تاریخچه شرکت تویوتا

شرکت تویوتا
شرکت تویوتا

شرکت تویوتا امروز در صنعت خودروسازی جهان، بزرگ ترین تولیدکننده است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند.

مدیران 777 مدیران 777

نقطه آغاز برای شرکت خودروسازی Toyota به سال ۱۹۲۶ بازمی گردد، زمانی که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. در ابتدا، این شرکت خودروسازی در صنعت نساجی حضور فعال و موفقی داشت و تاریخ آن نیز به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می کرد. ساکیشی تویودا، که سال های طولانی مانند پدرش فرش فروش بود، این کارخانه را راه اندازی کرده بود. همچنین او توانسته بود در سال ۱۸۹۴ یک ماشین ریسندگی صنعتی را با دستان خود اختراع کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فرآیند برای این کارخانه نساجی ادامه داشت تا زمانی که ساکیشی توانست نسخه تمام اتومات ماشین ریسندگی را در سال ۱۹۲۴ دوباره اختراع کند و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه صنعت ژاپن گذاشت. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا، که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کنار پدر در کارخانه حضور فعالی داشت، اما تمام فکر این پسر به موتور خودرو معطوف شده بود.

کمپانی نساجی تویوتا در سال ۱۹۲۹ توانست قرارداد خوبی با شرکت برادران پلات از انگلستان ببندد، براساس این توافق‌نامه، حق تولید دستگاه های تمام اتومات ساکیشی که برای کارخانه ریسندگی خود اختراع کرده بود، به بازارهای کشورهایی مانند آمریکا و چین در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده شود، که در پی آن، کیشیرو فرزند ساکیشی رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. کیشیرو با این سفر به دنبال اهداف دیگری به غیر از صنایع نساجی بود و در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد. در این سفر بود که کیشیرو ایده ساخت خودرو در کارخانه نساجی تویوتا را در ذهن خود آغاز کرد.

آغاز خودروسازی Toyota با ایده های کیشیرو تویودا

شرکت تویوتا
شرکت تویوتا

کیشیرو پس از یک سال، یعنی در سال ۱۹۳۰، با ایده تولید خودرو تحقیقات خود را بر روی موتورهای گازوییلی آغاز کرد، کیشیرو در خصوص برنامه خودروسازی با مدیرعامل شرکت، ریسابورو، مشورت کرد، ریسابورو در نقطه شروع چندان موافق این پروژه نبود و هشدارهایی درخصوص شکست و اعتراض کارگردان می داد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و بر این باور بود که خط تولید خودرو برای کمپانی Toyota سودآور خواهد بود، از طرفی، دولت ژاپن آشکارا برای سیاست‌گذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود.

در مدت زمان کوتاهی ریسابور با این ایده موافقت کرد و کیشیرو فرصت را غنیمت شمرد و با سرعت در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر خط تولید خودرو را راه‌اندازی کرد. کیشیرو به دنبال تولید خودرو با کیفیت متناسب با شرایط کشور ژاپن بود، اما از طرفی، می خواست خودرو از نظر طراحی و کیفیت موتوری همانند موتورهای اروپایی و آمریکایی باشد.

طراحی لوگو Toyota

شرکت تویوتا
شرکت تویوتا

پس از گذشت دو سال با وجود مشکلات، اولین کارخانه تولید خودرو کمپانی تویوتا در سال ۱۹۳۵ شروع به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. در ادامه این فرآیند در سال ۱۹۳۷، کارخانه تویوتا موتور راه اندازی شد. بدین ترتیب، یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن در فاصله زمانی دو جنگ جهانی اول و دوم با تغییر کاربری به کارخانه خودروسازی تبدیل شد. تلاش های فراوان و ایده های خلاقانه کیشیرو تویودا سبب راه اندازی بزرگ ترین کمپانی خودروسازی جهان شد.

