تست و بررسی آمیکو آسنا + ویدیو

تست و بررسی آمیکو آسنا
در روزهای گذشته چند ساعتی را با آمیکو آسنا سپری کردیم. خودرویی پیکاپ که در رده محصولات کار و تجاری قرار می گیرد و چند وقتی است در کارخانه ” آمیکو ” تولید می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این خودرو به دلیل داشتن برخی ویژگی ها به عنوان گزینه ای مناسب و صفر کیلومتر به آفرودرها پیشنهاد شده و برای همین، بخش عمده ای از خریداران این خودرو، به قصد استفاده آفرودی و طبیعت گردی به سراغ آسنا آمده اند. بنابراین تصمیم گرفتیم از جنبه های گوناگون به بررسی آمیکو آسنا بپردازیم. خودرویی بزرگ که توانسته نظر ارگان های مختلف و مشتریان شخصی را به سمت خود بکشاند و از سویی دیگر حضور آن در خیابان ها کم حاشیه نبوده است.

مدیران 777 مدیران 777


آسنای چینی یا غیر چینی؟

تست و بررسی آمیکو آسنا
کمپانی ” Huanghai ” چین، چند سال پیش با الگوبرداری از تویوتا هایلوکس به سراغ طراحی یک پیکاپ Heavy Duty به نام N2 رفت. با این که هایلوکس را نمی توان در رده محصولات Heavy Duty دانست، اما این کمپانی چینی می خواست با این کار وجه تمایز خود را با تویوتا به نمایش بگذارد. به هر حال پس از فرآیند مهندسی، شاهد بودیم که دست آورد Huanghai به بازار چین عرضه شد و توانست فروش قابل قبولی را برای کارخانه داشته باشد.
اما آمیکو قبول ندارد که آسنا را خودرویی چینی بدانیم. این شرکت می گوید در قرارداد با Huanghai خبری از اصالت N2 در آسنا نیست و تنها برخی از بخش های آن با Huanghai N2 مشابه است. برای همین است که نشان آمیکو روی آسنا نصب شده و نام شریک تجاری بر بدنه و جلو پنجره دیده نمی شود. مهندسان آمیکو می گویند آسنا در بحث انتقال قدرت به چرخ ها، کلاچ و جعبه دنده، دیفرانسیل، سیستم سوخت رسانی، برق و برخی موارد دیگر بسیار متفاوت با N2 است. در تأمین قطعه های نام برده از برندهای فرانسوی، آلمانی، آمریکایی و… استفاده شده است و اگر به ویژگی های N2 نگاه کنیم، هیچ کدام از این قطعه ها در آن دیده نمی شود. در اصل کمپانی Huanghai با مشارکت آمیکو نسخه ای متفاوت و با کیفیت تر را برای بازار ایران و برخی کشورهای دیگر طراحی کرده و امتیاز عرضه آن در اختیار شریک ایرانی است. به گفته مهندسان آمیکو، به دلیل تغییرهای به وجود آمده، در حال حاضر نسخه های مختلف آمیکو آسنا به بازار کشورهای آسیایی و اروپایی رفته است. شاید جالب باشد بدانید، نخستین بازار هدف آمیکو آسنا صادرات به بلژیک و ایتالیا است. با این که باورش سخت است، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده و روند فعالیت شرکت آمیکو، گویا پیکاپ آسنا توانسته استانداردهای لازم برای عرضه در این کشورها را پشت سر بگذارد و اکنون در مرحله بازار سنجی قرار دارد.
اما به نظر می رسد هر چه مدیران آمیکو، چینی بودن آسنا را رد کنند، در نهایت مردم و علاقه مندان به خودرو با توجه به اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی، رگ و ریشه چینی را در این خودرو می بینند. بدیهی است که انتشار خبرهایی همچون گذرندان تست های بلژیکی و ایتالیایی، اطلاع رسانی در مورد تغییرهای به وجود آمده در آسنا به نسبت N2 و همچنین مشهود شدن این به روزرسانی ها می تواند نظر بسیاری را نسبت به این خودروی کار و تجاری تغییر دهد.


