کاهش سهم آمیکو از بازار پیکاپ ها ؛ ایران خودرو بازار Huanghai را احیا می کند؟

کاهش سهم آمیکو از بازار پیکاپ ها ؛ ایران خودرو بازار Huanghai را احیا می کند؟
کاهش سهم آمیکو از بازار پیکاپ ها ؛ ایران خودرو بازار Huanghai را احیا می کند؟

بر اساس آمار منتشر شده از روند تولید پیکاپ ها در سال گذشته، شاهد هستیم که شرکت ارس خودرو دیزل یا همان آمیکو، بخش عمده ای از سهم بازار خودرو را در این بخش از دست داده است. این در حالی است که سایر رقبا توانسته اند تا در سال ۱۴۰۰، رشد تولید پیکاپ ها را در کارنامه خود ثبت کنند. از سویی نام Huanghai هم در فهرست تولیدات ایران خودرو دیزل دیده می شود و احتمال دارد که این خودروساز چینی، تولید تجاری برخی محصولاتش را به شرکت قوی تری جز آمیکو بسپارد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بر اساس آمار تولید منتشر شده در یازده ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شرکت ارس خودرو دیزل تنها ۳۳۵ پیکاپ تولید کرده و نسبت به بازه مشابه در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۷.۴ درصد کاهش تولید را ثبت نموده است. این اتفاق در حالی رخ داده که شرکت هایی مانند سروش دیزل مبنا، مکث موتور و کرمان موتور توانسته اند تا سهم بازار مناسبی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در بحث تولید پیکاپ های دو دیفرانسیل، تنها ایران خودرو دیزل و آمیکو نسبت به سال گذشته خود (۱۳۹۹) کاهش تولید را ثبت کرده اند که باز هم ایران خودرو دیزل، تیراژ به مراتب بیشتری را نسبت به آمیکو داشته است. از سویی با وجود اینکه بارها مدیران آمیکو امکان همکاری Huanghai با ایران خودرو دیزل را رد کرده اند، می بینیم که تولید آزمایشی پیکاپ تک کابین این نشان چینی در کارخانه ایران خودرو دیزل انجام شده است.

نکته قابل توجه در مورد آمار تولید پیکاپ ها این است که در سال ۱۴۰۰، بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل رونق پیدا کرده و سایر شرکت های خصوصی با معرفی محصولات جدید و یا ثبت رشد تولید این دسته از خودروها، به دنبال افزایش سهم بازار خود بوده اند. اما آمیکو که روزگاری یکی از پیشتازان این بازار بوده است، در سال ۱۴۰۰ با چالش کاهش تولید و سهم بازار مواجه شده و نتوانسته تا رونق گذشته خود را حفظ کند. بدیهی است که عواملی مانند قدیمی بودن محصول، عدم مشخص بودن برنامه های توسعه محصول، برنامه ریزی نه چندان درست در راستای رشد تولید و چالش های مدیریتی سبب شده تا این خودروساز پس از درگذشت مهندس تقی تقی زاده، بنیان گذاری گروه صنعتی آمیکو، هیچگاه به روزهای اوج خود بازنگردد و از نگاه کارشناسان، امروز در جایگاه یک شرکت کم فعالیت و نیمه تعطیل قرار بگیرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.