اس وای ام لاکی ۱۸۵ ؛ موشک زمین به زمین کاب سوارها

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

لاکی ۱۸۵ موتورسیکلتی در دسته کاب ها و محصولی از شرکت ویتنامی اس وای ام است. این موتورسیکلت به دلیل شتاب زیاد، در بازار ایران به موشک زمین به زمین مشهور است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اس وای ام یک شرکت مطرح و فعال در زمینه ساخت انواع موتورسیکلت و متعلق به کشور تایوان است. تولد این برند به سال ۱۹۵۴ بازمی گردد و در همان سال های اولیه، این شرکت ابتدا به ساخت دینام و لوازم مربوط به دوچرخه مشغول بود. در ابتدای کار، اس وای ام شرکت بزرگی نبود و با تعداد بسیار محدودی نیرو فعالیتش را آغاز کرد. 

اس وای ام، یا همان Sanyang Motor، رفته رفته با عقد قرارداد با شرکت های بزرگی همچون هیوندای کره و هوندا ژاپن اقدام به تولید بخش هایی از موتور خودروها کرد. این اقدامات سبب شد برند اس وای ام به پیشرفت های بزرگ و مهمی در زمینه ساخت قطعات فنی برسد و تولیداتش روزبه‌روز افزایش پیدا کردند. 

این پیشرفت ها تا جایی ادامه پیدا کرد که اس وای ام با همکاری شرکت های بزرگ وارد صنعت موتورسیکلت با نام خودش شد؛ حتا ابتدای کار این برند در سه کشور چین، تایوان و ویتنام اقدام به ساخت شرکت کرد تا بتواند نیاز بازارهای هدفش را به راحتی تأمین کند. سرانجام این شرکت در سال ۲۰۱۵ نام خود را از Sangyang Industry به Sangyang Motor تغییر داد تا حضور خود در بازار موتورسیکلت دنیا را، به‌خصوص در کشورهای آسیایی، پررنگ تر از قبل کند. 

اس وای ام در ایران نیز طی سال های اخیر، حضور قدرتمندی داشته است و چند شرکت داخلی محصولات این برند خوش‌نام را عرضه می کنند. تاکنون به صورت رسمی سه شرکت نیرو موتور، سهند سیکلت و دینو موتور محصولات این شرکت را وارد بازار کرده است و توانسته اند به خوبی این برند را در بازار تثبیت کنند. محصولات اس وای ام به دلیل کیفیت خوب در کنار قیمت مناسب در بازار به فروش بالایی دست پیدا کرده است و طرف‌داران زیادی دارد. 

بازار ایران همیشه برای شرکت های تولیدکننده در سراسر دنیا برای عرضه محصولات خود جذاب بوده است. یکی از این بازارها بی شک بازار موتورسیکلت هاست که کلاس های مختلفی را شامل می شود، از جمله موتورسیکلت های کاب. موتورسیکلت های کاب به دسته ای از موتورها گفته می شود که بین اسکوترها و استریت ها قرار دارند. 

موتورهای کاب به دلیل داشتن وزن سبک و نوع طراحی، شتاب بالاتری نسبت به اسکوترها دارند و از طرفی، سادگی موتورهای استریت را هم ندارند. همچنین کلاچ بیش‌تر این موتورها اتوماتیک است و این بدان معناست که بدون کلاچ گرفتن عمل تعویض دنده انجام می گیرد، البته در این موتور خبری از این آپشن نیست. همچنین موتورهای کاب به دلیل دارا بودن چرخ های بزرگ‌تر سواری نرم تر و هندلینگ بالاتری نسبت به اسکوترها دارند. 

در ایران، موتورهای کاب حضور نسبتاً طولانی دارند و آغازکننده این کلاس در کشور، موتورسیکلت خاطره انگیز هوندا ویو بود. پس از حضور موفق این موتور در بازار، رفته‌رفته محصولات دیگری از سایر شرکت ها نیز وارد بازار موتورسیکلت شدند و رقابت در این دسته گرم تر از قبل شد. یکی از همین موتورها اس وای ام لاکی ۱۸۵ VS3i است که در بازار به شتاب بالایش معروف است و بسیاری به آن لقب موشک زمین به زمین را داده اند. 