مشخصات فنی آمیکو آسنا

با بزرگترین پیکاپ مونتاژی آشنا شوید
آمیکو آسنا یک پیکاپ Heavy Duty است. این کلاس از خودروهای پیکاپ برای بیش تر ایرانی ها غریبه است و شاید در سال های گذشته بزرگ ترین پیکاپ مشاهده شده در جاده های ایران، تویوتا هایلوکس باشد. اما این رده از خودروهای کار و تجاری ابعاد بزرگ تری نسبت به پیکاپ های عادی دارند و گاهی با نام تراک در بازارهای غربی شناخته می شوند. وانت هایی که فضای بازار بزرگی دارند و وظایف سنگین تری برای شان برنامه ریزی شده است.
حال می بینیم که آسنا به عنوان یک پیکاپ بزرگ، به دلیل محدودیت های قانونی به پیشرانه ای ۲٫۴ لیتری مجهز است. این پیشرانه جزو مهندسی های ” میتسوبیشی ” است و در خودروهای کار و تجاری مختلفی همچون کاپرا نیز دیده می شود. اما به گفته مهندسان آمیکو عملکرد پیشرانه آسنا با کاپرا تا حد زیادی متفاوت است و در نگاه اول می بینیم که قابلیت گازسوز نیز به آن اضافه شده است. همچنین در بحث مواد ساخت و تحمل فشار با توجه به ابعاد خودرو، ضریب اطمینان بالاتری در پیشرانه آسنا رعایت شده است.

قیمت جدید و عجیب براى آسنا
در پیکاپ آسنا، حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر قابل بهره برداری از این پیشرانه است. به گفته شرکت میتسوبیشی ژاپن، می توان حداکثر گشتاور موتور سری ۴G69 را در دور موتور ۳۵۰۰rpm استفاده کرد. همچنین اسب بخار حداکثر این موتور در ۵۷۵۰rpm آزاد می شود.
توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ دنده دستی به چرخ های جلو و عقب می رسد. این جعبه دنده با توجه به سفارش گذاری آمیکو توسط قطعه سازان اروپایی سفارشی سازی شده است. همچنین راننده می تواند با توجه به نیاز خود، انتقال قدرت را به صورت الکتریکی به محور عقب، هر دو محور و با ضریب سنگین به چرخ ها اعمال کند. در محور عقب آمیکو آسنا قفل دیفرانسیل هوشمند نصب شده که در صورت هرگونه هرزگردی، وارد مدار می شود. قفل دیفرانسیل آسنا ساخت «ایتون» آمریکا است و مانند قطعه ای همچون گاورنر سعی می کند عدم تعادل در انتقال گشتاور پدید نیاید. یکی از ویژگی های مشهود و غیر قابل انکار آسنا استفاده از قفل دیفرانسیل ایتون است که برای هر آفرودر و قطعه شناسی، اعتبار و مکانیزم عملکرد آن مشخص است. این سامانه در هوزینگ دیفرانسیل عقب قرار دارد و با توجه به سبک فعالیت، استهلاک ذاتی ندارد. به عبارت ساده به دلیل نوع قفل دیفرانسیل ایتون که در آسنا وجود دارد، شما هیچ گاه قرار نیست برای این قطعه سرویس های دوره ای را در نظر بگیرید زیرا سامانه این قطعه فاقد مواد مصرفی یا خورنده است و تا زمانی که به طور کل خراب نشود، هزینه نگهداری برای خود نمی تراشد. این یکی از ویژگی های تمام قفل های دیفرانسیل هوشمند ایتون و دیگر برندها است که به صورت فابریک روی خودروهای مختلف نصب می شود.
آمیکو آسنا وزنی کم تر از ۱۸۵۰ کیلوگرم دارد و بار ناخالص مجاز آن ۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرم اعلام می شود. با توجه به فضای بار ۱۸۲x152x52 سانتی متری آسنا، می توان آن را بزرگ ترین خودروی پیکاپ در بازار کشور دانست زیرا قابلیت جا به جایی بار آسنا از هر خودروی پیکاپی در کشور بیش تر است. البته اگر نسخه تک کابین این خودرو یعنی «آراز» به صورت گسترده وارد بازار شود، بدیهی است که لقب باربرترین پیکاپ داخلی را به خود اختصاص می دهد.


