مواجه ایساکو با انتقادهای غیرحرفه ای

ایساکو
ایساکو

ارائه خدمات پس از فروش به محصولات ایران خودرو وظیفه اصلی فلسفه تشکیل ایساکو است، اما اعلام آمادگی و تأکید بر این موضوع نشان از مواجه ایساکو با انتقادهای غیرحرفه ای دارد.

مدیران 777 مدیران 777

اعلام آمادگی ایساکو برای ارائه خدمات به تارا برقی و سایر محصولات جدید نشان از یک شکاف عمیق از درک صحیح از طرفین این داستان نسبت به موضوع رسانه و نحوه کارکرد آن دارد. در این میان از یک سو، با رسانه هایی مواجه هستیم که به دلیل دانش کم، عدم توجه به متن خبر، عدم توان تحلیل و زمان نقد، بلافاصله بدون خواندن صحیح خبر اقدام به انتشار اخباری می کنند که از یک سو، قدرت قلم و رسانه آن ها را نشان دهد و از سوی دیگر، قصد دارند در مسابقه گرفتن کلیک از مشتری و رتبه گیری از گوگل با استفاده از کلمات کلیدی از رقبا و سایر رسانه پیش بیافتند، اما نکته اصلی که بسیاری از این افراد از آن غافل هستند، اصول نوشتن نقد و تحلیل خبر است. هر چند خودروسازان بزرگ شبه دولتی و زیرمجموعه های آنان فاصله بسیار زیادی با استانداردهای روز دنیا و خواسته های مردم دارند اما دیکته ننوشته که غلط ندارد؛ محصولی که به بازار نیامده است چرا باید با انتقاد همراه شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تفاوت رونمایی و تجاری سازی محصول

این در حالی است که از معرفی محصول تا تولید انبوه و عرضه آن معمولاً فاصله زمانی وجود دارد. برخی شرکت ها همزمان با رونمایی، خبر تولید انبوه را نیز اعلام کرده اند و می گویند که همزمان با رونمایی آغاز خواهد شد. این شرکت ها زمان آغاز فروش را نیز مشخص می کنند، اما هنگامی که محصول معرفی می شود و خبری از زمان تولید انبوه و آغاز فروش اعلام نمی شود، به این منزله تلقی می شود که هنوز به طور دقیق و قطعی تاریخ فروش و ورود آن به بازار معلوم نشده است.

در این شرایط اما نکته قابل توجه نقدهایی است که وارد می شود. در این فقره بحث به دلیل عدم وجود قطعات تارا برقی در بازار شکل گرفته است.

بخشی از رسانه ها با این جهت گیری، هم کاری غیرحرفه ای انجام داده اند و هم کاری کرده اند که ایساکو مجبور به کاری غیرحرفه ای شود.

البته به نظر می رسد که در این میان تأکیدی وجود داشته است که بخش ارتباط با رسانه ها را ملزم به انجام چنین کاری کرده است. به بیان ساده، اگر مدیران ارشد یک مجموعه رسانه ای نباشند و گاه شاید درک چندانی از آن نداشته باشند، اما بدون تردید کارشناسان حاضر در این واحد تجربه کار رسانه ای و به اصطلاح خبرنگاری حتماً دارند، یعنی خوب یا بد نوشتن را بلد هستند. می دانند که در چه مواقعی باید پاسخ بدهند، چگونه با رسانه ها ارتباط برقرار کنند. آن ها فرق خبر و رپرتاژ را می شناسند، توان تقسیم رسانه های مختلف براساس قدرت، مخاطب و ضریب نفوذ را دارند. می دانند که کدام خبر در کدام رسانه بازخورد بهتری خواهد داشت. اما انتشار خبری مبنی بر آمادگی ایساکو برای ارائه خدمات به محصولات جدید ایران خودرو نشان می دهد که این مسئله به اجبار رخ داده است. به عبارت دیگر، فشار رسانه ای در خصوص محصولی جدید که هنوز به بازار نیامده، آن ها را وادار کرده است که دست به کار غیرحرفه ای زدنند تا از فشار روی مجموعه خود بکاهند.

در این میان، کار ایساکو چندان حرفه ای نبوده و با توجه به اجبار شرکتی چاره ای جز این کار هم نداشته است، اما برای رسانه هایی که باعث بروز این کار شده اند چه اجباری وجود داشته است؟ وقتی خودرویی هنوز به بازار نیامده است چه دلیل دارد که قطعات یدکی آن از حالا موجود باشد. این مسئله در کدام قاموس تولید می گنجد؟ در واقع، یک مسئله اشتباه از سوی رسانه هایی که عمدتاً غیردولتی هستند، یک بخش شبه دولتی را وادار به پاسخ‌گویی برای بستن باب شایعات کرده است. البته که انتقاد حق روزنامه نگار است. در واقع، این بخش از جامعه وظیفه دارند که چشم وگوش مردم باشند، اما انتقاد باید مبتنی بر پایه های اصولی باشد؛ یعنی در ابتدا باید خبر خوب خوانده شود وگرنه انتقاد به این سبک در بهترین حالت نشان از عدم درک از فضای کاری دارد و در نگاهی بدبینانه سفارشی نویسی تلقی می شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.