واگذاری سایت خودرو سازی بن رو به رنو، نهایی شد

واگذاری سایت خودروسازی بن رو به رنو، نهایی شد

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تا سال ۱۴۰۰، دو پروژه خودرویی با سرمایه‌گذاری ۱۲۰میلیاردتومانی با پانچ و ۶۶۰میلیون‌یورویی با رنو اجرا می‌شود.

به گزارش اخبار خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رفت تا طی نشستی با مدیران این سازمان در جریان گزارش برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ایدرو طی چهار سال آینده قرار گیرد.

براساس گزارش اختصاصی روزنامه «دنیای خودرو» بازدید محمد شریعتمداری از ایدرو در حالی دیروز صورت گرفت که قرار بود پنج‌شنبه دو هفته قبل انجام شود. اما باتوجه‌به این‌که فرصت مناسب جهت این نشست ایجاد نشد، این بازدید به روز پنج‌شنبه هفته گذشته موکول شد که در نهایت باز هم به دلیل نبود شرایط و زمان مناسب، روز گذشته شریعتمداری به ایدرو رفت.

به این ترتیب رئیس هیات‌عامل ایدرو و معاون وزیر صمت، در این دیدار اعلام کرد: «ایدرو طی چهارسال آینده ۵۴پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰هزارمیلیاردتومان را در برنامه کاری خود دارد که به‌دنبال آن برای ۳۰هزارنفر اشتغال ایجاد خواهد شد.»

منصور معظمی با بیان این‌که از پروژه‌های در دست اجرا ۲۲طرح در حوزه صنایع نوین است، اظهار کرد: «همچنین ۹پروژه در حوزه نفت و گاز و انرژی، ۷پروژه در صنایع حمل‌ونقل و ۱۶طرح در سایر صنایع است که عمدتا به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم اختصاص دارد.»

واگذاری سایت خودروسازی بن رو به رنو، نهایی شد

در این نشست هرکدام از معاونین ایدرو نیز طرح‌ها و پروژه‌های معاونت‌های مرتبط را تشریح کردند که در این راستا، معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو نیز به اظهار نظر پرداخت.

بهزاد اعتمادی در بخشی از اظهارات خود مرتبط با صنعت خودرو، با اشاره به قرارداد رنو به‌عنوان یکی از پروژه‌های در دست اجرای ایدرو، تاکید کرد: «این قرارداد شامل سه شرط یا بند اصلی است که یکی از این شروط همان بحث سرمایه‌گذاری بیش‌از ۶۰۰میلیون‌یورویی است که به ازای آن ایدرو باید سایت بن‌رو را واگذار می‌کرد.»

لازم به ذکر است در این رابطه، ایدرو از سال گذشته و پس‌از نهایی‌شدن واگذاری سایت بن‌رو به رنو به‌عنوان یکی از بندهای مهم قرارداد با این خودروساز فرانسوی، به‌دنبال اجرایی شدن مفاد قرارداد خود با رنو است.

طبق برنامه چهارساله ایدرو تا سال ۱۴۰۰، یکی از پروژه‌های این سازمان در حوزه خودرو، شامل قرارداد ساخت گیربکس اتوماتیک خودرو توسط قوای محرکه پانچ ایران در ابهر زنجان است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۲۰میلیاردتومانی و با ظرفیت اسمی تولید ۱۵۸هزاردستگاه در سال، منجربه اشتغال ۸۵نفر به‌طور مستقیم خواهد شد.

گفته می‌شود سهم بخش خصوصی در این قرارداد ۸۰درصد و سهم ایدرو ۲۰درصد لحاظ شده است و در مرحله ثبت شرکت قرار دارد. همچنین بزرگ‌ترین پروژه این سازمان در بخش خودرو، مشارکت با شرکت رنو فرانسه برای توسعه ظرفیت خودروسازی در کشور، با ۶۶۰میلیون‌یورو سرمایه‌گذاری است.این پروژه منجربه ایجاد اشتغال برای ۳هزارو۵۰۰نفر خواهد شد و ظرفیت اسمی تولید در آن ۱۵۰هزاردستگاه در سال و فاز اول است. ۸۰درصد سهم در این پروژه در اختیار بخش خصوصی و ۲۰درصد سهم نیز در اختیار ایدرو است.

به گفته رئیس هیات‌عامل ایدرو در نشست مشترک با وزیر صمت، برای اجرای پروژه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیاز به حمایت بیشتر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص منابع است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.