آیا این فورد جی تی پروتوتایپ رکورد شکنی خواهد کرد؟ + ویدیو

آیا این فورد جی تی پروتوتایپ رکورد شکنی خواهد کرد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فورد جی تی از آن دسته خودروهاییست که مورد تحسین تمام عاشقان خودروهای کلاسیک است. یکی از آن محدود خودروهایی که هم در مسابقات اتوموبیلرانی و هم در نمایشگاه های مختلف درخشیده و یکه تازی کرده است. وقتی نام فورد جی تی به زبان می آید شاید خیلی ها در ابتدا به یاد ۴ قهرمانی پیاپی تیم فورد با نمونه جی تی در مسابقه لمان بیافتند.

در پس این قهرمانی ها داستان جالبی وجود دارد. در آن سال ها انزو فراری و تیمش، پادشاه بی رقیب مسابقه ۲۴ ساعته لمان بودند. هنری فورد دوم که قصد داشت حضوری قدرتمند را در این مسابقات تجربه کند، برای خرید تیم فراری با انزو فراری وارد مذاکره شد. اما درست در آخرین لحظات انزو فراری تمام نقشه های هنری فورد را بهم زد و معامله را رد کرد. هنری فورد دوم آنقدر عصبانی شده بود که بلافاصله پس از بازگشت از ایتالیا، به مهندسین کمپانی دستور ساخت خودرویی را داد تا بتواند به فرمانروایی فراری در لمان پایان دهد. خودرویی که از آن صحبت می کنیم همان فورد جی تی است که اندکی بعد موفق شد ۴ قهرمانی پشت سرهم را بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ بدست آورد. اکنون که با تاریخچه درخشان فورد جی تی آشنا شدید، قصد داریم در مورد فورد جی تی پروتوتایپ رودستر صحبت کنیم.
آیا این فورد جی تی پروتوتایپ رکورد شکنی خواهد کرد؟
در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۹، یکی از تنها ۲ نمونه موجود از فورد جی تی پروتوتایپ رودستر در جهان، پا به حراجی Mecum خواهد گذاشت. برای این فورد جی تی با شماره شاسی GT/109، قیمتی بیش از ۷ میلیون دلار پیش بینی شده است!. اما چه چیزی این خودرو را تا این حد ارزشمند می کند. کمی قبل تر از قهرمانی مقتدرانه فورد جی تی در مسابقه لمان سال ۱۹۶۶ (مقام های اول و دوم و سوم)، تیم موتور اسپرت فورد در انگلستان تعداد ۱۲ جی تی پروتوتایپ را بین ژانویه ۱۹۶۴ تا آوریل ۱۹۶۵ ساخت. از این تعداد ۵ نمونه رودستر بودند که در میان آنها تنها شماره شاسی GT/109 در مسابقه لمان شرکت کرد.
آیا این فورد جی تی پروتوتایپ رکورد شکنی خواهد کرد؟
این خودرو توسط تیم Shelby American آماده سازی شده بود. اما تنها پس از گذشت ۱۰ دور از مسابقه لمان سال ۱۹۶۵ به دلیل نقص فنی در گیرباکس از ادامه مسابقه بازماند (که در آن سال ها عادی بود!). پس از مسابقه این خودرو به تیم Kar Kraft سپرده و بازسازی شد. سرانجام با معرفی فورد جی تی MK II برای فصل ۱۹۶۶، نمونه رودستر به انبار تیم فورد فرستاده شد. کمی بعدتر در سال ۱۹۶۸ شخصی به نام دین جفریس این خودرو را در انبار فورد دید و از مسئولین کمپانی خواست تا نمونه رودستر را به او بفروشند. مسئولین کمپانی هم در پاسخ گفتند: ((مشکلی نیست، کار ما با رودستر تمام شده است.))


سپس این خودرو توسط جفریس بازسازی و یک موتور ۴ میل سوپاپ ایندی بر روی آن نصب شد. اما کارول شلبی بزرگ برای آنکه اصالت خودرو حفظ شود، به او موتور ۲۸۹ کیوبیک اینچی اصلی خودرو را هدیه داد. پس از مرگ جفریس خودرو توسط پسرش نگهداری می شد تا اینکه در سال ۲۰۱۳ دانا مکوم، صاحب حراجی مکوم این خودرو را از وی خریداری کرد. پس از این خودرو تحت بازسازی ۳ ساله قرار گرفت و به همان حالت فابریک خود با رنگ بندی سفید و آبی بازگشت.
(عکس ۵ و ۶)

همانطور که گفتیم امروز تنها ۲ نمونه از فورد جی تی رودستر باقی مانده است که این دومین خودروی ساخته شده محسوب می شود. شماره شاسی GT/108 که اولین رودستر شاخته شده بود، در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۶,۹۳۰,۰۰۰ دلار فروخته شد. حال شماره شاسی GT/109 که سابقه حضور در مسابقه ۲۴ ساعته لمان را هم دارد، می تواند با ارزشی بیش از ۷ میلیون دلار، رکورد جدیدی را در فروش فورد جی تی های رودستر ثبت کند. شایان ذکر است که گران ترین فورد جی تی فروخته شده تا به امروز، جی تی با رنگ بندی گلف مدل ۱۹۶۸ است که چند سال قبل با قیمت ۱۱ میلیون دلار فروخته شد.
آیا این فورد جی تی پروتوتایپ رکورد شکنی خواهد کرد؟
فیلم زیر افتخارات و تاریخچه فورد جی تی رودستر GT/109 را به تصویر می کشد.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.