آخرین تیر ترکش فاطمی امین ؛ واردت خودروهای دست دوم ؟

آخرین تیر ترکش فاطمی امین ؛ واردت خودروهای دست دوم ؟
آخرین تیر ترکش فاطمی امین ؛ واردت خودروهای دست دوم ؟

این بار، مجلس خود را برای استیضاح وزیر صمت بسیار مصمم نشان داده و حتا کمیسیون اقتصادی هم به جمع شاکیان پیوسته است. حالا شاید آخرین تیر ترکش فاطمی امین واردت خودروهای دست دوم باشد. البته اگر حوادث اسفند گذشته تکرار نشود و ورود کمیسیونی دیگر برای طولانی شدن تر شدن مسیر پرونده نباشد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فاطمی امین یکشنبه (۲۷ فروردین ماه) به کمیسیون صنایع مجلس رفت، پس از گفت و شنودها مشخص شد نمایندگان قانع نشده اند و طرح استیضاح به صحن علنی خواهد رفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به همین علت، وزیر صمت فردای همان روز به سرعت دست به کار و اول صبح به جاده مخصوص رفت. این بار هم پس افتتاح خط تولید پیشرانه ME16 در مگاموتور، دو محصول جدید سایپا، شاهین پلاس و کادیلا، که هنوز زمان رونمایی و عرضه آن ها مشخص نیست، مجبور به رونمایی شدند. پاژ نیمه آماده هم در امان نماند. با این حال، نمایش این دستاورد افاقه ای نکرد و محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در جلسه علنی دوشنبه (۲۸ فروردین ماه) مجلس طرح استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت را به شرح زیر اعلام وصول کرد:

«طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، اعلام وصول می‌شود. وی تأکید کرد: “مطابق با ماده ۲۲۳ آئین نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.”»

با این حال، وزیر صمت گویا همچنان به عملکرد خود ایمان دارد و هر بار سعی می کند که با ارائه یک راهکار جدید، توانمندی خود را برای کنترل اوضاع نشان دهد و این بار او سراغ واردات خودروهای دست دوم رفته است. به همین دلیل، دیروز (سه شنبه ۲۹ فروردین) وزیر صمت، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را جهت طی تشریفات قانونی به هیئت دولت ارسال کرد.

نامه وزیر صمت به معاون اول دولت

در نامه فاطمی امین که در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و همچنین اصلاح مصوبه واردات خودرو در خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نوشته، آمده است: «با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده است، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده است و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشد معادل ۳۹ درصد به صورت کامل تولید و روانه بازار شده است. این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی پاسخ‌گوی نیاز بازار در شرایط فعلی نیست و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شود و محدودیت‌های قانونی مرتفع. از همین رو، پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره ۹۵۲۴۰ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱) به منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرآیند قانونی تقدیم می‌شود.»

ناکام در عرضه های وسیع

این نامه در حالی نوشته شده است که سال گذشته ۷۰ درصد از خودروهای تولید داخل با دو طرح جوانی و فرسوده علاوه بر توزیع رانت، مانع از عرضه های وسیع با حجم بالا می شدند. در سال جاری نیز ۵۰ درصد از محصولات تولید داخل به طرح جوانی اختصاص دارد. در این میان، از یک سو، به نظر می رسد توانایی متوقف کردن این طرح در دولت وجود ندارد و از سوی دیگر، وزارت صمت می خواهد با انواع و اقسام طرح ها هر چه قدر که می تواند خودرو به بازار تزریق کند تا از آشفتگی بیش تر جلوگیری کند.

برنامه دولت برای کسب درآمد وارداتی

البته این نمای ظاهری این ماجراست و تأکید بر واردات خودروهای دست دوم روی دیگری هم دارد. دولت برای سال آینده روی درآمدهای این بخش حساب کرده است، اما از لایحه بودجه خارج شد. حالا وزیر صمت می خواهد با واردات این نوع خودروها، هم اهداف درآمدی را محقق کند و هم خود را از شر استیضاح خلاص کند.

یک معاون و ۱۵ وزیر در صمت!

این در شرایطی است که برخی نمایندگان مجلس به شدت از عملکرد وی ناراضی بوده و هستند، به نحوی که، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احمد رسولی‌نژاد، نه تنها وی را یکی از ضعیف‌ترین وزرای صمت از زمان ادغام این وزارت‌خانه می داند، بلکه وضعیت مدیریتی وزارت صمت را این‌ گونه تشبیه می کند: «آقای فاطمی‌امین معاون وزیر و همه ۱۵ معاون ایشان در جایگاه وزیر هستند، چراکه آقای وزیر برای مدیریت این وزارت‌خانه بسیار ضعیف هستند.»

این نماینده مجلس حتا استیضاح را یک آزمون برای مجلس فعلی نیز بیان کرده و گفته است: «طبق پیش‌بینی‌ها استیضاح آقای فاطمی‌امین می‌تواند تا ۲۰۰ رأی کسب کند. ایشان حداقل با ۱۶۰ استیضاح خواهد شد که این عدد می‌تواند تا ۲۰۰ نماینده افزایش پیدا کند. این‌بار مانند گذشته هیچ اقدامی نمی‌تواند مانع عملی شدن استیضاح شود.»

بنابراین این بار سکان‌دار صمت کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است و در این موقعیت مشخص نیست آخرین تیر ترکشی که رها کرده است به هدف خواهد نشست یا باید کرسی صدارت را برخلاف میل ترک کند.

۲.۴ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.