بیشتر بخوانید: تویوتا برای سومین سال پیاپی بزرگ ترین خودروساز جهان شد

در نقطه آغاز تویوتا، کیشیرو به عنوان قائم مقام به کار خود ادامه می داد که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شد. اما آن چه باعث رشد حداکثری کمپانی Toyota شد ایده های خلاقانه و روش مدیریتی جدید کیشیرو بود که در تمام بخش های کارخانه بسط پیدا کرده بود.

حضور شرکت تویوتا در جنگ جهانی دوم

کمپانی تویوتا در اولین تلاش خود توانست کامیون ۱٫۵ تنی جی ۱ را در بازار ژاپن عرضه کند. از بخت بد این کمپانی، فعالیت آن ها با جنگ جهانی دوم مصادف شده بود، بنابراین تمام کارخانه تویوتا در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن کامیون تولید می‌کرد. این فرآیند تا چند سال بعد از پایان جنگ هم ادامه داشت و اجازه تولید هیچ نمونه دیگری به تویوتا داده نشد.

شرکت تویوتا

کیشیرو تویودا، مؤسس خط تولید کمپانی تویوتا، که با تلاش های بسیار توانست این کار را انجام دهد، در سال ۱۹۵۲ چشم از جهان فروبست. پس از او مسئولیت کمپانی بر عهده ایجی تویوتا، پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا، و طی سال‌های بعد، توانست خط تولید تویوتا را در سراسر جهان گسترش دهد و این خودروسازی را به یکی از بزرگ ترین کمپانی های خودروسازی تبدیل کند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

لازم به ذکر است در پروژه مشترک تویوتا و جنرال موتورز رشد چشم‌گیر تویوتا همچنان ادامه داشت تا این که کمپانی Toyota در سال ۲۰۰۸ موفق شد رکورد فروش خودرو و کامیون شرکت جنرال موتورز را، که بیش از ۷۰ سال در دست این شرکت بود، بشکند.

شرکت تویوتا

ای ای (AA) اولین خودروی برند تویوتا

امروز کمپانی خودروسازی تویوتا بزرگ ترین خط تولید و تیراژ را در صنعت خودروسازی جهان در اختیار دارد و خودروهای تولیدی این کمپانی به دوام و کیفیت قطعات در سال های بعد از تولید بسیار مشهور و معروف هستند. دفتر مرکزی تویوتا در شهر تویوتا در استان آیچی قرار دارد. شمار کارکنان شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان شناخته می‌شود.

پرفروش ترین خودروهای شرکت تویوتا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا
تویوتا کرولا

تویوتا کرولا یکی از موفق ترین پروژه های کمپانی تویوتاست، این مدل محبوب توانست در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۱، عددی بالغ بر ۳۳۰ هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند، تویوتا کرولا همواره پرفروش ترین خودروی جهان است. تویوتا کرولا، که پیشرانه ای با حجم ۲۰۰۰ سی سی دارد، با قدرت ۱۴۳ اسب بخار می تواند سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۱۰.۵ ثانیه پر کند و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۷.۷ لیتر است.

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز
تویوتا لندکروز

اکثر عاشقان دنیای خودرو، تویوتا لندکروز را شاهکار کمپانی تویوتا می دانند. تویوتا لندکروز با مجهز بودن به دو دیفرانسل، قابلیت مناسبی برای آفرود دارد. تویوتا لندکروز V6 با حجم موتور ۳۹۵۶ سی سی و قدرت ۲۴۰ اسب بخار پیشرانه قدرتمندی دارد و می تواند سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۲ ثانیه پر می کند.

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو
تویوتا پرادو

کمپانی تویوتا پس از موفقیت بسیار در پروژه تویوتا لندکروز تصمیم گرفت خودرویی با مشخصات مشابه لندکروز بسازد، اما با شکلی اقتصادی تر و ظاهری اسپرت تر، پس به سراغ طراحی و ساخت تویوتا پرادو رفت. پرادو چهاردر دارای موتور قدرتمندی با حجم ۳۹۵۶ سی سی است. این موتور با قدرت ۲۷۱ اسب بخار، می تواند سرعت ۰ تا ۱۰۰ را در ۸.۵ ثانیه پر کند.

۴.۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.