با خودروهای جدید سال ۹۹ آشنا شوید / ۷ محصول جدید ایران خودرو

محصولات جدید ایران خودرو 1399

به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده است که برنامه دارد تا در سال ۱۳۹۹ هفت محصول جدید را به خط تولید خود اضافه کند. به گفته مدیران این شرکت، عرضه این هفت محصولی به صورت قطعی در سال جدید آغاز می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در بخش های قبلی گزارش سریالی «خودروهای جدید در سال ۱۳۹۹» به معرفی محصولات جدید سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور، خودروسازی فردا و… پرداختیم. حال قصد داریم با توجه به اطلاعیه ایران خودرو پیرامون محصولات جدیدش، به معرفی اجمالی این خودروها بپردازیم.

۱- پژو ۲۰۷i پانورامیک

پژو 207i پانورامیک

اولین نکته قابل توجه این است که گروه صنعتی ایران خودرو پژو ۲۰۷i با سقف پانورامیک را به عنوان دو محصول جدید در نظر گرفته است؛ نسخه اتوماتیک و نمونه دنده ای هر کدام یک خودروی جدید در سبد محصولات ایران خودرو هستند!

به هر صورت در واقعیت نمونه دنده ای و اتوماتیک پژو ۲۰۷i پانورامیک با هم تفاوت خاصی ندارند و تنها در وجود برخی از امکانات با هم متفاوت هستند. پژو ۲۰۷i با سقف شیشه ای ثابت به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 مجهز است. این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

از اسفند ۹۸ تولید پژو ۲۰۷i اتوماتیک در ایران خودرو با جعبه فرمان کمکی برقی (EPS) آغاز شده و قطعا نسخه پانورامیک این خودرو هم دارای این ویژگی است. اما هنوز معلوم نیست که آیا نمونه دنده ای دارای جعبه فرمان هیدرولیک است یا برقی؟

پیش از این ایران خودرو اعلام کرده بود که پژو ۲۰۷i در تمام نسخه ها با ترمز عقب کاسه ای تولید می شود و به احتمال زیاد این مسئله برای نمونه پانورامیک وجود خواهد داشت. اصلی ترین تفاوت نمونه دنده ای و اتوماتیک این خودرو، وجود سامانه کروز کنترل در نسخه اتوماتیک است. همچنین ایران خودرو اعلام کرده که امکاناتی نظیر رینگ آلومینیومی به صورت آپشن ارائه خواهد شد.

الگوی سقف شیشه ای پژو ۲۰۷i پانورامیک مشابه به ویژگی هایی است که در نسخه های پانورامیک پلتفرم PF1 دیده می شود. همان طور که مشخص است، این خودرو در بخش سقف، فریم های داخلی، شیشه جلو و برخی اجزای درونی تغییر کرده است.

۲- رانا پلاس

این خودرو نسخه فیس لیفت رانا LX است و با تغییراتی در ظاهر همراه شده است. رانا پلاس نسبت به نمونه پایه با ۲۶ تغییر همراه شده است. چراغ روشنایی روز، کاسه چراغ های جدید، ارتقای کیفیت متریال کابین، صندلی های جدید، تریم داخلی جدید، غربیلک فرمان جدید با دکمه های تنظیم سیستم صوتی، تزئینات طرح کربن داشبورد، جلو آمپر جدید، دستگیره ها و زه هم رنگ بدنه و… از جمله تغییرات مشهود در این محصول است.

رانا پلاس در گام نخست با جعبه دنده دستی و پیشرانه TU5 به بازار عرضه می شود و بدیهی است که تفاوت خاصی در قوای محرکه با رانا LX ندارد. اما در آینده قرار است که این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک AL4 به بازار بیاید و امکاناتی نظیر کروز کنترل، فرمان کمکی برقی و چند ویژگی دیگر به صورت پایه بر روی آن نصب شود. در اواخر سال ۱۳۹۸، ایران خودرو اعلام کرده بود که از بهار ۹۹ عرضه این خودروی اقتصادی آغاز می شود. همچنین تولید رانا پلاس از چند ماه قبل به صورت آزمایشی در ایران خودرو شروع شده است.