طراحی ظاهری

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

اس وای ام لاکی ۱۸۵ از نظر ظاهری موتورسیکلتی کاملاً اسپرت و خشنی است و در طراحی آن از خطوط تند و تیز و حجم پردازی های زیادی استفاده شده است. طراحان اس وای ام تلاش کرده اند با این نوع طراحی بتوانند نگاه اقشار مختلف را، به‌خصوص جوانان، مجذوب این موتور کنند. در ضمن، نکته مثبت دیگری هم که در این موتور وجود دارد رنگ بندی مختلف آن است که تمام سلیقه ها را شامل می شود. 

در نمای جلو، چراغ های اصلی موتورسیکلت از چراغ های دی لایت و راهنما جدا شده است. چراغ های اصلی موتورسیکلت روی فرمان تعبیه شده که نکته مثبت این سبک طراحی پیچش چراغ ها با پیچش فرمان است. چراغ های روز و راهنما هم که بر روی فلاپ جلو با ظاهری کشیده به همراه چند ورودی هوا قرار گرفته اند. 

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

در نمای عقب، چراغ اصلی از راهنماهای موتورسیکلت جدا شده است و خوشبختانه همه آن ها نیز از نوع LED هستند. زیر چراغ اصلی هم یک شب نمای کوچک و سرانجام قسمت نصب پلاک قرار گرفته اند. بالای چراغ عقب نیز دو دسته نسبتاً بزرگ تعبیه شده که برای سرنشین عقب است و جای‌گیری و ابعاد خوبی دارد.  

زین لاکی ۱۸۵ مانند بیش‌تر موتورسیکلت های کاب به صورت یک‌تکه طراحی شده است و طول مناسبی دارد که دو نفر بزرگ‌سال به راحتی روی آن جای می گیرند. این زین نرمی خوبی دارد و هنگامی که راکب به صورت طولانی مدت روی آن بنشیند احساس خستگی زیادی نخواهد کرد، اما چندان در جای خود محکم نیست و حتا در حالت بسته نیز گاهی تکان هایی دارد. 

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

به سبک تمام موتورسیکلت های کاب، باک موتور زیر زین تعبیه شده است و البته ظرفیتی ۷ لیتری دارد، که کاملاً قابل قبول است. فرمان اس وای ام لاکی ۱۸۵ به صورت میله ای است و با فلاپ پوشانده شده است. بر روی این فلاپ نیز متأسفانه خبری از دکمه فلاشر یا چهار راهنما و همچنین کلید قطع و وصل برق موتورسیکلت نیست و تنها در سمت راست کلید استارت و در سمت چپ هم کلیدهای بوق، راهنما و تنظیم نورهای موتورسیکلت قرار گرفته اند. 

صفحه کیلومترشمار این موتورسیکلت نیز به صورت ترکیبی دیجیتال و آنالوگ است. در سمت چپ عقربه دور موتور به صورت آنالوگ قرار گرفته و سمت راست نیز یک صفحه دیجیتال تعبیه شده است، که وظیفه دارد اطلاعاتی مانند سرعت، کیلومتر، شماره دنده، ساعت و میزبان بنزین موجود در باک را نشان دهد. در قسمت کنسول میانی نیز به غیر از بخش سوییچ و چند محفظه کوچک خبری از آپشن دیگری نیست. 

مشخصات فنی اس وای ام لاکی ۱۸۵

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

در بخش فنی، لاکی ۱۸۵ VF3i به یک پیشرانه تک سیلندر با حجم دقیق ۱۸۳ سی سی مجهز شده است که حداکثر می تواند ۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۵.۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. پیشرانه این موتورسیکلت ۴ سوپاپ و ۴ زمانه است و آرایش سوپاپ ها نیز به صورت تک میل بادامک. تعداد کمی از موتورسیکلت ها از این سیستم پیروی می کنند، که یک نکته مثبت برای نماینده پرشتاب اس وای ام محسوب می شود. در ضمن، خنک کاری در این موتور از طریق رادیاتور آب صورت می گیرد. 

