رانندگان قبل از سفرهای جاده ای باید “آنی رو” را بشناسند

رانندگان قبل از سفرهای جاده ای باید "آنی رو" را بشناسند
«آنی رو» بستری جدید برای خدمات جاده ای است که به تازگی راه اندازی شده است. اما در همین مدت شاهد بودیم که بارها رانندگان و مالکان خودرو نتوانتسته اند به درستی از این خدمات جاده ای استفاده کنند. بنابراین به سراغ معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها وزارت راه رفتیم تا بیش تر با طرح و خدمات آنی رو آشنا شویم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

«سید حسین میرشفیع» معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری «اسب بخار» گفت:
«مدتی بود که قصد داشتیم سامانه ای یکپارچه را در آزادراه های کشور راه اندازی کنیم. با تصویب این طرح در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از گروه های مختلف فعال در بخش خصوصی دعوت کردیم تا طرح های عملیاتی خود را پیشنهاد دهند. با گذشت زمان و بررسی طرح های مختلف، در نهایت به پروژه عملیاتی کنونی رسیدیم که آنی رو نام دارد. بارها پیش از آغاز نوروز ۹۸، آنی رو را در آزادراه های مختلف مورد بررسی قرار دادیم و سپس در آخرین روزهای سال ۹۷، این پروژه را در چهار آزادراه اصلی کشور آغاز کردیم.
آنی رو این امکان را به رانندگان می دهد که بدون خرید تگ الکترونیکی، بتوانند عوارض آزادراهی خود را به صورت اینترنتی پرداخت کنند. بررسی های ما نشان می داد که در ایامی مانند نوروز، هر خودرو برای پرداخت عوارض در ترافیک قبل از عوارضی ها حدود ۳ دقیقه معطل می ماند. با این کار دیگر لازم نیست خودروها در عوارضی های کشور توقف کنند و می توانند مبلغ عوارضی را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.»
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در ادامه افزود: «در حال حاضر می توان در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان پرداخت عوارضی را به صورت اینترنتی و با طرح آنی رو انجام داد. همچنین در آینده نزدیک، دیگر آزادراه های کشور به طرح آنی رو می پیوندند. باید اشاره کرد که آزادراه هایی همچون تهران-پردیس که با تگ، قابلیت استفاده از طرح پرداخت الکترونیکی را دارند، اکنون جزو آنی رو به حساب نمی آیند، اما به زودی این آزادراه ها هم به سامانه یکپارچه آنی رو می پیوندند.»
میرشفیع درباره طرح های قبلی پرداخت الکترونیکی با تگ و برچسب گفت: «چند سالی است که طرح پرداخت الکتریکی عوارضی ها در برخی مسیرها با برچسب و تگ اختصاصی وجود دارد، اما به دلیل برخی ضعف های این طرح، دیدیم که تنها برخی از دارندگان خودرو نسبت به خرید برچسب های مخصوص اقدام نموده اند. با توجه به این که طرح های قبلی پرداخت الکتریکی نیاز به شارژ حساب، خرید برچسب و استفاده در مسیرهای محدود را داشت، شاهد عدم استقبال از این طرح ها بودیم. اما در طرح آنی رو دیگر لازم نیست که مالکان خودرو هزینه ای را برای خرید برچسب یا عضویت در این طرح بپردازند. از سویی لازم به شارژ حساب مربوط به پرداخت الکترونیکی عوارضی ها نیست و بعد از هر تردد، مالکان خودرو می توانند پس از دریافت پیامک از طریق نرم افزارهای مختلف و راه های گوناگون، هزینه تعیین شده را بپردازند.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: «سامانه آنی رو با دوربین هایی کار می کند که تصویر پلاک را دریافت می کنند و هزینه عوارضی را برای هر خودرو در نظر می گیرند. این سامانه به گونه ای است که باید از چند دوربین، تطبیق پلاک جلو و عقب را به دست آورد، بنابراین احتمال خطا در سیستم بسیار کم است. اما در صورتی که رانندگان مشکلاتی را در این طرح ببینند، می توانند به سامانه ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ پیامک دهند و یا با مرکز تماس ۶۳۴۶۸۵۳۱-۰۲۱ ارتباط برقرار کنند.»
سید حسین میرشفیع در پایان افزود: «با توجه به این که احتمال خطا به دلیل حجم سفرهای نوروزی بالا می رفت، هیچ کدام از تخلفات ثبت شده در آن ایام توسط آنی رو به پلیس اعلام نشده است، اما از این پس در صورت عدم پرداخت عوارض به صورت الکتریکی در زمان مقرر، ۳۰ هزار تومان جریمه برای خودرو در نظر گرفته می شود. همچنین یکی از ویژگی های مثبت این طرح امکان محاسبه عوارض پرداختی با توجه به میزان پیمایش در آزادراه ها است. با توجه به وجود دوربین های کنترلی آنی رو در جاده ها، عوارض خودرو بر اساس میزان حضورشان در آزادراه ها صادر می شود و در بسیاری مواقع لازم نیست مالکان به دلیل رانندگی در بخشی از آزادراه ها تمام هزینه عوارض را بپردازند. با توجه به این که به زودی سامانه آنی رو در تمام آزادراه های کشور فعال می شود، بسیاری از ساختمان های عوارضی برچیده می شوند و تنها برخی ساختمان ها در نقاط استراتژیک آزادراه ها باقی می مانند.»

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.