امکانات آسنا در چه سطحی است؟

با بزرگترین پیکاپ مونتاژی آشنا شوید
اگر از برخی ویژگی های فنی این خودرو مانند قفل دیفرانسیل، تنظیم الکتریکی انتقال قدرت و دوگانه سوز بودن آسنا بگذریم، در این خودرو می توانیم به وجود امکاناتی مانند نمایش گر، دوربین عقب، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، آینه ها و شیشه های برقی، بلوتوث، تریم داخلی چرم مصنوعی و… اشاره کنیم. بدیهی است که امکاناتی مانند دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD در این خودرو وجود دارد و توانسته استانداردهای جدید ۸۵گانه را پشت سر بگذارد. شاید وجود چنین امکاناتی به هیچ وجه نشان برتری یا آپشنال بودن یک خودروی سواری و شخصی نباشد، اما وقتی این ویژگی ها در یک خودروی کار و تجاری و پیکاپ داخلی دیده می شود تا حدی باعث می شود از کلاس کاربری خود فراتر قدم بردارد.

تجربه ی رانندگی دو روزه با آمیکو آسنا

تست و بررسی آمیکو آسنا
هنگامی که به آسنا نگاه می کنید، نمی توان این مسأله را نادیده گرفت که این پیکاپ بزرگ ابهت بسیاری در ظاهر خود دارد و تا حدی با وقار طراحی شده است. البته بسیاری سبک جلو پنجره و چراغ های کوچک آن را نسخه برداری نه چندان قوی از خودروهای آمریکایی می دانند. اما با این حال می توان جمع بست که ظاهر آمیکو آسنا قابل قبول و عامه پسند است. وقتی پا به کابین این خودرو می گذارید، احتمال آن کم است که شما را به یاد تویوتا هایلوکس و فورچونر نیاندازد. طراحی داشبورد، صفحه آمپر، نمایش گر و حتا قرارگیری دکمه ها به تمامی با هایلوکس برابری می کند و کم تر تفاوتی در بحث طراحی داخلی میان این دو خودرو وجود دارد. اما باید در نظر بگیرید که با وجود شباهت های بسیار در فضای کابین هایلوکس و آسنا، نمی توان کیفیت آن ها را یکسان دانست. حداقل می توان گفت که باید مدت ها بگذرد تا آسنا بتواند کیفیت خود را مانند هایلوکس ثابت کند. مواد به کار رفته در داشبورد، رودری ها و روکش صندلی ها در آمیکو آسنا قابل قبول است و حداقل می توان گفت به عنوان یک خودروی کار و تجاری و همچنین آفرودی، به مراتب بهتر از دیگر رقیب های چینی ظاهر شده است. صندلی های جلو و عقب آمیکو تا حدی راحت طراحی شده اند و ارگونومی خوبی دارند. البته گویا قرار است به زودی صندلی های جدیدتر با ارگونومی به روزتر در محصولات آمیکو نصب شوند. این اتفاق همان سفارشی سازی هایی است که آمیکو تمایز خود را نسبت به نمونه چینی اعلام می کند.
