بررسی نقاط قوت و ضعف اسکوتر هوندا جینیو

اسکوتر هوندا جینیو
اسکوتر هوندا جینیو

در این مقاله، می‌خواهیم درباره یکی از محصولات کمپانی هوندا به نام هوندا جینیو (Genio) صحبت کنیم. این محصول، علاوه بر جذب توجه آقایان، توانسته است توجه بسیاری از خانم‌ها را نیز به خود جلب کند و به صورت محدود این اسکوتر هوندا را در بازار موتورسیکلت می بینیم. این موتور برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۹ و توسط شرکت هوندا اندونزی و به همراه هوندا ADV به بازار عرضه شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نقد و بررسی هوندا جینیو را با نگاهی به تاریخچه آن آغاز می‌کنیم. در سال ۲۰۱۹، هوندا اندونزی اسکوتری را با نام تجاری جینیو یا جنیو به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا عرضه کرد. این اسکوتر، با ظاهری جوان‌پسند، مدرن، شیک و با طراحی مدرن کلاسیک اروپایی (وسپایی) درآمده است. در طراحی جینیو، از خطوط تیز و شکسته استفاده نشده است و طراحی آن قیافه تهاجمی ندارد. این تلاش دوم هوندا برای ارائه محصولی با ویژگی‌ها و بازار هدف مشابه با اسکوترهای وسپا (Vespa) است.

مدیران 777 مدیران 777

تلاش اول هوندا در این زمینه در سال ۲۰۰۱، یعنی ۱۸ سال قبل از این، صورت گرفت. در آن زمان، شرکت هوندا برای دریافت سهمی از بازار وسپا و جذب دوست‌داران این اسکوتر، محصولی به نام هوندا اسکوپی (Honda Scoopy) طراحی و به بازار عرضه کرد. از آن زمان تاکنون، هوندا اسکوپی با نام‌های مختلف در مناطق مختلف جهان تولید و به فروش رسیده است.

اسکوتر هوندا جینیو
اسکوتر هوندا جینیو

بازار هدف اسکوتر هوندا جینیو شامل زنان، پسران جوان، دانشجویان، مبتدیان موتورسواری و افرادی است که به دنبال یک اسکوتر اقتصادی، شیک، ساده و کاربردی در شهر هستند. در طراحی و تولید جینیو، هوندا تمرکز خود را بر ظاهر زیبا، سادگی، قیمت مناسب و مصرف سوخت کم قرار داده است. در تبلیغات این اسکوتر، توجه ویژه به زنان نیز قابل مشاهده است.

پیشرانه استفاده شده در هوندا جینیو از سری پیشرانه های هوندا با فناوری +eSP یا Enhanced Smart Plus استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، اسکوتر هوندا جینیو با رنگ‌بندی جدید به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۲۲، تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد شد. از جمله تغییرات مهم، کاهش قطر چرخ‌ها از ۱۴ اینچ به ۱۲ اینچ است که این اسکوتر را به هوندا اسکوپی نزدیک‌تر می‌کند. همچنین، این دو اسکوتر شباهت‌هایی در طراحی ظاهری و استفاده از موتور ۱۱۰ سی سی دارند، اما از نظر سابقه و فروش، اسکوپی با فاصله‌ای قابل توجه جلوتر قرار دارد. اسکوتر هوندا جینیو در بازار ایران با چرخ‌های ۱۴ اینچی قابل تهیه است و با مدل‌های قبل از سال ۲۰۲۲ همخوانی دارد. این ویژگی با توجه به اندازه خیابان‌ها، به سواری ایمن‌تری کمک می‌کند.

بررسی طراحی هوندا جینیو

هوندا جینیو دارای ظاهری دوست‌داشتنی و متمایز است و نمایشگر ساده و دیجیتال آن، آن را شبیه به اسکوترهای برقی می‌کند. با طولی کمی بیش تر از هوندا Beat اما کوتاه‌تر از هوندا کلیک، جینیو دارای ابعادی مناسب است. خطوط نرم و منحنی، همراه با رنگ‌های روشن و شاد، هوندا جینیو را به یک محصول منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. در مقابل، اسکوترهایی مانند هوندا کلیک با طراحی تهاجمی و گوشه‌دار و رنگ‌های تیره، جذابیت خاصی برای علاقه‌مندان به استایل اسپرت دارند.

هوندا جنیو در ابتدا با رنگ‌های سفید و سرخ، و سفید و آبی روشن عرضه شد که این انتخاب رنگ‌ها به یاد اسکوترهای قدیمی دهه ۹۰ بود، اما در سال ۲۰۲۱، رنگ سفید کلاسیک، سرخ و مشکی/باروتی مات با طرح‌ها و نوشته‌های رنگی به کلکسیون رنگ‌های این مدل اضافه شد. هوندا در برخی کشورها مانند اندونزی، جینیو را با رنگ‌های بیش تر و سنگین‌تر عرضه کرده تا جذابیت بیش تری برای خریداران فراهم کند.

اگر هوندا ADV را با یک ربات عضلانی مقایسه کنیم، جنیو را می‌توان با یک ربات فضایی کوچک و جمع و جور تصور کرد. با توجه به اندازه و ارتفاع زین، این اسکوتر برای ارگونومی و بدن افراد متوسط قامت مناسب است. این موتورسیکلت بسیار سبک است و به راحتی قابل سواری است. وقتی بر روی آن نشستید، احساس یک وسیله ساده و کمی اسپرت را تجربه می‌کنید و برای افرادی که به دنبال یک وسیله کاربردی برای استفاده روزانه هستند، انتخاب مناسبی است.

