بررسی نکات مثبت و منفی پورشه پانامرا GTS

پورشه پانامرا GTS

انتخاب یک محصول در میان سبد غنی محصولات «پورشه» امری دشوار است. در این مطلب به بررسی نکات مثبت و منفی خرید «پانامرای GTS» می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پورشه جزء آن دسته شرکت هایی محسوب می شود که تریم های مختلفی را برای محصولات خود درنظر می گیرد. در میان تریم های پورشه، نشان GTS به عنوان میانه درنظر گرفته می شود. پانامرا GTS نیز بین تریم های S و توربو قرار می گیرد. پانامرا GTS از پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندر تویین توربوشارژی بهره می برد که در حد مدل ۴S قدرت تولید می کند (با گشتاور بیش تر). در این مقاله به نکات مثبت و منفی خرید پورشه پانامرای GTS خواهیم پرداخت.

نکات مثبت

پورشه پانامرا GTS

با وجود تغییر پیشرانه ۲٫۹ لیتری ۶ سیلندر به ۴ لیتری ۸ سیلندر توربو، پانامرای GTS چندان قدرت بیش تری نسبت به مدل S تولید نمی کند. پانامرا GTS با بهره گیری از این پیشرانه ۴۵۳ اسب بخار قدرت و گشتاور قابل توجه ۶۱۷ نیوتن متر را تولید می کند. با وجود پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر، سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر با کاهش ۰٫۳ ثانیه ای به ۳٫۹ رسیده است. انتقال قدرت نیز توسط جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک انجام می شود و هماهنگی فوق العاده ای با پیشرانه دارد. در مجموع می توان چابکی تعویض دنده و شتاب گیری را به عنوان یکی از نقاط قوت پانامرا GTS درنظر گرفت.

پورشه پانامرا GTS

دومین ویژگی مثبت GTS افزون بر دو سیلندر اضافه و ۱٫۱ لیتر حجم بیش تر، استفاده از ویژگی های فنی خاص دیگر است. سیستم تعلیق بادی سازگار، که در مدل ۴S به عنوان آپشن ۲۱۹۰ دلاری درنظر گرفته می شد و تا ۰٫۴ اینچ ارتفاع خود را کاهش می دهد، اکنون به صورت استاندارد روی پانامرا GTS نصب شده است. بسته قدرتی اسپرت کرونو نیز با بهره گیری از حالت اسپرت، لانچ کنترل و اسپرت پلاس که آپشن ۲۲۹۰ دلاری به شمار می رفت، جزء ویژگی های استاندارد خودرو تلقی می شود. یکی دیگر از مشخصات فنی جذاب پانامرا GTS، استفاده از سیستم اگزوز اسپرت است که صدای جذاب تری تولید می کند. نکته جالب این که سیستم اگزوز اسپرت نسخه GTS در پانامرای توربو به عنوان آپشن ۳۴۹۰ دلاری درنظر گرفته شده است.

پورشه پانامرا GTS

با پرداخت قیمتی کم تر از قیمت پایه ای ۱۲۸٫۳۰۰ دلاری پورشه پانامرا GTS می توان خودروهای اسپرت فراوانی همچون شورولت کوروت C8 خریداری کرد، اما نسخه GTS پانامرا از بسیاری از خودروهای هم‌رده هیجان انگیزتر است. با وجود ابعاد و سنگینی بدنه، پورشه پانامرا GTS بسیار چابک است. با وارد شدن به پیچ و فشردن پدال گاز، حسی به راننده منتقل می شود که شاید نتوان در خودروهایی همچون مرسدس بنز E63 و ب ام و M5 آن را یافت.

پورشه پانامرا GTS

با سفارش بسته ۵۰۰۰ دلاری کنترل دینامیک شاسی و با استفاده از میل موج گیرهای فعال، لرزش بدنه به کم ترین حد خود می رسد. همچنین سیستم توزیع گشتاور میان چرخ های عقب نیز در این بسته به کاررفته است تا هیجان بیش تری در پیچ ها به راننده و سرنشینان منتقل شود. در نهایت، پورشه پانامرا GTS از جعبه فرمان خودروهای اسپرت کوچک تر بهره می برد تا امکان Power Slide و دریفت در پیچ ها فراهم آید.

نکات منفی

پورشه پانامرا GTS

طبق بررسی های انجام شده میان تریم های پانامرا توسط علاقه مندان به پورشه، تنها تفاوت های جزئی شناسایی شده است. ویژگی های ظاهری متمایز GTS تنها به رینگ های ۲۰ اینچی، نشان GTS روی در جلو، نشان های تیره روی صندوق عقب و چراغ های دودی محدود می شود. این در حالی است که ویژگی های یادشده را می توان با پرداخت مبلغی بیش تر در سایر تریم های پانامرا نیز سفارش داد. در مجموع می توان گفت ویژگی های متمایزکننده نسخه GTS از دیگر تریم ها محدود بوده و این موضوع برای نسخه قدرتی خانواده پانامرا یک ایراد جزئی به شمار می رود.

پورشه پانامرا GTS

همان طور که اشاره کردیم، با پرداخت مبلغی کم تر از قیمت پایه ای پورشه پانامرا می توان خودروهای قدرتمندتری سفارش داد. پانامرا GTS با قیمت ۱۲۸٫۳۰۰ دلاری خود ۴۵۳ اسب بخار قدرت تولید می کند، در حالی که، ب ام و M5 کامپیتشن با قیمت ۱۱۰٫۰۰۰ دلار و مرسدس بنز E63 با قیمت ۱۰۷٫۳۵۰ دلار، به ترتیب ۶۱۷ و ۶۰۳ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

پورشه پانامرا GTS

خودروهای مذکور به صورت مستقیم رقیب پورشه پانامرا محسوب نمی شوند، اما ب ام و M8 گرن کوپه سدان ۶۰۰ اسب بخاری رقیب سرسختی برای GTS است. در حالی که پورشه از توازن بهتری میان سرعت در مسیر مستقیم و فرمان پذیری در پیچ ها بهره می برد، قربانی کردن ۱۴۷ اسب بخار قدرت برای ذخیره ۱٫۷۰۰ دلار چندان کار عاقلانه ای نیست.

پورشه پانامرا GTS

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما یکی دیگر از نقاط ضعف پورشه پانامرا GTS، مدل الکتریکی تایکان است! تایکان ۴S با وجود تمام الکتریکی بودن، رقیب سرسختی برای GTS به شمار می رود و قیمت پایه ای آن تنها از ۱۰۳٫۸۰۰ دلار آغاز می شود. با سفارش تمامی آپشن های قدرتی برای این خودرو، از جمله باتری بزرگ تر، قیمت آن به کم تر از ۱۳۰ هزار دلار می رسد.

پورشه پانامرا GTS

 شایان ذکر است که مدل تایکان ۴S، ۴۸۲ اسب بخار قدرت و ۶۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. سرعت گیری صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این مدل نیز در ۳٫۸ ثانیه انجام می گیرد. در نهایت، بر کسی پوشیده نیست که خودروهای الکتریکی تا سال های سال نمی توانند محبوبیت خودروهای اسپرت بنزینی را کم‌رنگ کنند، اما اگر جزء آن دسته از افراد علاقه مند به محیط زیست و هیجان هستید، پورشه تایکان ۴S برای شما انتخاب مناسبی است.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Motor1

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.