وقتی با آسنا رانندگی در شهر را آغاز می کنید، از همان ابتدا به چند نکته پی می برید. اول این که به دلیل ابعاد بزرگ خودرو باید بیش تر رعایت رانندگان دیگر را بکنید و از سویی دیگر شاهد هستید که کم تر کسی راه شما را می بندد. دومین نکته این است که کلاچ آمیکو آسنا به نسبت خودروهایی همچون تویوتا هایلوکس، نیسان پیکاپ و رونیز آن چنان نرم نیست. با این که جعبه دنده این خودرو اصالتی غیر چینی دارد و صفحه کلاچ آن مستقیم از « وَلِوُ » خریداری می شود و جزو مرغوب ترین کیت های کلاچ است، اما نمی توان این نکته را نادیده گرفت که به هر حال نرمی این سیستم مانند رقیب های ژاپنی نیست. همین امر باعث می شود در ترافیک ها، راننده آسنا زودتر از راننده رقیب های ژاپنی خسته شود. همچنین هنگامی که در بزرگراه ها با آسنا رانندگی می کنید، متوجه می شوید که فاصله موقعیت دنده ها نسبت به هم زیاد است و شاید در دقیقه های اول برای رفتن به دنده ۳ یا معکوس کشیدن به ۲ کمی با خطا مواجه شوید. این فاصله موقعیت دنده ها باعث می شود در آفرود، به خصوص حالت کمک سنگین، برای پر کردن دور موتور و به دست آوردن کشش کافی در ابتدا با کمی مشکل رو به رو شوید زیرا هر بار می خواهید در کم ترین زمان ممکن از دنده ۲ به ۳ بروید و همین فاصله زیاد باعث وقت کشی و افت دور موتور
می شود.
تست و بررسی آمیکو آسنا
اما یکی از ویژگی های خوب آسنا در رانندگی های عادی، ترمز قوی و پایداری مناسب آن است. با این که نیمی از تجربه رانندگی ما با پیکاپ آمیکو در روز بارانی بود و مسیرهای غیر آفرودی را در حالت دیفرانسیل عقب رانندگی می کردیم، هیچ گاه حس فرار انتهای خودرو حتا در پیچ ها یا ترمزهای ناگهانی دست نداد. با این که در بیش تر خودروهای ایرانی نبود سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نوعی فاصله از صنعت روز خودروسازی جهان به حساب می آید، اما وجود قفل دیفرانسیل هوشمند و نوع سیستم تعلیق باعث شده در بیش تر مواقع آسنا از حالت تعادل خارج نشود. همان گونه که اشاره شد، آمیکو آسنا یک پیکاپ Heavy Duty است و بدیهی است که باید ابعاد بزرگی داشته باشد. همین جثه درشت باعث شده رانندگی در کوچه های تنگ و پارکینگ های کوچک تهران، چندان آسان نباشد. این مسأله هنگامی بیش تر مشهود می شود که می خواهید وارد یک کوچه شوید یا از پارکینگ خانه خود بیرون بیایید. فاصله محوری زیاد و شعاع گردش کم فرمان، دو نکته ای است که باعث می شود رانندگی با این خودرو مانند دیگر خودروهای عادی نباشد و حداقل باید محاسبه های بیش تری در رانندگی خود انجام دهید. همین فاصله محوری زیاد از نگاه بسیاری از رانندگان آفرود، ویژگی خوبی در طبیعت گردی به حساب نمی آید زیرا احتمال گیر کردن کف خودرو در تیغه ها بیش تر می شود. این اتفاق بارها در تست آفرود کوهستان و گِل آسنا برای ما پیش آمد. اما از سویی دیگر فاصله محوری بیش تر این خودرو نسبت به بیش تر رقیب ها باعث شده سواری نرم تری در کابین آن احساس شود. واقعیت هم همین است که در ردیف جلو و عقب آسنا، به مراتب کوبش های کم تری نسبت به نیسان رونیز، پیکاپ و تویوتا هایلوکس به اتاق وارد می شود و سرنشینان در پیکاپ آمیکو احساس آسایش بیش تری دارند.

