گروه PSA شایعه لغو قرارداد ادغام با فیات – کرایسلر را تکذیب کرد

پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

آینده چهارمین خودروساز بزرگ جهان، برخلاف آن چه به نظر می رسد، آن چنان در معرض خطر نیست. به گفته گروه «پژو – سیتروئن» (PSA)، این کمپانی خودروسازی متعهد شده است ادغام با «فیات – کرایسلر» را به سرانجام برساند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طبق گزارش جدید “Automotive News”، اگرچه چشم انداز اقتصادی جهان در پی گسترش وحشتناک ویروس کرونا به سمت تاریکی می رود، اما این دلیلی بر عدم اجرای توافق دو گروه خودروسازی نام برده نیست. البته شیوع ویروس کرونا تا امروز بسیاری از خطوط تولید خودروسازان را متوقف کرده و تعطیلی نمایشگاه های آن ها را در پی داشته است.

گفتنی است که PSA و FCA تفاهم نامه ای را در ماه دسامبر ۲۰۱۹ به امضا رساندند. یعنی درست دو ماه پس از انتشار خبر رسمی شدن ادغام این دو گروه خودروسازی. از فاصله اعلان اولیه در ماه اکتبر تا رسمی شدن قرار داد در ماه دسامبر، مشخص شد که با ادغام دو گروه خودروسازی، شرکت های زیرمجموعه بسیاری تبدیل به همکار یکدیگر می شوند و در نهایت، ۱۳ برند زیر یک چتر واحد قرار می گیرند!

اما آن چه این توافق را بیش از پیش در معرض خطر قرار می دهد، بحران اقتصادی پیش روی جهان است. قطعاً کشیده شدن سوت ترمز خطوط تولید خودروسازان از یک سو و بسته شدن نمایندگی های آن ها از سوی دیگر، بیش از هر چیز به نگرانی های حول ادغام این دو گروه اروپایی – آمریکایی می افزایند. چرا که با تخته شدن درِ کارخانه ها، خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه می شوند و پول کافی برای تأمین اعتبارات قرارداد جدید را نخواهند داشت. به خصوص که در بخشی از این معامله آمده است که باید ۶٫۱ بیلیون دلار سود سهام به سهام داران FCA پرداخت گردد. به طور همزمان، PSA شرکت “Faurecia” را هم، به عنوان یکی از تأمین کنندگان فرانسوی قطعات مورد نیاز محصولات پژو و سیتروئن، در اختیار فیات و کرایسلر می گذارد.

با تمام این صحبت ها، به نظر می رسد سخت ترین بند این تفاهم نامه، اجرای تعهد پاسخ گویی به سهام داران است. بندی که به نظر می رسد طرفین برای عملی کردن آن، به استفاده از وام ها و کمک های دولتی نیاز پیدا خواهند کرد. گروه PSA گفته است اکنون قضاوت درباره نحوه اجرایی شدن پروسه ادغام کار اشتباهی است، چرا که دو طرف این معاهده همچنان درحال توسعه زیرساخت های لازم برای آغاز همکاری هستند.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.