وزن لاکی ۱۸۵ تنها حدود ۱۳۰ کیلوگرم است، که در ترکیب با قدرت بالایش می تواند شتاب بسیار بالایی نیز داشته باشد. به همین دلیل، به این موتورسیکلت لقب موشک زمین به زمین را داده اند! شتاب ۰ تا ۱۰۰ این موتورسیکلت حدود ۹ ثانیه است، که آن را با موتورسیکلت های محبوب در بازار، مانند پالس ان اس ۲۰۰ا، در یک رده قرار می دهد. 

اس وای ام لاکی ۱۸۵ به یک گیربکس ۶ سرعته مجهز شده است که قدرت پیشرانه را از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل می کند. اما تنها نکته قابل تأمل این موتورسیکلت به این مورد بازمی گردد که با این که لاکی ۱۸۵ یک موتور کاب است، اما در آن خبری از کلاچ اتوماتیک نیست، یعنی برای دنده دادن حتماً باید از کلاچ استفاده شود که برای بسیاری از افراد یک نکته مثبت محسوب می شود. 

اس وای ام لاکی ۱۸۵
اس وای ام لاکی ۱۸۵

شاسی لاکی ۱۸۵، مانند تمام موتورسیکلت های کاب، از نوع آندربن است و همچنین در بخش تعلیق نیز در قسمت جلو سیستم تعلیق این موتورسیکلت از نوع تلسکوپی معمولی و در چرخ عقب به صورت تک کمک است. سواری این موتورسیکلت حداقل نسبت به اسکوترها نرم تر است و ضربه های کمی را به سرنشینان منتقل می کند. در این موتور خبری از ترمزهای ABS نیست و تنها سیستم ترمز ترکیبی CBS برای آن تعبیه شده است که عملکرد مطمئن و قابل قبولی دارد، اما بهتر بود که سیستم ترمز ABS نیز در نسخه های واردشده به ایران تعبیه می شد. 

مزایای اس وای ام لاکی ۱۸۵

  • شتاب بالا
  • طراحی قابل قبول
  • بازار پر رونق
  • وزن سبک
  • معایب اس وای ام لاکی ۱۸۵
  • در دسترس نبودن قطعات
  • نبود فضای کافی زیر زین
  • نداشتن کلاچ اتوماتیک 
  • رقبا و بازار

اس وای ام لاکی ۱۸۵ در بازار ایران رقبای مختلفی دارد؛ از یاماها MX KING گرفته تا تی وی اس راکز و البته لیفان KP 135. هر کدام از این موتورها نسبت به نماینده اس وای ام مزایا و معایبی دارند، اما در نهایت، از نظر شتاب این لاکی ۱۸۵ است که گوی رقابت را از سایر رقبایش خواهد دزدید! از نظر شرایط بازار نیز این موتورسیکلت شرایط بسیار خوبی دارد و حتا نسخه های کارکرده آن به دلیل قیمت پایین تر راحت تر به فروش می رسند.

لاکی ۱۸۵ متعلق به کدام برند است؟

موتورسیکلت لاکی ۱۸۵ محصولی از برند ویتنامی اس وای ام یا همان Sangyang Motor است. 

لاکی ۱۸۵ چه مشخصاتی دارد؟ 

اس وای ام لاکی ۱۸۵ به یک پیشرانه تک سیلندر ۱۸۳ سی سی مجهز شده است که می تواند ۱۸ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده این موتورسیکلت نیز از نوع ۶ سرعته است و در آن خبری از کلاچ اتوماتیک نیست. در ضمن، سیستم خنک کاری این موتور هم با آب است. 

۳.۵ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.