پژو ۲۰۶ یا پراید؟ کدام گران تر شده است؟

افزایش قیمت خودرو

با آغاز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، تمامی رسانه ها به دستور قضایی از اعلام قیمت لحظه ای خودروها منع شده اند و دیگر این امکان وجود ندارد تا وبسایت های درج آگهی و خبری، فهرست قیمتی را برای خودروهای مختلف اعلام کنند. با این حال شاهد هستیم که همچنان موج بی ثباتی در بازار خودرو ادامه دارد و دلالان سعی دارند تا جو بازار را بر هم بزنند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ در شرایطی که نگاه های عموم جامعه به افزایش قیمت نجومی خانواده پراید دوخته شده است، می بینیم که در کمی آن طرفتر یکی از محصولات ایران خودرو رکورد عجیبی را در افزایش قیمت ثبت نموده است. با وجود اینکه نهادهای نظارتی و ساختارهای رسمی رصد بازار خودرو اعلام می کنند که هنوز خانواده پراید با قیمت های اعلام شده در بازار معامله نشده و مصرف کننده ای حاضر به پرداخت هزینه بیش از ۷۰ میلیون تومان برای این خودرو نشده است، اما می بینیم که همچنان دلالان و سوداگران بازار خودرو قیمت پراید هاچبک را فراتر از ۸۵ میلیون تومان اعلام می کنند و با ثبت معامله های صوری میان خودشان سعی دارند تا این قیمت را واقعی و پذیرفته شده جلوه دهند. در این میان برخی دلالان نیز قدم های بلندتری برداشته اند و به راحتی در کانال ها و گروه های تلگرامی خود، بهای پراید هاچبک یا همان سایپا ۱۱۱ را بیش از ۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حال با در نظرگیری قیمت متوسط خانواده پراید در اوایل بهمن ۱۳۹۸ و مقایسه آن با قیمت های غیر واقعی و درج شده در آگهی های امروز، می بینیم که رشد قیمت ثبت شده برای نسخه های مختلف پراید در بازه ۵۸٫۷ تا ۶۲٫۴ درصد است. این در حالی است که در بازه مشابه خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲، رشد قیمت کاذب ۷۹٫۳ تا ۸۲٫۱ درصد را تجربه کرده است. همچنین خودروهایی مانند گروه پژو ۲۰۷i با رشد قیمت ۷۱٫۶ تا ۷۵٫۹ درصد در بازه مشابه مواجه شده اند.

بدیهی است که در شرایط فعلی باید قیمت تمام خودروها از حالت غیر واقعی و کاذب خارج شود و بر اساس قانون با دلالان متخلف و برهم زننده نظم بازار برخورد جدی صورت بگیرد. اما در این بین می بینیم، تمرکز کارشناسان برای افزایش قیمت خودرو، بررسی رشد قیمت کاذب خانواده پراید است که اتفاقا با توجه به رشد قیمت سایر خودروها، عدد کمتری را تجربه کرده است. شاید بهتر باشد تا دستگاه های نظارتی در کنار حساسیت های موجود برای اعلام قیمت پراید و تلاش برای کاهش بهای معامله ای این خودرو، به وضعیت قیمت سایر خودروها هم بپردازند.

قطعا رشد قیمت غیر منطقی خودرو برای هیچ شهروند ایرانی قابل قبول نیست و عموم جامعه خواستار این هستند تا نهادهای نظارتی و تصمیم گیر قیمت تمام خودروها را از جمله پراید، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷i، پژو ۴۰۵، پژو پارس، خودروهای چینی، کره ای، فرانسوی و… را به وضعیتی منطقی بازگردانند. در این میان هم رسانه ها توقع دارند تا عملکرد نهادهای نظارتی در واقعیت بازار قابل لمس باشد و این امکان برای خبرنگاران وجود داشته باشد تا گزارش های حقیقی را از شرایط بازار خودرو گزارش دهند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.