مرگ 20 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای/ سال‌هایی که یکی پس از دیگری سیاه‌تر می‌شوند

آمار جان باختگان حوادث جاده ای
آمار جان باختگان حوادث جاده ای

تازه ترین آمار جان باختگان حوادث جاده ای نشان از آن دارد که طی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، که این رقم حقیقتاً آماری تکان دهنده به شمار می رود.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مرگ و میر ناشی از تصادف‌ها پس از یک دهه روند نزولی از سال ۱۴۰۰ بار دیگر به روند افزایشی برگشته است و سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادف رانندگی در جاده‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که میزان خسارت اقتصادی تلفات رانندگی در ایران بین ۲ تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود و با توجه به این روند فزاینده، ممکن است این عدد بالاتر هم برود.

براساس اطلاعات موجود، میزان مرگ و میر ناشی از تصادف‌ها حدود ۲۰ سال پیش نزدیک به ۲۸ هزار نفر در سال بوده که با اقدامات متعدد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است، اما از سال ۱۴۰۰ مرگ و میر ناشی از تصادف‌های جاده‌ای با بازگشت روند افزایشی حالا به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است. اتفاقی که آخرین بار در سال ۱۳۹۰ رخ داده بود و حالا رکورد ۱۲ ساله را شکسته است.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، علت اصلی ۴۹.۹ درصد از مرگ‌ها در حوادث رانندگی، ضربه به سر بوده است.
در این راستا، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت نیز گفته است که «با تمهیداتی که انجام شد، سه سال قبل آمار مرگ و میر ناشی از تصادف‌های جاده ای به ۱۴ هزار نفر رسید و از سه سال گذشته تاکنون باز هم این آمار افزایش پیدا کرد و به ۲۰ هزار نفر در سال رسیده است.»

وی همچنین می گوید: «اگر جاده‌ها و اتومبیل‌ها اصلاح و سایر مشکلات در مقوله تصادف‌ها حل نشوند، کار حوزه بهداشت و درمان سخت می‌شود.»

این در حالی است که کارشناسان مدت هاست نسبت به کیفیت نامناسب خودروهای تولید داخل و همچنین فرسوده شدن بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل کشور نسبت به افت ضریب ایمنی خودروها هشدار می دهند، اما مسئولان همچنان نتوانسته اند اقدامی در راستای ایمن سازی خودروها به انجام برسانند.

در کنار آن، موضوع ایمنی راه ها نیز مطرح می شود که نیاز به بودجه های قابل توجهی در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز و همچنین ایمن‌سازی راه ها با استانداردهای جهانی وجود دارد و به نظر نمی رسد دولت با وضعیت کنونی اقتصادی کشور بتواند اقدامی عاجل در این زمینه به انجام رساند.

ناتوانی در ایمن‌سازی راه ها و عدم توجه به نوسازی صنعت خودرو و همچنین واردات خودرو با قیمت های معقول موجب شده است که هم راه ها و هم خودروها در کشور روزبه‌روز فرسوده تر شوند و این مسئله می تواند آینده ای چه بسا هولناک تر از مرگ سالانه ۲۰ هزار هم‌وطن در تصادف‌های جاده ای رقم بزند. موضوعی که مقامات مسئول باید به صورت جدی به آن ورود کنند، چراکه به صورت مستقیم جان و مال مردم را هدف گرفته است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.