۳- سورن پلاس

این خودرو نسخه فیس لیفت سورن ELX است. سورن پلاس به امکاناتی نظیر چراغ روشنایی روز، دستگیره ای جدید، رینگ آلومینیومی تراش خورده، سنسورهای پارک ارتقا یافته، نمایشگر روی داشبورد جدید، غربیلک فرمان جدید، کروز کنترل، تزئینات کابین جدید و… مجهز است. این خودرو قرار است در نسخه EF7 با جعبه دنده دستی و TC7 با جعبه دنده دستی به بازار عرضه شود. ایران خودرو اعلام کرده بود که فرایند پیش فروش سورن پلاس در بهار ۹۹ آغاز خواهد شد. در حاشیه افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک، مدیران این شرکت سورن پلاس را هم به بازار معرفی نمودند.

۴- دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک خودرویی است که تولید آن از بهمن ۹۸ به صورت رسمی در ایران خودرو آغاز شده است. این خودرو به پیشرانه TC7 مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه دارد تا توان این پیشرانه را به چرخ های جلوی دنا پلاس برساند. فرمان کمکی برقی از جمله امکاناتی است که در نمونه اتوماتیک این خودرو دیده می شود. در سایر اجزا، تفاوت خاصی میان دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک وجود ندارد. البته که بحث حذف امکاناتی نظیر سانروف و کیسه هوای جانبی شامل حال نسخه اتوماتیک نشده است.

در روزهای پیش شاهد بودیم که ایران خودرو سه تیپ بندی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام کرد و گویا قرار است که در ابتدا، نسخه L2 آن به بازار عرضه شود. در اواخر سال ۹۸، این شرکت نسخه L3 این خودرو را به صورت خصوصی معرفی کرد. این نسخه دارای امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، سنسور باد لاستیک، تریم داخلی جدید، نمایشگر ۱۰ اینچی و… است.

۵- سمند بهینه

این خودرو نسخه فیس لیفت و بهبود یافته سمند LX فعلی است. سمند بهیمه یا سمند فیس لیفت دارای کاسه چراغ های جدید است و چراغ روشنایی روز در آن دیده می شود. داشبورد مشابه به سورن از دیگر تغییراتی است که برای سمند بهینه در نظر گرفته شده است. در بحث فنی تفاوت خاص میان این نسخه و نمونه های قبلی سمند وجود ندارد و بیشتر تغییرات در بحث ظاهری اتفاق افتاده است.

۶- ایران خودرو K132

ایران خودرو K132

K132 سدان و خودروی ملی جدید ایران خودرو است. این خودرو بر اساس پلتفرم PF1 خریداری شده در قراردادهای برجامی طراحی شده و الگوی جدید ایران خودرو را به نمایش می گذارد. چندی پیش ایران خودرو اعلام کرد که K132 تنها نام پروژه مهندسی این خودرو است و این محصول با یک نام ایرانی به بازار می آید. قرار است تا ایران خودرو K132 در دهه فجر ۱۳۹۹ با نسخه های نهایی رونمایی شود و از همان موقع تولید انبوه آن آغاز گردد.

نسخه آزمایشی K132 در اواخر سال ۱۳۹۸ به هیئت دولت نمایش داده شد. این محصول با مشخصات فنی مشابه به دنا پلاس توربو اتوماتیک به بازار می آید. البته که احتمال دارد تا این شرکت، پیشرانه TC7 پلاس را با قدرت ۱۶۳ تا ۱۶۷ اسب بخار برای این سدان ملی جدید نصب کند. امکاناتی نظیر کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سانروف، چهار کیسه هوا، تهویه الکتریکی، دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ترمزهای دیسکی و… از جمله امکانات معرفی شده برای K132 نهایی است.

دیگر پروژه های ایران خودرو در سال ۱۳۹۹:

ایران خودرو برنامه دارد تا در نیمه دوم سال جاری جعبه دنده ۶ سرعته دستی خود را بر روی برخی محصولاتش نصب کند. همچنین اعلام شده که در سه ماهه پایانی سال ۹۹، این شرکت جعبه دنده ۶ سرعته AMT (نیمه اتوماتیک) خود را بر روی محصولات مختلف نصب خواهد کرد. این جعبه دنده فعلا بر روی خودروهایی چون سمند نصب شده و در اصل ایران خودرو برنامه دارد تا با این اقدام، محصولات ارزان تر را هم با ویژگی انتقال قدرت هوشمند عرضه کند.

ایران خودرو 1399

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.