اولین سیگنال برای خروج بی صدا از فروش اجباری سامانه ای

فروش سامانه ای خودروها
فروش سامانه ای خودروها

با آغاز فروش جدید محصولات ایران خودرو در سامانه این شرکت به نظر می رسد که اولین سیگنال برای خروج بی صدا از فروش اجباری سامانه ای ارسال شده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مرحله جدید فروش محصولات ایران خودرو آغاز شده است. نکته قابل تأمین این است که این علاقه‌مندان به خرید محصولات این خودروساز دیگر نیازی به حضور در سامانه اجباری یکپارچه فروش ندارند. برای خرید باید به سامانه فروش ایران خودرو مراجعه کنند. با حذف این فرآیند به نظر می رسد آرام آرام باید شاهد بازگشت طرح های متنوع فروش بود. البته اگر این فروش مقطعی نباشد.

با حذف تدریجی سامانه فروش به نظر می رسد که یکی از موانع و دست اندازهای عرضه از میان برداشته خواهد شد. البته با توجه به فروش های دو سال گذشته و ایجاد تعهد ناخواسته برای بسیاری از خودروسازان نمی توان به این زودی ها از دست مصائب آن خلاص شد. با این حال، حذف این عامل می تواند با سرعت بیش‌تری مقدمات تعادل عرضه و تقاضا را فراهم کند.

این سامانه در آشفته بازار سال ۱۴۰۱ علم شد. تقریباً یک سال بعد از صدور ۸ فرمان رئیس جمهور شهید، وزارت صمت با سکان‌داری فاطمی امین به جای برچیدن بساط قرعه کشی، به اسمی دیگر همان مسیر را ادامه داد. این سامانه نه تنها منجر به خروج تقاضاهای غیر مصرفی و تنظیم بازار نشد، بلکه زمینه را برای ظهور دلال بازی ها جدید فراهم کرد، ضمن این که، ترکیب فروش خودروهای خیالی وارداتی و تولید داخل نقش بسیار خاصی در تأمین نقدینگی برای دولت ایفا کرد.

در همین حال، اجبار به فروش سامانه ای تمام نظام فروش شرکت های فعال در بازار خودرو را مختل کرد. وزارت صمت بدون توجه به توانمندی، نیازها و جایگاهی که شرکت ها داشتند، به اجبار همه را وادار به حضور در این سامانه کرد، اما این سامانه برخلاف تصور با توجه به مشکلات سنگین تولید به تحقق اهداف توهمی آنان نشد. همچنین تأکید بر حضور و فروش همزمان برخی محصولات در یک کلاس باعث شد که از یک سو، برندهای مطرح و برتر با فشار سنگین تقاضا همراه شوند و از سوی دیگر، برخی برندها بدون مشتری و توجه ماندند.

هر دو سمت این قضیه خودروسازان را وارد چالش جدیدی کرد. برخی از آنان در ادامه از ایفای تعهدات ناتوان ماندند و برخی دیگر مجبور شدند که در قالب محصولات مازاد سامانه خودروهای خود را به فروش برسانند. در این شرایط اولین سیگنال می تواند در این شرایط امید اندکی ایجاد کند.

به بیان ساده، با توجه به احتمال حذف تدریجی فروش اجباری سامانه ای شرکت های می توانند براساس نیاز، برنامه ریزی، تعداد محصول و در زمان مناسب اقدام به عرضه محصولات خود کنند. معاونت های فروش و بازاریابی می توانند باز هم کار اصلی خود را آغاز کنند. همچنین در صورت ادامه دار بودن این فرآیند با توجه به نحوه و زمان متفاوت حضور خودروسازان، سرعت تزریق خودرو به بازار با روش های متنوع و منعطف فروش بیش‌تر خواهد شد. البته این بازار هنوز تنشه است، اما رفته رفته سرعت گرفتن جریان عرضه می توان این عطش را سیراب کند.

با حذف این سامانه بخشی از دلالی و حواله فروشی نیز از بین خواهد رفت. خودروسازان می توانند از این طریق با تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود در زمان کوتاه تری سفارش گذاری و تولید را به سرانجام برساند. در این شرایط با توجه به نتایج مثبتی که به دست می آید آیا می توان به حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری و در نهایت خروج دولت از این صنعت امیدوار بود؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.