تست و بررسی آمیکو آسنا
اما از رانندگی عادی که بگذریم، وقتی پای آسنا به مسیرهای دشوار باز می شود می توانید تا حد زیادی مشکلات اشاره شده را فراموش کنید. شاید باور آن سخت باشد که در بسیاری از مواقع، آمیکو آسنا می تواند در آفرود کوهستان نسبت به نیسان پیکاپ، رونیز و تویوتا هایلوکس بهتر ظاهر شود زیرا هنگامی که به چاله های بزرگ بر می خورید و خودرو به ناچار سه چرخ و یا حتا دو چرخ ضرب دری می شود، اگر با خودرویی بدون قفل دیفرانسیل باشید باید مهارت بیش تری را در رانندگی خود خرج کنید. اما آمیکو آسنا به دلیل باز شدن زیاد سیستم تعلیق نسبت به تمام رقیب ها و از سویی وجود قفل دیفرانسیل هوشمند در محور عقب، در کم تر شرایطی چالش را پیش روی خود تجربه می کند. هنگامی که با آسنا از شیب های عادی و چاله های مختلف می گذرید، مانند دیگر رقیب ها سختی خاصی را احساس نمی کنید. همچنین وقتی حالت چهار چرخ ثابت سبک را انتخاب می نمایید، می توانید با اطمینان بیش تری از شیب ها و محوطه های گلی عبور کنید اما با توجه به پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۱۴۳ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر آسنا، نمی توان توقع عملکردی مانند تویوتا هایلوکس را در بحث قدرت از این خودرو داشت. تویوتا هایلوکس می تواند گشتاور بیش تری را به راننده تحویل دهد و از سویی دیگر نسل قبل آن کات آف سریع و خوبی را در اختیار می گذاشت تا بتوان هرگونه که شده از شرایط سخت فرار کرد. با این که آسنا نیز کات آف دارد، اما این ویژگی آن چنان سریع دیده نمی شود و نوسان دور موتور در آن به مراتب بیش تر از رقیب ژاپنی است. به همین دلیل در شیب های زیاد و شرایط سخت می توان از تنظیمات الکتریکی دیفرانسیل مرکزی استفاده کرد و با انتخاب حالت کمک سنگین، بیش تر مسیر را پیمود. ضریب کمک سنگین دیفرانسیل مرکزی یک به ۲٫۴۸ است که عددی قابل توجه بوده و می تواند تا حد زیادی آسنا را در شرایط سخت چالاک تر و قوی تر جلوه دهد.

تست و بررسی آمیکو آسنا
یکی دیگر از تغییرهایی که مهندسان آمیکو در آسنا نسبت به N2 اشاره می کنند، مهندسی دوباره عایق بندی کابین است. واقعیت هم این است که تا حد بسیار زیادی عایق بندی کابین آسنا قوی تر از دیگر گزینه های چینی است و حتا می تواند به راحتی با رقیب های ژاپنی رقابت کند و حتا نیسان پیکاپ و رونیز را پشت سر بگذارد. عایق بندی خوب درها و کابین باعث شده صدای مزاحم کم تری از پیشرانه و محیط به درون خودرو نفوذ کند و از سویی میزان غوطه ور شدن پیکاپ آمیکو را نسبت به رقیب ها ارتقا داده است. در این بحث می توان گفت که عملکرد آسنا در عبور از رودخانه ها و جلوگیری از نفوذ آب به کابین، مانند تویوتا هایلوکس است و تفاوتی در این بحث دیده نمی شود.


نتیجه گیری:

