سبقت قیمت خودرو از نرخ ارز

بازار خودرو

در حالی قیمت خودرو به صورت حبابی رو به افزایش است که در این هفته به رغم سیر نزولی نرخ ارز نه تنها قیمت خودرو کاهشی نشد بلکه رشد حبابی قیمت ها بیش از همیشه سایه رکود بر بازار خودرو را سنگین تر کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از پرشین خودرو: بازار خودرو که در کنار ارز، بورس و مسکن از جمله بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران به حساب می‌آید که از ابتدای امسال نوسانات قیمتی زیادی را داشت، البته در یک سال گذشته بازار خودرو التهاب شدیدی را تجربه کرده و موجب شد تا دلالان و واسطه‌گران جای مشتریان واقعی را بگیرند که همین مساله حباب قیمت در بازار خودرو ایجاد کرد.

این شرایط در حالی است که همچنان مسئولان وزارت صمت در خصوص قیمت‌های بالا و نامتعارف خودرو در بازار وعده می دهند که با برنامه ریزی و تثبیت نرخ ارز و افزایش شمارگان تولید خودروسازان، به زودی متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار را شاهد خواهیم بود.

بر این اساس اخیرا معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه افزایش قیمت این روزهای خودرو در بازار ناشی از افزایش نرخ ارز است، مطرح کرده « آن دسته از افرادی که به خودرو به چشم کالای سرمایه ای نگاه می کنند این روزها قیمت های پیشنهادی خود را با نرخ ارز منطبق می کنند.»



این موضوع که بازار خودرو متاثر از نوسانات بازار ارز و شرایط اقتصادی است اگر چه از نکات مورد تاکید فعالان بازار خودرو است اما بسیاری از فعالان این حوزه معتقد است که عدم عرضه کافی در بازار از مهمترین دلایل سیر صعودی قیمت ها در بازار است.

در همین راستا یک فعال بازار خودرو با ابراز نگرانی از وضعیت قیمتی در بازار خودرو و تبعات آن بر تشدید رکود تقاضا در بازار می گوید: با وجود رشد حبابی قیمت‌ها در بازار هر روز رکود در بازار خودرو شدید تر می شود و در این بازار به‌ جز افرادی که نیاز واقعی داشته باشند، خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد.



به گفته کاظم محمدی نیکخواه رشد قیمت ها در شرایطی همچنان ادامه دارد که در هفته اخیر به رغم افت ۱۵ درصدی نرخ ارز، بازار خودرو هیچ واکنشی نسبت به این مساله نشان نداد و با وجود رکود شدید کماکان قیمت ها به صورت حبابی رو به افزایش است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تشدید رکود بازار خودرو در نیمه دوم سال، عنوان کرد: در شرایط رکود حاکم بر بازار خودرو صرفا کسانی به بازار مراجعه می کنند که می‌خواهند با خرید خودرو قدرت خرید خود را حفظ کرده و سرمایه خود را از گزند تورم در امان نگه دارند.

وی تاکید می کند: از ابتدای امسال به خصوص یکی دو ماه اخیر که قیمت‌ها به‌واسطه نرخ ارز در بازار خودرو رشد چشمگیری یافته است بسیاری از فروشندگان به امید اینکه خودرو خود را با نرخ بالاتری به فروش برسانند از حضور در بازار خودداری می‌کنند و از سوی دیگر خریداران نیز در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

این فعال بازار خودرو همچنین در خصوص تاثیر پیش‌فروش‌های اخیر دو خودروساز بزرگ کشور در کنترل قیمت و تقاضا در بازار نیز معتقد است که پیش فروش ها هیچ تاثیری در بازار و قیمت‌ها نداشته، زیرا تحویل این خودروها در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن مربوط به ماه‌های آینده است ضمن اینکه در شرایط کنونی صاحبان خودروها به فکر کسب سود بیشتر با ارائه قیمت‌های بالاتر هستند.

سبقت قیمت خودرو از نرخ ارز



نیکخواه در پایان با توجه به شرایط هر ساله بازار خودرو و ورود به ماه محرم پیش بینی کرد: با توجه به رکود هر ساله بازار خودرو در نیمه دوم سال، انتظار می رود با توجه به شرایط قیمتی و کاهش تقاضا در بازار در ماههای آتی روند تقاضا در بازار افت بیشتری کرده و رکود سنگین تری بر بازار خودرو در نیمه دوم سال ۹۹ حاکم شود.

به گزارش پرشین خودرو، بر همین اساس آخرین وضع قیمت ها در بازار خودرو حاکی است که در گروه سایپا هم اکنون هر دستگاه تیبا صندوق‌دار، تیبا ۲ و ساینا در بازار به ترتیب ۹۶، ۱۱۰ و ۱۱۰ میلیون تومان است همچنین قیمت پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ با تداوم رشد قیمت به ترتیب به ۹۵، ۸۳ و ۸۴ میلیون تومان رسیده است.

همچنین در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه سمند سورن در بازار ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۱۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۶۵ میلیون تومان، رانا ۱۶۴ میلیون تومان، دنا پلاس ۲۶۴ میلیون تومان و شاسی بلند هایما اس۷ به ۵۹۵ میلیون تومان قیمت خوردند.

این در حالی است که قیمت سمند ال. ایکس با رشد دو میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به ۱۴۷میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با رشد یک میلیون تومانی به ۱۴۶ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ با رشد دو میلیون تومانی به ۲۱۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی هشت با رشد یک میلیون تومانی به ۱۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی با رشد دو میلیون تومانی به ۲۳۵ میلیون تومان، نوع اتوماتیک آن با رشد سه میلیون تومانی به ۳۱۳ میلیون تومان و دنا معمولی با رشد چهار میلیون تومانی به بهای ۲۲۴ میلیون تومان در بازار قیمت‌ گذاری شدند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.