هوندا جنیو دارای نمای جلویی با چراغ‌های مدرن و دی‌لایت های شبیه به هوندا اسکوپی است که نظر دوست‌داران طراحی رترو-مدرن را جلب می‌کند. چراغ‌های راهنمای جلو و عقب درون بدنه به خوبی یکپارچه شده‌اند و با طراحی کل بدنه هماهنگی دارند.

مشخصات پیشرانه و سیستم تعلیق هوندا جینیو

پیشرانه هوندا جینیو از سری پیشرانه های هونداست که با فناوری eSP یا Enhanced Smart Plus تجهیز شده است. این موتور دارای حجم ۱۱۰ سی سی، ۴ زمانه، هوا خنک و دو سوپاپ است. قدرت آن در حدود ۸.۸۵ اسب بخار (به سرعت ۷۵۰۰ دور در دقیقه) و گشتاوری حدود ۹.۳ نیوتن متر (به سرعت ۵۵۰۰ دور در دقیقه) است.

گشتاور بالا در دورهای پایین، جینیو را به یک اسکوتر چابک تبدیل کرده است. حداکثر سرعت آن تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بالاتر از این مقدار، احتمال ارتعاشاتی در فرمان و حس عدم امنیت به وجود می‌آید. با توجه به این توضیحات، اگر شما به عادت پرگاز رفتن و تخت گاز کردن علاقه‌مند هستید، توصیه نمی‌شود که این اسکوتر را خریداری کنید.

اسکوتر هوندا جینیو
اسکوتر هوندا جینیو

شاسی جینیو از نوع eSAF ساخته شده است که یک فناوری ساخت شاسی با استفاده از ورق و جوشکاری لیزری است. این فناوری در ساخت هوندا کلیک ۱۶۰ نیز به کار رفته است. سیستم تعلیق جلو از نوع تلسکوپی معمولی است، در حالی که در عقب از سیستم تعلیق تک کمک روغنی استفاده شده است. این سیستم‌های تعلیق با عملکرد قابل قبول، تجربه رانندگی مطلوبی را ارائه می‌دهند. لاستیک‌های استفاده شده در جینیو از نوع تیوب لس (بدون تیوب) هستند و کمی باریک‌تر هستند.

جینیو دارای سیستم ترمز جلویی دیسکی و سیستم ترمز عقب کاسه‌ای است. برای افزایش ایمنی، سیستم ترمز ترکیبی یا CBS در این اسکوتر نصب شده است. با این حال، اطلاعاتی درباره وجود سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در جینیو موجود نیست. این امر براساس قیمت اسکوتر، قابل درک است.

نوع سیستم سوخت‌رسانی جینیو از نوع PGMI-Fi یا پورت چندگانه مستقیم الکترونیکی فای آنجکشن است. مصرف سوخت اعلامی توسط سازنده برابر با ۵۹ کیلومتر در هر لیتر است، یا به عبارت دیگر ۱.۶۹ لیتر در هر صد کیلومتر. با توجه به ظرفیت باک سوخت ۴.۲ لیتری این اسکوتر، می‌توان در حدود ۲۵۰ کیلومتر را با یک باک پر طی کرد.

بررسی امکانات و تجهیزات هوندا جینیو

اسکوتر هوندا جینیو
اسکوتر هوندا جینیو

چراغ جلو جینیو از نوع LED است، در حالی که، چراغ عقب آن از نوع معمولی استفاده می‌کند. صفحه نمایش جینیو یا جنیو، یک ال سی دی ساده و با طراحی مینیمالیستی در قابی گرد قرار دارد. این صفحه نمایش تنها اطلاعات سرعت، مسافت پیموده شده است و مصرف سوخت را نمایش می‌دهد. در بخش بالا و پایین این صفحه ال سی دی، تعدادی چراغ هشدار قرار دارد که در مواقع لزوم روشن می‌شوند. هنگامی که مصرف سوخت بهینه است، یک نشانگر سبز با حروف ECO روشن می‌شود.

داشبورد و بدنه جینیو به طراحی ساده‌ای مجهز هستند. بخش سوییچ دارای یک قفل ایمنی است و کلید یا سوییچ اسکوتر اندکی بلندتر است. با یک بار چرخاندن کلید کنترل اصلی و فشار دادن دکمه زین، می‌توان قفل زین را باز کرد و به یک محفظه با ظرفیت ۱۴ لیتری دسترسی پیدا کرد. این محفظه برای قرار دادن کلاه کاسکت مناسب نیست. زیر زین به اندازه یک کیف یا کوله‌پشتی کوچک بیش تر جایی برای قرار دادن وسایل ندارد و یک خروجی برق ۱۲ ولتی برای شارژر نیز در آن وجود دارد که برای استفاده از آن باید با استفاده از یک آداپتور، آن را به پورت USB تبدیل کنید. همچنین، در داشبورد جلویی، دو محفظه بدون در برای قرار دادن برخی از وسایل وجود دارد.

اسکوتر هوندا جنیو دارای امکانات دیگری نیز است. علاوه بر استارت برقی، این اسکوتر دارای قابلیت استارت هندلی است. وجود هندل برای استارت، یک ویژگی که در اکثر اسکوترها وجود ندارد. همچنین، روی اهرم ترمز عقب این اسکوتر، قفل ترمز نیز قرار دارد که به عملکرد ترمز عقب ایمنی بیش تری می‌بخشد. همچنین، اسکوتر جنیو با یک سنسور جک بغل نیز تجهیز شده است.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.