نگاهی به روند تولید کوییک آر در پارس خودرو + تصاویر

خط تولید سایپا کوییک آر در پارس خودرو

پنج شنبه هفته گذشته «سایپا کوییک آر پلاس» به صورت رسمی در شرکت «پارس خودرو» معرفی شد. این خودرو نمونه فول آپشن کوییک آر دنده ای است و به تازگی وارد خط تولید این خودروساز شده است. در حاشیه این رویداد خبری، اصحاب رسانه بازدیدی از سالن تولید محصولات رنو در پارس خودرو داشتند که این روزها مشغول به مونتاژ کوییک آر و کوییک آر پلاس است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ پیش از آغاز تحریم ها کمپانی رنو روزانه حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو در ایران تولید می کرد که بخشی از بار این اتفاق بر دوش خط تولید رنو در پارس خودرو بود. اما بازگشت تحریم ها و سخت تر شدن شرایط فعالیت کمپانی های خارجی با شرکای ایرانی، باعث شد تا رنو هم از حضور فعال در بازار ایران کناره گیری کند و شرکت هایی مانند پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو را با تعداد قابل توجهی تعهد به مشتریان تنها بگذارد. پس از آغاز تحریم ها، عملا سفارش گذاری موفقی برای ارسال قطعات رنو به ایران انجام نشد و تنها سفارش های قبلی و قطعات منفصله ای که در راه بودند به خطوط تولید این نشان فرانسوی در ایران رسیدند. پس از تحویل این قطعات به گمرک ایران، به خاطر برخی مشکلات اقتصادی مدت ها فرایند ترخیص این محوله ها طول کشید و همین مسئله باعث ایجاد وقفه در تولید محصولات رنو در خطوط تولید پارس خودرو و ایران خودرو شد.

مدیران 777 مدیران 777

اما در نهایت با ترخیص آخرین محموله قطعا منفصله رنو در نیمه دوم سال ۱۳۹۸، روند مونتاژ نهایی خودروهایی مانند رنو تندر ۹۰، ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر ۹۰ پلاس و… با سرعت بیشتری دنبال شد. با این وجود شاهد هستیم که وضعیت تولید خودروهای رنو مانند سال های قبل از ۱۳۹۷ نشده و مجموع تولید محصولات مختلف این نشان فرانسوی در یک ماه، به کمتر از چهار هزار دستگاه رسیده است. همین اتفاق سبب شد تا شرکای رنو در ایران از ظرفیت خطوط تولید L90 و B90 به شکلی دیگر استفاده کنند. حاصل این رویکرد، آغاز تولید کوییک آر در پارس خودرو بود و امروز سالن رنو این شرکت خودروساز با ظرفیت حداکثری مشغول مونتاژ نهایی کوییک آر و کوییک آر پلاس است.

تولید بدنه کوییک آر به پارس خودرو سپرده شد

چند وقتی است که سالن تولید بدنه و اتاق محصولات نیسان در پارس خودرو، پس از ۸ سال احیا شده و به روز رسانی برای تجهیزات آن رخ داده است. در حال حاضر این سالن به بخش تولید بدنه و اتصال قطعات فلزی کوییک برای ساخت اتاق این هاچ بک کراس اقتصادی تبدیل شده است. پیش از این، ساخت بدنه و اتاق کوییک آر توسط سایپا انجام می شد و از مرحله رنگ آمیزی به بعد، کارکنان واحد تولید پارس خودرو فعالیت می کردند. اما حالا جوشکاری اجزای فلزی کوییک آر برای تولید اتاق این خودرو به شرکت پارس خودرو سپرده شده است. همین اتفاق باعث شده تا بسیاری کارشناسان کیفیت مونتاژ کوییک آر را بالاتر از کوییک دنده ای بدانند.

رنگ آمیزی کوییک آر با استانداردهای به روزتر

در دوران برجام شاهد بودیم که شرکت پارس خودرو، برلیانس C3 یا همان H320 کراس را به سبد محصولاتش اضافه کرد. حضور این خودرو در خط تولید پارس خودرو باعث شد تا این خودروساز به فناوری رنگ آمیزی دوگانه بدنه مجهز است و بتواند خودروهای تولیدی را با بدنه دو رنگ عرضه نماید. اما شروع تحریم ها باعث شد تا حضور برلیانس در پارس خودرو بسیار کم رنگ شود و رنگ آمیزی خودروهای دو رنگ در این خودروساز به حداقل برسد.

اما پس از مدتی شاهد بودیم که بالاخره در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ از قابلیت خط رنگ پارس خودرو برای تولید کوییک آر استفاده شد و امروز این خودرو با بدنه دو رنگ در پارس خودرو تولید می شود. بر اساس گزارش های فنی و کیفی معتبر، خط رنگ پارس خودرو یکی از به روزترین خطوط رنگ آمیزی خودرو در کشور است و با استاندارد کمپانی هایی مانند رنو و نیسان مطابقت دارد. همین اتفاق باعث شده تا سایپا کوییک آر و کوییک آر پلاس تا حدی در بحث کیفیت رنگ بهتر از نمونه عادی ظاهر شوند.

مونتاژ کوییک آر در خط تولید رنو

در حال حاضر وظیفه اصلی سالن رنو پارس خودرو، تولید کوییک آر و کوییک آر پلاس سایپا است. همچنین در کنار تولید این هاچ بک خانواده X200، چند وقتی است که تولید ساینا EX هم در این کارخانه آغاز شده است. به گفته مدیران ارشد شرکت پارس خودرو، به زودی محصولات جدید و فیس لیفت خانواده X200 به خط تولید این شرکت اضافه خواهند شد. در بحث فنی، تولید کوییک آر در خط تولید رنو صرفا استفاده از ظرفیت تولید پارس خودرو به حساب نمی آید و سالن رنو پارس خودرو، یک خط تولید معمولی نیست.

با نگاهی به تشکیلات و مهندسی سالن رنو پارس خودرو، متوجه خواهید شد که این بخش خودروسازی کشور با استانداردهای بالایی سر و کار دارد. با مروری بر اتفاق های چند سال اخیر، می بینیم که برای ساخت این سالن تولید سرمایه گذاری عظیمی انجام شده است و مهندسان فرانسوی با درنظر گیری اصول سختگیرانه گروه رنو نیسان، این مجموعه را طراحی کرده اند. به گفته مهندسان تولید پارس خودرو، اصول اجرایی در خط تولید رنو این شرکت باعث شده تا خودروهایی مانند رنو ساندرو، تندر ۹۰، پارس تندر و ساندرو استپ وی در میان رقبا کیفیتی بالاتر را به نمایش بگذارند.

برای همین امروز سایپا کوییک آر پلاس، ساینا و کوییک آر معمولی در سالن رنو پارس خودرو با رعایت همان اصول کاری سابق مونتاژ می شود و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این محصولات خانواده کوییک و ساینا، کیفیت بالاتری نسبت به نسخه های دیگر دارند. البته بدیهی است که متریال قطعات کوییک آر و ساینای تولید شده در پارس خودرو با سایر نسخه های تولیدی سایپا تفاوت ندارد و بحث کیفیت بیشتر به منظور رعایت استانداردهای مونتاژ به روزتر مطرح می شود. در حال حاضر باید منتظر جدیدترین گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باشیم و ببینیم که آیا در واقعیت، وضعیت کیفیت کوییک آر و ساینا پارس خودرو در بهتر است یا خیر.

گالری تصاویر خط تولید کوییک آر و ساینا در پارس خودرو:

گالری تصاویر کوییک آر پلاس:

کاتالوگ رسمی کوییک آر پلاس:

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.