ضعف شفافیت در گزارش های خودرویی

 شفافیت در گزارش های خودرویی
شفافیت در گزارش های خودرویی

تهیه گزارش های کیفی خودرو، فروش و خدمات پس از فروش، در حالی سال‌هاست محدود به مراجع خاصی شده که عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی، سبب می‌شود گاهی ابهاماتی درباره رتبه‌بندی شرکت‌های خودرویی به وجود بیاید.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: سال‌هاست به طور ماهانه و سالانه گزارش‌هایی درباره سطح کیفی خودروهای داخلی و همچنین عملکرد شرکت‌های خودرویی در حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش ارائه می‌شود و مشتریان با دستیابی به اطلاعاتی در درباره کیفیت خودروها و عملکرد شرکت‌ها‌ (از خودروسازان گرفته تا شرکت‌های خدمات پس از فروش) محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. هرچند گزارش‌های منتشرشده کمک می‌کند تا شهروندان اطلاعاتی نسبی درباره کیفیت خودروها و همچنین عملکرد خودروسازان و شرکت‌های خدمات پس از فروش آنها به دست بیاورند، اما گاهی عدم شفافیت در آمارهای ارائه شده، ابهاماتی را برای افکار عمومی ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، در همین ماجرای رتبه‌بندی خدمات پس از فروش خودروسازان، برخی شرکت‌ها مدعی کسب رتبه برتر شدند، آن هم به دلیل اینکه نتایج به صورت کلی اعلام نشد. در گزارش مربوطه، سه آیتم در نظر گرفته شده بود که هر کدام از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ، نسبت به کسب رتبه برتر در آنها مدعی بودند. این در حالی بود که در تجمع آیتم‌ها، هیچ‌کدام رتبه نخست را به دست نیاورده بودند. به نظر می‌رسد اگر از این پس رتبه‌بندی شرکت‌های خودرویی به صورت کلی اعلام و مشخص شود هر شرکتی در مجموع چه امتیاز و جایگاهی را در جدول رده‌بندی به دست آورده، شفافیت بیشتری ایجاد و جدل‌ها بر سر رتبه یک بودن یا نبودن نیز پایان می‌یابد.

از سوی دیگر اما ضعف شفافیت، در گزارش‌های کیفی مربوط به خودروها نیز دیده می‌شود. در گذشته، گزارش‌های کیفی با جزئیات اعلام می‌شد، به نحوی که شهروندان با استناد به آنها در می‌یافتند که فلان خودرو در چه آیتم‌هایی دارای نقاط ضعف و قوت است. به عنوان مثال، گزارش‌های آن دوران نشان می‌داد فلان خودرو در سیستم موتور یا تعلیق دچار ضعف است، اما بدنه خوبی دارد. یا مثلا خودرویی دیگر بدنه‌اش ضعیف است و احتمال نفوذ آب در آن وجود دارد، اما عملکرد موتوری آن خوب است. این جزئیات که خیلی به کار شهروندان در انتخاب خودرویی بهتر می‌آمد، سال‌هاست حذف شده و دیگر در گزارش‌ها اعلام نمی‌شود.

البته گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع انتشار جزئیات موردنظر شده، آن هم در حالی که شرکت ارائه‌دهنده گزارش‌های کیفی، خصوصی به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد در صورت انتشار دوباره جزئیات کیفی خودروها، گزارش‌های موردنظر مخاطب بیشتری خواهد داشت و از این ضعف شفافیت و کرختی خارج خواهد شد. در حال حاضر تنها اطلاعاتی که درباره کیفیت ماهانه خودروها منتشر می‌شود، تعداد ستاره‌های آنها است. طبعا این مدل گزارش که معمولا هم در این چند سال نتایج نسبتا ثابتی داشته، چندان به کار شهروندانی که می‌خواهند بهترین انتخاب را در بازار خودو داشته باشند، نخواهد آمد. بنابراین به نظر می‌رسد گزارش‌های مربوط به کیفیت خودروسازان و عملکرد شرکت‌های خودرویی نیاز به تغییرات اساسی دارد تا به واسطه آن، شفافیت بیشتری در آنها به چشم بیاید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.