پورشه ۹۱۷/۳۰، مخوف ترین خودروی مسابقه ای دهه ۷۰ میلادی! + ویدیو

پورشه 917/30، مخوف ترین خودروی مسابقه ای دهه 70 میلادی!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پورشه ۹۱۷/۳۰ یکی از نمادین ترین خودروهای مسابقه ای تاریخ موتور اسپرت است. با کسب موفقیت ها و رکوردشکنی های فراوان، نام پورشه ۹۱۷/۳۰ در تاریخ به عنوان یکی از مخوف ترین خودروهای مسابقه ای ثبت شده است.

این خودرو برای شرکت در فصل سال ۱۹۷۳ مسابقه های Can-Am ساخته شد. در آن سال ها بیش تر خودروهای آمریکایی با موتور ۸ سیلندر تنفس طبیعی، فاتح این سری مسابقه ها می شدند، اما با ورود ۹۱۷/۳۰ تمامی معادله ها بر هم خورد. این خودرو با بهره گیری از یک موتور ۵٫۴ لیتری ۱۲ سیلندر تخت توربوشارژ، با تنظیمات مسابقه ای ۱۱۰۰ اسب بخار و با تنظیمات رکورد زمانی ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد! قدرتی که با توجه به وزن زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم بدنه، همین امروز هم ترسناک به نظر می رسد!

پورشه 917/30، مخوف ترین خودروی مسابقه ای دهه 70 میلادی!
مسابقه های Can-Am در آن سال ها میزبان بسیاری از راننده های معروف از جمله “بروس مک لارن”، “جکی استوارت” و “مارک دانوهیو” بود. این خودرو توسط تیم پنسکی و با رانندگی مارک دانوهیو در این مسابقه ها شرکت کرد. با شروع فصل سال ۱۹۷۳، پورشه ۹۱۷/۳۰ در دو مسابقه اول نتوانست مقامی به دست آورد.

پورشه 917/30، مخوف ترین خودروی مسابقه ای دهه 70 میلادی!
اما طولی نکشید تا این هیولای مخوف، سبک خود را به دست آورد و ثابت کرد مهندسان پورشه در ساخت موتورهای قدرتمند حرف های زیادی برای گفتن دارند. در ادامه فصل، مارک دانوهیو و تیم پنسکی موفق شدند تمامی مسابقه های باقی مانده را با مقام اول پشت سر بگذارند. در آن فصل مارک دانوهیو با هیولای ۱۶۰۰ اسب بخاری اش توانست رکوردی عجیب را ثبت کند.


مارک دانوهیو آن قدر زیر پای اش اسب بخار داشت تا بتواند در مسابقه تالادگا میانگین سرعت باورنکردنی ۳۵۵٫۸ کیلومتر بر ساعت (میانگین سرعت؟!) را ثبت کند. همچنین سرعت نهایی این خودرو بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده بود، اما با آغاز فصل ۱۹۷۴ و با حادتر شدن بحران نفتی، قوانین مسابقه ها تغییر کرد و تیم ها مجبور بودند موتورهای کم مصرف تری تولید کنند.


از آن جایی که پورشه ۹۱۷/۳۰ در هر مسابقه، میانگین مصرف سوخت ۱۱۷٫۶۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داشت (به همین منظور ۲ تانک بنزین ۲۰۰ لیتری در سمت چپ و راست راننده تعبیه شده بود!)، با تغییر قوانین فصل ۱۹۷۴ دیگر جایی برای این سوپر استار افسانه ای وجود نداشت اما همان یک فصل کافی بود تا نام این خودروی افسانه ای برای همیشه در تاریخ جاودانه شود.


ویدیویی که می بینید از مسابقه Can-Am در پیست لاگونا سکا گرفته شده که در آن قدرت خارق العاده پورشه ۹۱۷/۳۰ دیده می شود. صدای موتور ۸ سیلندری هم که در فیلم شنیده می شود مربوط به خودروی لولا با موتور شورولت است.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.