی برای سورن پلاس رخ داد و اعلام شد که این خودرو هم فاقد مجوز شماره گذاری است. اما عنوان نگردید که این خودرو مراحل تست آلایندگی را پشت سر می گذارد و قطعا تا زمانی که تست ها به پایان نرسد، مجوز اعطای پلاک ملی هم برای این محصول صادر نخواهد شد.

در نهایت همچنان در مورد مجوزهای شماره گذاری خودروها ابهامات بسیاری وجود دارد و بیشتر از حواشی به خاطر عدم عملکرد مشخص دستگاه های اجرایی در این زمینه است. امروز رانا پلاس ایران خودرو در شرایطی تعلیق مجوز شماره گذاری را تجربه می کند که چند هزار دستگاه از این محصول وارد خیابان ها شده و از آن سو، خودرویی به نام تارا در مرحله تست های نهایی خط تولید، مجوز شماره گذاری را دریافت کرده است.

در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و مشتریان خودروهای منتظر پلاک توقع دارند تا دستگاه های اجرایی رفتاری مناسب و مطابق به قوانین را به صورت ثابت داشته باشند و با رویکردهای متغییر خود، چنین دردسرها و حواشی را برای بازار خودرو ایجاد نکنند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.