تست و بررسی آمیکو آسنا
اگر بگوییم با وجود نبود تویوتا هایلوکس صفر کیلومتر در بازار ایران، می توان به راحتی آمیکو آسنا را جایگزین آن کرد، شعاری بیش نیست زیرا نام تویوتا و هایلوکس اعتباری جهانی دارد و ده ها سال پشتوانه مهندسی در این خودرو دیده می شود. اما از سویی دیگر می توان گفت با توجه به پیشینه مهندسی آمیکو و قدمت اش، آسنا محصولی معقول به نظر می رسد و در قدم اول این خودروساز، تا جای ممکن سعی شده قابلیت های خوبی در آسنا ظاهر شود.
بدیهی است که نمی توان آمیکو آسنا را به عنوان یک خودروی شهری به مردم پیشنهاد دارد. استقبال از این خودرو در شرکت ها و ارگان های مختلف نشان می دهد این پیکاپ محصولی بسیار کاربردی است و قرار است در شرایط سخت از آن استفاده شود. مشتریان شخصی هم که به سراغ آسنا آمده اند، افرادی هستند که سابقه طبیعت گردی چند ساله دارند و اکنون با توجه به بودجه و نیاز خود، این گزینه را پیش روی خود دیده اند. اصلی ترین دلیل انتخاب آسنا را می توان نبود گزینه صفر کیلومتر و آفرودی مناسب و قابل رقابت با این خودرو دانست. با این که در چند سال گذشته پیکاپ های آفرودی مختلفی از چین به بازار ایران آمده اند، اما هیچ کدام این چنین با توجه به شرایط ایران بومی سازی نشده اند و پشتوانه مهندسی را با خود ندارند. در سال های گذشته نیز ثابت شده که آفرودرهای حرفه ای و گروه ها و شرکت های تخصصی ارتقای خودروهای آفرود، به ندرت به سراغ پیکاپ های چینی رفته اند و امروز می بینیم که بیش از پنج شرکت سازنده و تأمین کننده قطعه های ارتقا دهنده خودروهای آفرودی، آسنا را به عنوان پروژه جدید خود انتخاب کرده اند و طیف محصولات مختلفی را برای پیکاپ آمیکو معرفی نموده اند.
با این حال اگر قبول کنیم که آمیکو آسنا گزینه ای مناسب برای آفرود و طبیعت گردی است، این توقع را نیز از شرکت خودروساز باید داشته باشیم که در کوتاه مدت ایرادها و نقدهای نه چندان زیاد به این خودرو را برطرف سازد. به عنوان مثال کیفیت نمایش گر و دوربین دنده عقب آسنا قابل قبول نیست و هیچ حس خوبی را به مالک خودرو القا نمی کند. خلاف کاتالوگ های منتشر شده برای آسنا، این خودرو سیستم تهویه خودکار ندارد و تنها، قابلیت تنظیم الکتریکی سامانه تهویه را بدون حالت اتوماتیک از روی نمایش گر دارد. بلوتوث و سیستم صوتی آسنا کیفیت خوبی ندارند و چه بهتر است که هرچه زودتر در این مسأله بازنگری اساسی اتفاق افتد. با این که داشبورد و کابین آسنا بسیار مشابه تویوتا هایلوکس نسل قبل است، اما هیچ گاه جای مناسبی برای وسیله ها در خودرو پیدا نمی کنید. نبود جا لیوانی مناسب، فضای کم کنسول میانی و نبود فضایی برای قراردادن دسته کلید و تلفن همراه یکی از ضعف های طراحی داخلی آسنا به حساب می آید. یک نکته دیگر که به راحتی قابل حل است اصلاح ساختار سنسور نور این خودرو است. برای فعال کردن روشن و خاموش شدن هوشمند چراغ های آسنا، حالتی روی دسته راهنما تعبیه نشده و شما باید دکمه ای را کنار پای راننده روی داشبورد بفشارید تا چراغ روشنایی روز و سنسور نور فعال شود. حال اگر سنسور نور فعال بود و دستور روشن شدن چراغ ها را در تاریکی داد، نور پس زمینه دکمه های روی داشبورد فعال نمی شود و باید به صورت دستی دوباره از روی دسته راهنما، چراغ های خودرو را روشن کنید. این مسأله اتفاقی بسیار عجیب است و شباهت زیادی به سبک کار آپشن فروشان فعال در بازار دارد!

در نهایت برای آگاهی بیشتر شما مخاطبان، نتیجه ی تست نفوذ صدا مانند سایر بررسی های گذشته در جدول زیر قرار گرفته است:

نتیجه تست نفوذ صدا

نام خودرو

حالت سکون (دسی بل)

دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)

تخت گاز(دسی بل)

آمیکو آسنا

۵۹٫۷

۷۴٫۴

۸۸٫۵


نکات مثبت:

مصرف سوخت مناسب
ابعاد بزرگ و کاربردی فضای بار
سواری نرمتر نسبت به رقبا
میزان نفوذ صدا به اتاق کمتر از برخی رقبا
عملکرد خوب دیفرانسیل عقب
نصب برخی قطعات فنی اصیل و با پشتوانه ی فنی قوی
ضریب مناسب کمک سنگین
پایداری و عملکرد خوب ترمزها
بازشوی زیاد سیستم تعلیق و کمک به عبور آسان از موانع
آفرود خوب با توجه به پیشرانه و کلاس فنی


نکات منفی:

قیمت بالا از نگاه عموم جامعه
عدم عملکرد صحیح و متعارف سنسور نور
فاصله ی زیاد موقعیت دنده ها
فاصله ی محوری به نسبت زیاد
ابعاد بزرگ که گاهی در شهرهای بزرگ آنچنان کاربردی نیست
نبود فضای مناسب برای قرار دادن وسایل در کابین خودرو
کلاچ نه چندان نرم
شعاع گردش زیاد
مانیتور و سیستم صوتی نه چندان خوب

پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.