برای تغییر فضای ناسالم صنعت و بازار خودرو باید به قانون تمکین کرد

صنعت و بازار خودرو
صنعت و بازار خودرو

بی‌تردید یکی از مطالبات مهم و عمومی مردم از دولت چهاردهم، ساماندهی صنعت و بازار خودروست. شاید تا دو دهه پیش، صنعت خودرو با چالش و گلایه مردم روبه‌رو بود، اما از اوایل دهه ۹۰، بازار خودرو و فضای معاملاتی به قدری بی‌بند و بار و ملتهب شده است که روز به روز بر نارضایتی اجتماعی افزوده و علیرغم شعارهای دولت‌ها در این سال‌ها، خروجی خاصی به نفع مردم رقم نخورده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در همین رابطه، محمدجواد عسکری، نماینده داراب، به خبرنگار اسب بخار گفت: «یکی از عمده گلایه‌های بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس از دولت‌مردان این است که چرا پس از تصویب قانون واردات خودرو که حدود دو سال پیش اتفاق افتاد، این رویه در دستور کار قرار نگرفت که حالا شاهد نارضایتی و مطالبه به حق مردم باشیم.»

وی افزود: «گاهی برخی دنبال راه‌های خاص می‌گردند تا وضعیت سامان پیدا کند، اما باید بگویم عمل به قانون، بهترین مسیر برای رسیدن به هدف است. ما در مجلس، قانون تصویب کردیم و دولت را مکلف کردیم که هم خودروی نو و هم خودروی کارکرده وارد کشور کند. از طرفی، برای اسقاط خودروهای فرسوده داخلی هم مصوبه داشتیم. حالا بروید بررسی کنید و ببینید چه‌قدر دولت به این قانون‌ها که حاصل کلی جلسه و همفکری بوده، عمل کرده است.»

عسکری تصریح کرد: «تعلل دولت در موضوع واردات خودرو مشهود است و کاش به این نقطه نمی‌رسیدیم. من معتقدم که باید در همه حوزه‌ها رقابت ایجاد کنیم. در فضای رقابت، رشد صنعت و شکوفایی اقتصادی به منصه ظهور می‌رسد. شش سالی است که خودرو آن‌طور که باید و شاید وارد کشور نشده است. نتیجه این رویه چه بوده است؟ اکنون با کلی خودروی بی‌کیفیت ساخت داخل روبه‌رو هستیم که گاهی با یک تصادف معمولی، خودرو از بین می‌رود.»

عضو مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: «قیمت بالای خودرو، آن هم خودروهای ایرانی بی‌کیفیت، واقعاً جای تأسف دارد. همچنان معتقدم اگر دولت سیزدهم در راستای منافع مردم و کشور، به اجرای قانون واردات خودرو روی می‌آورد، این وضعیت آشفته امروز را تا این حد نمی‌دیدیم.»

وی یادآور شد: «واردات خودروهای نو و کارکرده خارجی، قطعاً فضای صنعت خودرو را در مملکت ما رقابتی خواهد کرد، یعنی خودروسازان داخلی ما بیش از پیش به خودشان می‌آیند، چون می‌دانند رقیب خارجی دارند و مردم هم در این بازار متنوع می‌توانند انتخاب کنند و دیگر مثل گذشته محکوم به خرید خودروهای داخلی نیستند.»

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: «در صنعت و بازار خودرو، مافیا به طور جدی ریشه دوانده است. برای تغییر این فضای ناسالم، باید به قانون تمکین کرد. ما در مجلس به وظیفه خود عمل کردیم و اکنون ابتکار عمل در دستان دولت است که باید به قانون عمل کند.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.