معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R ، اولین موتورسیکلت چهار سیلندر قانونی ایران

معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R
معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R

به تازگی، کویر موتور معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R را انجام داده و پیش فروش این موتورسیکلت توسط این شرکت آغاز شده است. ما در این مقاله نگاهی جامع به اولین چهار سیلندر قانونی کشور خواهیم داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-25R مورد انتظارترین موتور کاوازاکی در سال اخیر بوده است. موتوری که ورود آن به بازار ایران منع قانونی نداشت و از سویی دیگر، قدرتی بسیار بالا را ارائه می داد. در سال ۲۰۲۰ و در نمایشگاه موتور توکیو بود که این موتور توسط کمپانی کاوازاکی معرفی شد و پس از آن، تولیدش در اندونزی آغاز گردید. دقت کنید که این محصولِ کاوازاکی تنها مدل چهار سیلندر خطی در این کلاس است و پیشرانه ای در آن به کار رفته است عملکردی عالی دارد و باعث می شود این موتور از تمام موتورهای دیگر با حجم ۲۵۰ و ۳۰۰ سی سی پیشی بگیرد. علاوه بر این، کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور ۲۵۰ سی سی دنیاست که سیستم کنترل کشش را دارد.

مشخصات فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R

معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R
معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R

اگر بخواهیم دنیای خودرو را با موتورسیکلت تلفیق کنیم، باید بگوییم کاوازاکی نینجا ZX-25R عملکرد فنی در حد سوپر اسپرت های دنیای خودرو دارد. از این رو در رسانه های دیگر، بازارهای هدف برای این موتور از آن با نام موتور سوپر اسپرت یاد کرده اند. پیشرانه چهار سیلندر خطی در این موتور نهایت گشتاور ۲۲.۹ نیوتن متر را در دور ۱۴,۵۰۰ rpm وارد مدار می کند و نهایت قدرت ۵۰ اسب بخار را در دور ۱۵,۵۰۰ rpm در این موتور می بینیم. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته انجام می شود که چگونگی انتقال قدرت را در ادامه بیش تر توضیح می دهیم. تا این جا با اعداد ذکرشده فهمیدیم کاوازاکی نینجا ZX-25R قوی ترین موتور ۲۵۰ سی سی دنیاست و صدایی را با موتور این خودرو تجربه می کنید که تا به حال در هم‌رده‌هایش نشنیده اید.

ابتدا بازار هدف کاوازاکی نینجا ZX-25R به طور خاص آسیا بود، چراکه در آسیا درصد قابل توجهی از راکبان موتورسیکلت حجم زیر ۴۰۰ سی سی پیشرانه را انتخاب می کنند، اما مشخصات این موتور باعث شده است تمام دنیا مجذوب این موتور شوند و حالا در سرتاسر دنیا تست و بررسی ها و تمجید هایی را از این موتور می بینیم. لازم است ذکر کنیم خود کمپانی هم تصور نمی کرد چنین بازخوردی از معرفی این موتورسیکلت داشته باشد و در سال اول فروش دو برابر از آن چه انتظار داشتند برای این مدل ثبت شد.

معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R
معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R

چرا چهار سیلندر؟ چرا تا به حال کسی چنین پیشرانه ای را معرفی نکرده است؟ این سؤالی است که برای همه به وجود می آید و جواب آن هم ساده است؛ در واقع، کمپانی می خواسته با معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R موتوری با حجم پایین اما با عملکرد فنی بالا معرفی کند و قطعاً بازار هدف آسیا باعث شد آن ها این موتور را به تولید برسانند. به زبان ساده تر، کاوازاکی نینجا ZX-25R موتوری است که در کلاس موتورهای ریسر و بزرگ قرار نمی گیرد، اما عملکردی نزدیک به آن ها را ارائه می دهد و طبیعی است که اقتصادی تر از آن ها هم ظاهر می شود.

