کدام توافق برای بازار خودرو مناسب است؟

بازار خودرو
بازار خودرو

در حالی که هنوز هیچ خبری رسمی‌ای از مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا منتشر نشده است، اما سیگنال های مثبت خبری روند ریزش قیمت ها در بازار خودرو را سریع تر کرده اند؛ اما پرسش این است که کدام توافق برای بازار خودرو مناسب است؟ موقت یا دائم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو همانند سایر بازارهای غیر رسمی به اخبار و حواشی پیرامون نزدیک بودن توافق واکنش نشان داده است. این بازارها برخلاف خواسته متولیان اقتصاد کشور گوش به فرمان دلار هستند. دلار نیز زیر پرچم تحولات سیاست خارجی و بین المللی قرار دارد. به همین دلیل، فرمان‌برداری و اثرپذیری آن ها از دلار امری طبیعی به شمار می آید.

مدیران 777 مدیران 777

البته هنوز مقامات کشور به این موضوع رسمیت نداده اند، اما واکنش ها و اظهار نظرهای رسانه های غربی نشان می دهد چشم و گوش بازار، به دلیل حساسیت ها و توان تصمیم گیری، به آن سوی آب ها دقت بیش تری دارد.

ارسال پیام های مثبت از نیمه خرداد

برخی کارشناسان سیاسی آغاز این روند را به نیمه خردادماه جاری و اظهار نظر مدیرکل آژانس انرژی اتمی، رافائل گروسی، ربط می دهند. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران از پیشرفت‌هایی در حل پرونده مورد مناقشه ایران و آژانس خبر داده بود. برخی دیگر از تحلیل گران سیاسی ریشه پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران از سفر برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، به عمان در اردیبهشت آغاز شد. سفری که به نظر می‌رسید به شکل چراغ خاموش برای تعامل دیپلماتیک با ایران به خصوص برنامه هسته‌ای این کشور انجام شده بود.

پالس های موجود کافی نیست

در مقابل، بخشی دیگر از تحلیل گران و کارشناسان سیاسی بر این باور هستند که پالس‌های موجود ناکافی بوده و نمی‌توانند زمینه‌ساز تحولی بزرگ باشند. از نگاه آن‌ها حتا گام‌های اخیر نمی‌تواند زمینه‌ساز یک توافق موقت هم باشد. تمامی روند مثبت مخابره شده، بیش تر به منظور عدم تشدید تنش‌ها و حفظ وضعیت کج‌دار و مریز کنونی تا رسیدن به تصمیم‌گیری‌ای بزرگ در آینده است.

نیاز طرفین به توافق

با این حال، بر کسی پوشیده نیست که از یک سو، ایران به دلیل مشکلات شدید اقتصادی به این توافق نیاز دارد و از سوی دیگر، بایدن به علت نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری به این توافق تمایل پیدا کرده است. در واقع، بایدن باید بتواند به رقبای جمهوری خواه خود پاسخ دهد که طی ۴ سال گذشته در قبال ایران چه کرده است.

راه ورود سرمایه های جدید

در این شرایط، از یک سو، واکنش بازار خودرو نشان می دهد تا چه اندازه به آینده این مذاکرات خوش‌بین است و از سوی دیگر، این پرسش مطرح است که کدام توافق برای صنعت خودروسازی ایران مناسب است.

به طور طبیعی، دست‌یابی به یک توافق پایدار، قابل اتکا و اعتماد بهترین گزینه ممکن می تواند باشد. این نوع توافق به خصوص اگر طرفین نسبت به رفتاریکدیگر اطمینان حاصل کنند و سیگنال های مثبت مخابره شود، می تواند تضمینی برای ورود سرمایه گذاری ها و مشارکت های جدید باشد.

رویکردی متفاوت از پسابرجام

در واقع، وضعیتی مشابه دوران پسابرجام پیش خواهد آمد. البته با توجه به اتفاق های سال های بعد، نمی توان توقع داشت که خودروسازان بزرگ و بنام دنیا به سرعت در صدد حضور در ایران باشند. به بیان ساده تر، این بار اگر توافقی هم در راه باشد، شرایط سختی برای راستی آزمایی و فراهم بودن زمینه های همکاری پیش روی تولیدکنندگان خواهد بود. البته بار اصلی این راستی آزمایی را باید حاکمیت عهده دار شود، چراکه به دلیل ساختار ضعیف و نحیف بخش خصوصی، این پیام به صورت خاص باید از طریق منابع و مراجع رسمی ارسال شود.

توافق موقت، گزینه ای مطلوب اما

با این حال، توافق موقت هم می تواند در شرایط فعلی گزینه ای مطلوب اما محدود باشد. در این نوع توافق، همان طور که روند آن آغاز شده است، به طور طبیعی، بازارهای مختلف با ریزش همراه خواهند شد. با این حال، با توجه به محدودیت های زمانی به نوسان نزولی قیمت ها نمی توان چندان امیدوار بود، چراکه یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد و مشخص نیست که باز هم بایدن یا دموکراتی دیگر بر مسند امور خواهد نشست یا سکان رهبری آمریکا در دستان یک جمهوری خواهد قرار خواهد گرفت.

بنابراین انتظار از افت شدید قیمت ها، انتظار چندان به جایی نخواهد بود، اما در عین حال، این فرصت کوتاه که با کاهش نرخ ارز همراه خواهد شد می تواند در کنار آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار، بخش از نیاز صنایع مختلف از جمله خودروسازی را برطرف کند. در واقع، با تخصیص ارز ارزان به خودروسازان می توان انتظار داشت که هم سفارش گذاری ها در حجم بالاتری انجام شود و هم قیمت تمام شده کاهش یابد. ضمن این که، نرخ مواد اولیه داخلی که با دلار محاسبه می شود نیز تا حدودی تعدیل خواهد شد.

در این وضعیت، خودروسازان در صورت برطرف شدن محدودیت های داخلی و خارجی می توانند بخش عمده ای از تقاضای بازار را پوشش دهند و مقدمات کاهش قیمت ها را از این ناحیه نیز فراهم کنند. البته محدودیت این توافق با توجه به نامشخص بودن نتیجه انتخابات می تواند از یک سو، سرعت حرکت خودروسازان را کند کند. به بیان دیگر، همین نامشخص بودن وضعیتی شبیه اواخر سال گذشته پدید خواهد آورد. آن ها نمی دانستند بر چه اساسی باید قیمت گذاری کنند، اما در هر صورت مزایای توافق موقت به مراتب بهتر و بیش تر از وضعیت فعلی است. حداقل فعالان این صنعت می دانند برای چه مدت و در چه چارچوبی می توانند فعالیت کنند. البته اگر بلاتکلیفی های داخلی اجازه بدهد.

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.