دیوان عالی کشور به مناقشه ثبت سند خودرو پایان دهد

ثبت سند خودرو
ثبت سند خودرو

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: امیدواریم دیوان عالی کشور بعد از گذشت دو ماه با رأی قاطع به مناقشه ثبت سند خودرو پایان دهد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از ایرنا، علی خندانی روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به موضوع نقل و انتقال خودرو گفت: پس از دستور دادستان کل کشور مبنی بر رسمیت بخشیدن به برگ سبزخودرو و عدم مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی در ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ کانون سردفتران و دفتریاران موضع حقوقی خود را رسما اعلام کرد. 

وی ادامه داد: پس از آن حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس محترم قوه قضاییه در هشتم مهرماه ۱۴۰۰ در دیدار با فعالان اقتصادی استان قزوین اعلام کردند که اگر این مسئله با سرعت عمل مجلس در صدور رای تفسیری همراه شود مشکل حل خواهد شد و نامه ای به مجلس تقدیم کردند.

خندانی افزود: مجلس هم نامه و درخواست مطروحه را به معاونت قوانین ارجاع داد و در آبان ماه ۱۴۰۰ اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به طرح استفساریه ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرائم رانندگی به صراحت و مستند قوانین بالادستی اعلام کرد که سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهارداشت: البته موج رسانه ای هماهنگ شده علیه دفاتر اسناد رسمی و بایکوت رسانه ای رسانه ملی همچنان بر این مناقشه بی پایه و اساس حقوقی ادامه داشت که موجب اختلاف نظر در آرای هیات‌های نظارت در استان اردبیل و آذربایجان غربی شد. یک رأی برگ سبز را سند رسمی محسوب کرد و رأی دیگر الزام به ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی را در پی داشت. 

خندانی اضافه کرد: این اختلاف نظر موجب شد تا طبق قانون با دستور ریاست عالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرونده به شورایعالی ثبت ارجاع شود.

وی تصریح کرد: ١٧ آذرماه ۱۴۰۰ شورایعالی ثبت که متشکل از دو قاضی عالی رتبه دیوانعالی کشور هستند در رأی وحدت رویه رسما اعلام کرد که اجرای ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرائم رانندگی و ثبت سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزام است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ابراز امیدواری کرد که دیوانعالی کشور بعد از گذشت دو ماه با رأی قاطع به این مناقشه پایان دهد.

سالانه بیش از ٢٠ میلیون خدمت ثبتی به مردم ارائه می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به فعالیت ٨٨٠٠ دفتر اسناد رسمی در کشور گفت: سالانه بیش از ٢٠ میلیون خدمت ثبتی شامل تنظیم اسناد برای اموال منقول و غیرمنقول، وکالت نامه، قراردادهای خصوصی و اسناد رهنی به مردم ارائه می‌شود.

وی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت ششم دی ماه سالروز دفتر اسناد رسمی افزود: تعیین روز ششم دی ماه یعنی دویست و هشتاد و دومین روز سال با عنوان سالروز دفاتر اسناد رسمی برگرفته از آیه ٢٨٢ مبارکه سوره بقره است و در این آیه شریفه به موضوع کاتب بالعدل اشاره شده است.

وی ادامه داد: مکاتبات ثبت این روز بزرگ در تقویم رسمی کشور انجام شده و امیدواریم در دوره آیت‌الله رئیسی که ایشان کاملا به اهمیت اسناد رسمی واقف هستند، محقق شود.

خندانی اظهارداشت: براساس آیین‌نامه و قوانین ثبتی، سردفتران و دفتریاران ملزم به ارائه مشاوره حقوقی هستند و همکاران ما روزانه مشاوره حقوقی و ثبتی رایگان به مراجعان ارائه می‌دهند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر رایگان بودن خدمات مشاوره در دفاتر اسناد رسمی اضافه کرد: به طور میانگین مجموع دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور سالانه حدود هفت هزار ساعت مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌دهند که اگر تعرفه و هزینه مشاوره های حقوقی را در سطح شرکت های حقوقی درنظر بگیریم، حدود ١٧۵٠ میلیارد تومان خدمات مشاوره حقوقی ثبتی به صورت رایگان در دفاتر اسناد رسمی ارائه می شود.

متقاضیان ثبت اختراع و علامت تجاری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند

خندانی با اشاره به برون سپاری خدمات ثبتی جدید با هدف کاهش مراجعات حضوری به ادارات ثبت استان ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در جدیدترین خدمات واگذار شده به دفاتر اسناد رسمی از سوی مرکز مالکیت معنوی، متقاضیان برای تأیید مدارک اعم از وکالتنامه ها، فیش های ارزی و مدارک ابرازی و مجوزهای لازم موضوع بند۵ ماده۱۱۱ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری، باید به نزدیکترین دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور مراجعه کنند.

عمده تخلفات سردفتران سهوی است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره تخلفات سردفتران و دفتریاران گفت: حوزه دفاتر اسناد علیرغم صلاحیت های گسترده‌ای که دارند از سالم‌ترین نهادهای کشور است که به صورت خصوصی انجام وظیفه می‌کنند البته ممکن است برخی همکاران مرتکب تخلفات عمدی و سهوی شوند که عمده تخلفات ناشی از سهو است.

وی ادامه داد: بازرسی‌های متعدد و مکرر از دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و علاوه بر کانون سردفتران، بازرسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان بازرسی کل کشور و سازمان امور مالیاتی همچنین برخی ارگان‌های نظارتی و امنیتی نیز به دفتر اسناد رسمی نظارت دارند.

خندانی اظهارداشت: آمار دقیق تخلفات را ندارم اما میزان تخلفات در دادگاه انتظامی نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است.

وصول سالانه ۶۵٠٠ میلیارد تومان حقوق دولتی در دفاتر اسناد رسمی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره میزان وصول حقوق دولتی در دفاتر اسناد رسمی گفت: سالانه حدود ۶ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان حقوق دولتی در دفاتر اسناد رسمی وصول و به خزانه واریز می‌شود.

وی افزود: البته امسال با توجه به عدم مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال سند خودرو میزان حقوق دولتی کاسته شده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.