عملکرد فنی کاوازاکی ZX-25R

معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R
کاوازاکی ZX-25R

با قدرت و گشتاور بالایی که اشاره کردیم، کاوازاکی نینجا ZX-25R تنها در ۶ ثانیه شتابگیری صفر تا صد را انجام می دهد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این موتور ثبت شده است. یادمان باشد که نهایت سرعت ذکرشده در این موتور محدود شده است و این شتاب و نهایت سرعت را در دیگر رقبای ۲۵۰ سی سی این موتور هم می بینیم، اما نکته، شتابگیری اولیه است که قطعاً کاوازاکی ZX-25R حرف اول را در آن می زند. مصرف سوخت این موتور ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و باک آن گنجایش ۱۵ لیتر بنزین را دارد. در سیستم انتقال قدرت از آپشن کوییک شیفتر (تعویض سریع) استفاده شده است تا بهترین عملکرد را در تعویض دنده و به خصوص، در زمان دادن دنده معکوس داشته باشیم. پس در نتیجه، کنترل این قدرت بالا و سرعت بالا در پیچ ها با تعویض دنده آسان خواهد بود. علاوه بر این، کلاچ کمکی لغزشی را در سیستم انتقال قدرت می بینیم که انتقال قدرت را همانند پرچم‌داران کاوازاکی بهبود می بخشد.

شاسی قوی اما انعطاف پذیر در کاوازاکی ZX-25R

مهندسان کاوازاکی در این موتور از شاسی فولادی مشبک با کشش بالا استفاده کرده اند که ضمن محکم بودن، کشش بالا و وزن کمی دارد. این طراحی خاص در شاسی باعث شده است توأم با استحکام لازم، هندلینگ مناسبی را هم داشته باشیم. اگرچه تا زمانی که سوار بر این موتور نشوید، متوجه طراحی خاص شاسی آن نمی شوید، اما در تمام تست های انجام شده روی این موتور، همه با هم موافق بودند که طراحی شاسی در این موتور منحصر به فرد است.

معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R
چراغ کاوازاکی ZX-25R

در کنار طراحی شاسی خاص، سیستم تعلیق هم بسیار خوب در کاوازاکی نینجا ZX-25R طراحی شده است و کمپانی ادعا می کند سیستم تعلیق به کاررفته در این موتور مشابه همان چیزی است که در موتورهای سنگین این نشان به کار رفته است. در جلو، کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی با قطر ۳۷ میلی متر، دو شاخ با عملکرد جداگانه و پیستون بزرگ (SFF-BP) را داریم و در عقب، مونوشوک گازی با قابلیت تنظیم فشردگی اولیه فنر و حالت مونوشوک افقی با اتصال پشتی به کار رفته است. نکته مهم این است که تنظیمات سیستم تعلیق با تعویض حالت رانندگی در این موتور تغییر می کند.

قیمت و امکانات خاص در کاوازاکی ZX-25R کویر موتور

در این موتور علاوه بر خصوصیات فنی خاص ذکرشده، امکاناتی نظیر کیلومترشمار دیجیتال، نشانگر تعویض روغن، کامپیوتر سفر، حالت های مختلف سواری و اتصال USB را می بینیم. در حال حاضر، پیش فروش این موتور توسط شرکت کویر موتور آغاز شده و قیمت ۵۹۸ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است. همان طور که مشخص است، قیمت گذاری بالایی را برای این موتور می بینیم و با بهای کم تر از این عدد می توان سراغ ۲۵۰ سی سی های دیگر بازار رفت. البته که این عدد به دور از سیاست گذاری های قبلی کویر موتور نیست و امروز هم می بینیم که یک موتورسیکلت کم تر از ۷ هزار دلار در بازار جهانی، با قیمتی نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان پا به خط مونتاژ این شرکت گذاشته است، اما یادمان باشد، کاوازاکی نینجا ZX-25R تنها چهار سیلندر قانونی ایران است و مشخصاتی در مهندسی دارد که آن را از دیگر رقبا متمایز می کند.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

کاوازاکی نینجا ZX-25R چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

پیشرانه چهار سیلندر خطی در این موتور نهایت گشتاور ۲۲.۹ نیوتن متر را در دور ۱۴,۵۰۰ rpm وارد مدار می کند و نهایت قدرت ۵۰ اسب بخار را در دور ۱۵,۵۰۰ rpm در این موتور می بینیم. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته انجام می شود.

عملکرد فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چگونه است؟

با قدرت و گشتاور بالایی که در بالا اشاره کردیم کاوازاکی نینجا ZX-25R تنها در ثانیه شتابگیری صفر تا صد را انجام می دهد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این موتور ثبت شده است.

کاوازاکی نینجا ZX-25R با چه قیمتی به بازار می آید؟

در حال حاضر، پیش فروش این موتور توسط شرکت کویر موتور آغاز شده و قیمت ۵۹۸ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

۳.۶ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.