سایپا با چه قیمتی خودروهایش را در لبنان می فروشد؟ + فهرست قیمت و مشخصات

کوییک آر

آن طور که مشخص است، در حال حاضر «مکانیکا گروپ» مسئولیت عرضه محصولات گروه سایپا را در کشور لبنان دارد.

مدیران 777 مدیران 777

این شرکت نماینده فروش و خدمات پس از فروش نشان های «هاموی»، «PGO» و «سایپا» در لبنان است و از چند ماه قبل فروش خودروهای برلیانس، چانگان و… را با نشان سایپای ایران در آن کشور آغاز نموده است. در حال حاضر گروه سایپا در «سیویکو» سوریه تولید محصولات مختلفش را با تیراژ معمولی و نه چندان بالا انجام می دهد. در بازار لبنان و سوریه خودروهایی چون تیبا، کوییک، پراید، چانگان CS35، برلیانس سری H200، برلیانس سری H300، زوتی آریو، زامیاد Z24 و… تحت نشان تجاری SAIPA به فروش می رسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در بازار آن کشورها خودروهای تولیدی سایپا با مشخصات متفاوتی نسبت به ایران تولید و عرضه می شوند. در برخی موارد به خاطر تفاوت سطح استانداردهای اجباری لبنان و سوریه، شاهد آن هستیم که پارامترهای آلایندگی و ایمنی ضعیفتری در آن کشورها نسبت به بازار داخل رعایت می شود و از سویی برخی امکانات رفاهی خودروهای سایپا در کشورهای آسیایی بیشتر از نمونه های وطنی است.

اما چگونه سایپا در بازار کشورهای عربی برلیانس، چانگان، زوتی و کوییک اتوماتیک تولید و عرضه می کند؟

آغاز تحریم های آمریکا در سال ۱۳۹۷ باعث شد تا همکاری شرکای خارجی سایپا با این شرکت ایرانی با مشکلاتی همراه شود و از سویی امکان تامین قطعات منفصله خودروهای گروه برلیانس، چانگان و زوتی آنچنان برای تولید در کارخانه های داخلی آنچنان آسان نباشد. همچنین عدم امکان ارسال قطعه و جا به جایی ارز برای تامین جعبه دنده اتوماتیک CVT کمپانی پانچ برای کوییک، باعث شد تا نمونه اتوماتیک این هاچ بک کراس ملی از سبد محصولات سایپا حذف شود و امروز کوییک تنها در نسخه های دنده ای در سایپا و پارس خودرو تولید گردد.

اما تمام این مشکلات زمانی مطرح است که سایپا بخواهد با شرکای خارجی خود در خاک ایران همکاری کند. وقتی بحث بازار لبنان و سوریه و تولید محصولات در خارج از خاک ایران به میان می آید، مشکلات تامین قطعه بسیار آسان برطرف می شود و برای همین کمپانی هایی چون برلیانس، چانگان، زوتی و پانچ می توانند طبق برنامه های از پیش تعیین شده قطعات منفصله خود را به خاک سوریه برسانند و به راحتی جا به جایی ارز نیز امکان پذیر خواهد شد.

حال شاید این سوال مطرح شود که سایپا با چه تیراژ و قیمتی برنامه عرضه محصولاتش را در کشورهای عربی غرب آسیا دنبال می کند؟

با توجه به منابع خبری عربی، سیویکو سوریه در فاز اول به دنبال تولید هزار دستگاه سایپا H330 (برلیانس H300) بوده است. این عدد نشان می دهد که حضور محصولات سایپا آنچنان در کشورهای لبنان و سوریه گسترده نیست. اما با توجه به سیاست های جهانی شرکای چینی سایپا، در سال های آتی حداقل این اعداد تا ۵ برابر رشد خواهند داشت. با توجه به آمار و اطلاعات موجود، استقبال لبنانی ها و سوری ها از محصولات چینی و جدید سایپا آنچنان وسیع نیست. اما با توجه به شرایط فروش موجود، نسبت به ماه های قبل وضعیت عرضه محصولات این نشان ایرانی در آن کشورها بهتر شده است. در حال حاضر استان های شیعه نشین عراق بیشترین استقبال از محصولات ایرانی را دارند و همچنان فرایند عرضه خودروهای ایران خودرو و سایپا در آن بخش ها دنبال می شود.

در آمار وبسایت «کدال» مشخص است که هر ماه کارخانه ای چون «سایپا سیتروئن» (سایپا کاشان) چند صد دستگاه خودرو را به صورت SKD و نیمه آماده تولید می کند و قطعات منفصله خودروهای ملی سایپا را به خاک سوریه ارسال می نماید.

با توجه به طرح های گرافیکی و تبلیغاتی مکانیکا گروپ (عرضه کننده محصولات سایپا در لبنان) بهای رسمی خودروهای سایپا در خاک کشورهای عربی غرب آسیا به شرح زیر است:

نام خودروقیمت دلاری (USD)
پراید ۱۱۱ ۸۸۰۰
تیبا صندوقدار۹۹۰۰
تیبا ۲۱۰۲۰۰
برلیانس H220 دنده ای۱۳۲۰۰
برلیانس H220 اتوماتیک (AMT)۱۴۹۰۰
برلیانس H320 اتوماتیک۱۷۶۰۰
برلیانس H330 اتوماتیک۱۸۹۰۰
چانگان CS35 اتوماتیک۱۹۹۰۰
زوتی آریو اتوماتیک۱۹۲۰۰
پیکاپ ریچ۱۹۲۰۰
پراید ۱۵۱ (وانت)۸۵۰۰
وانت زامیاد۱۲۲۰۰

با توجه به اطلاعیه ها و شرایط فروش اعلام شده از جانب مکانیکا گروپ، می توان تمام خودروهای سایپا را در لبنان با اقساط ۱۵۰ تا ۳۹۰ دلار خریداری کرد. برای برخی خودروها در صورت انتخاب اقساط یکساله، بهره صفر درصد در نظر گرفته می شود. البته باید تاکید کرد که فروش این خودروها به صورت بدون پیش پرداخت ممکن نیست و باید بر اساس قواعد رسمی، بخشی از بهای کلی خودرو به عنوان ضمانت امکان بازپرداخت اقساط به شرکت پرداخت شود. اما با توجه به طرح های تبلیغاتی منتشر شده از جانب مکانیکا گروپ، نمی توان در مورد سطح پیش پرداخت ها عددی را اعلام نمود.

نکته دیگر این است که زوتی آریو بازار سوریه، عراق و لبنان تا حدی سطح امکانات بیشتری را نسبت به نمونه های تولیدی در کارخانه «بن رو» تجربه می کنند. نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، رهیاب ماهواره ای و دکمه های روی فرمان از جمله امکانات آریو در بازارهای صادراتی سایپا است. همچنین تیبا ۲ صادراتی و تولیدی در سایت های خارجی سایپا با تریم داخلی ساینا SX (ساینا کم آپشن با تهویه مکانیکی دستی، شیشه های عقب و آینه های دستی) به فروش می رسند.

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: وبسایت و شبکه های اجتماعی مکانیکا گروپ

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.