اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی + ویدیو

اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی
اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی

اکسپنگ ویتول (Xpeng VTOL)، خودروی پرنده برقی کمپانی اکسپنگ، که حدوداً ۲ تن وزن دارد، توانست اولین پرواز خود را با موفقیت انجام دهد. این کمپانی توانست تغییر بزرگی در زمینه تکنولوژی خودروهای برقی به وجود آورد و نسخه پرنده آن ها را نیز معرفی کند.

مدیران 777 مدیران 777

کمپانی اکسپنگ (Xpeng) یکی از شرکت های به‌روز و ثروتمند چینی است که در زمینه تولید خودروهای برقی و پیشرفته فعالیت می کند و این بار توانسته است خودرویی تولید کند که علاوه بر حرکت روی زمین، پرواز هم می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

معرفی کمپانی اکسپنگ

صنعت خودروی چین در سال های اخیر با سرعت زیاد پیشرفت کرده است و این پیشرفت را به راحتی می توان در محصولات جدید این کشور دید. با وجود پیشرفت های خوب در محصولات چینی ، همچنان اکثر برند های چینی ، کیفیت بالای محصولات دیگر کشور ها را ندارند و همچنان برای رسیدن به بالاترین سطح از کیفیت راه زیادی در پیش دارند. اما در این سال ها خودروسازان جدیدی در چین شکل گرفتند که از همان ابتدا تکنولوژی بالایی داشتند با اتکا به آن ، محصولاتی را در سطح اول دنیا تولید می کنند. کمپانی اکسپنگ موتورز ( Xpeng Motors ) یکی از همین کمپانی هاست که در سال ۲۰۱۴ با سرمایه گذاری سنگین شروع به کار کرد و تولید محصولات تمام برقی با کیفیت بالا را انجام می دهد. به تازگی این کمپانی سعی دارد تا تغییری بزرگ در زمینه خودرو های برقی ایجاد کند و در همین راستا خودرویی برقی با قابلیت پرواز را اخیراً معرفی کرده است.

اکسپنگ ویتول چیست؟

اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی
اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی

اکسپنگ ویتول یکی از محصولات جدید کمپانی اکسپنگ است که مانند دیگر محصولات این شرکت برقی است اما با این تفاوت که علاوه بر قابلیت حرکت بر روی زمین ، قابلیت پرواز نیز دارد و می تواند از طریق راه های هوایی به مقصد مورد نظر خود برسد.

مفهوم ویتول در نام این خودرو چیست؟

نام کلی این خودرو اکسپنگ ای ویتول ( Xpeng eVTOL ) که در ابتدای آن نام کمپانی سازنده قرار دارد و در ادامه حرف e به معنای الکتریکی یا برقی بودن خودرو است. حرف V ابتدای کلمه Vertical است که مفهوم عمودی بودن ارتفاع گیری و فرود خودرو را می رساند. T و O از کمله Take Off و L از کلمه Landing گرفته شده است ، بنابراین به طور کلی می توان گفت eVTOL به معنای خودروی برقی ایست که می تواند به صورت عمودی هم از زمین بلند شود و هم فرود بیاید.

مشخصات فنی اکسپنگ ویتول

اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی
اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی

این خودرو علاوه بر یک پیشرانه برقی که به چرخ های آن متصل است ، ۸ موتور الکتریکی نیز دارد که این موتور های الکتریکی وظیفه جابجایی هوایی این خودروی ۲ تنی را بر عهده دارند. ۸ موتور الکتریکی بر روی ۴ بازویی که در بالای خودرو قرار دارند نصب می شوند ، به این صورت که هر بازو دو موتور دارد.

در حین تست پرواز ، برای شبیه سازی حالتی که نقص فنی رخ دهد ، یک یا چند موتور خاموش شدند تا عملکرد خودرو در هنگامی که یک یا چند موتور الکتریکی از کار بیافتند هم بررسی شود که در نهایت خودروی پرنده توانست بدون مشکل و با سلامت کامل بر روی زمین فرود بیاید.

نکته دیگر در مورد ویتول این است که بازو های پروازی آن قابلیت جمع شدن را دارند تا خودرو بتواند به راحتی در مسیر های جاده ای رفت و آمد کند و مشکلی برای دیگر خودروها بوجود نیاورد.

کنترل اکسپنگ ویتول در زمان پرواز چگونه است؟

کمپانی سازنده گفته است که در ویتول برای به چپ و راست راندن خودرو از همان فرمانی که در هنگام رانندگی بر روی زمین کاربرد دارد ، استفاده می شود. اما از طرفی برای تغییر در ارتفاع پروازی و همچنین به جلو و یا عقب راندن خودرو به یک اهرم نیاز است که در سمت راست راننده قرار می گیرد و راننده از طریق آن می تواند خودرو را در زمان پرواز کنترل کند.

ویدیوی اکسپنگ ویتول؛ اولین خودرو پرنده چینی

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: insideevs.com

اکسپنگ ویتول (Xpeng VTOL) چیست؟

اکسپنگ ویتول (Xpeng VTOL) یکی از محصولات جدید کمپانی اکسپنگ است که مانند دیگر محصولات این شرکت برقی است اما با این تفاوت که علاوه بر قابلیت حرکت بر روی زمین ، قابلیت پرواز نیز دارد و می تواند از طریق راه های هوایی به مقصد مورد نظر خود برسد.

مشخصات فنی اکسپنگ ویتول چیست؟

این خودرو علاوه بر یک پیشرانه برقی که به چرخ های آن متصل است ، ۸ موتور الکتریکی نیز دارد که این موتور های الکتریکی وظیفه جابجایی هوایی این خودروی ۲ تنی را بر عهده دارند.

کنترل اکسپنگ ویتول در زمان پرواز چگونه است؟

کمپانی سازنده گفته است که در ویتول برای به چپ و راست راندن خودرو از همان فرمانی که در هنگام رانندگی بر روی زمین کاربرد دارد ، استفاده می شود. اما از طرفی برای تغییر در ارتفاع پروازی و همچنین به جلو و یا عقب راندن خودرو به یک اهرم نیاز است که در سمت راست راننده قرار می گیرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.