نسل جدید دوج چارجر ؛ از موتور برقی تا بنزینی شش سیلندر

نسل جدید دوج چارجر
نسل جدید دوج چارجر

دوج چارجر هم بالاخر مانند برادر خود، چلنجر، با پیشرانه الکتریکی عرضه شد، این خودرو برای سال ۲۰۲۴ در دو نسخه الکتریکی با حداکثر ۶۷۰ اسب بخار قدرت و در نسخه بنزینی با موتور شش سیلندر تویین توربو و حداکثر ۵۵۰ اسب بخار قدرت رونمایی شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مدل های الکتریکی و بنزینی دوج چارجر در آینده با یکدیگر به بازارهای جهانی عرضه خواهند شد. مدل‌های الکتریکی این خودرو، به نام چارجر دیتونا هستند، در حالی که، چارجرهای بنزینی با نام Sixpack در بازار عرضه خواهند شد.

 هنگامی که تولید دوج چارجر دیتونا در سال جاری آغاز شود، ضعیف‌ترین نسخه این خودرو تا ۴۹۶ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت. همچنین نسخه‌ای با قدرت ۶۷۰ اسب‌بخار نیز وجود دارد، هر دوی این مدل ها با سیستم پیشرانش AWD عرضه خواهند شد. دوج چارجر بنزینی نیز دارای سیستم چهار چرخ محرک است و در سال آینده با قدرت ۴۲۰ اسب‌بخار یا ۵۵۰ اسب‌بخار وارد خط تولید خواهد شد. هنگام شتاب‌گیری، سریع‌ترین چارجر دیتونا در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) بر ساعت می‌رسد.

نسل جدید دوج چارجر
نسل جدید دوج چارجر

دوج چارجر دیتونا ۲۰۲۴ در دو نسخه R/T و Scat Pack تولید می‌شود. هر دو نسخه از یک موتور تمام الکتریکی ۴۰۰ ولتی برخوردار هستند، که توسط یک بسته باتری با ظرفیت ۱۰۰.۵ کیلووات ساعت قدرت خود را تأمین می کند. نسخه R/T به عنوان نسخه پایه عرضه می‌شود و نسخه Scat Pack، در حال حاضر، به عنوان بالاترین نسخه موجود است. این اولین خودرویی است که بر روی پلتفرم بزرگ STLA شرکت استلانتیس قرار دارد، دوج می‌گوید که دوج چارجر دیتونا تقریباً توزیع وزن ۵۰/۵۰ را دارد و از هندلینگ خوبی برخوردار است.

کمپانی دوج بیان می کند، که دوج چارجر دیتونا جدید وزنی برابر با ۲۶۴۸ کیلوگرم دارد که نسبت به چارجر قدیمی، به نظر سبک‌تر می‌آید. برای کمک به مدیریت این وزن، داج به دوج چارجر دیتونا بزرگ ترین پک لاستیک را که تاکنون روی یک چارجر کارخانه‌ای و استاندارد ارائه شده است، ارائه می‌دهد. همچنین نسخه‌های Scat Pack با لاستیک های مسابقه ای عرضه می شوند. برای کنترل این خودرو، سیستم ترمز ۱۶ اینچی از برند Brembo با کالیپرهای شش پیستونی وجود دارد.

نسل جدید دوج چارجر
نسل جدید دوج چارجر

کمپانی دوج می‌گوید مدل R/T دارای برد ۵۱۰ کیلومتر است، در حالی که، نسخه Scat Pack با اسب‌بخار اضافی توانسته است، با هر بار شارژ ۴۱۸ کیلومتر را  طی کند. استفاده از یک شارژر سریع ۳۵۰ کیلووات می‌تواند، باتری ها را از ۲۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۲۷ دقیقه شارژ کند.

شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ۳.۳ ثانیه برای نسخه دوج چارجر دیتونا Scat Pack بود، اما نسخه R/T در زمانی حدود ۴.۷ به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. حداکثر سرعت در نسخه R/T 216 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، در حالی که، در نسخه Scat Pack، حداکثر سرعت به ۲۲۱ کیلومتر بر ساعت می رسد، اما برای سال آینده دوج نسخه پرچم‌دار بنشی را هم ارائه خواهد کرد، که با معماری ۸۰۰ ولتی و گیربکس دو سرعته به دنبال رقابت با تسلا پلد است.

مشخصات فنی دوج چارجر دیتونا

نسل جدید دوج چارجر
نسل جدید دوج چارجر

دوج چارجر دیتونا در نسخه Scat Pack با ۶۷۰ اسب‌بخار بیشینه قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود، در حالی که، نسخه R/T دارای ۴۹۶ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور است. با این حال، این اعداد تنها زمانی دست‌یافتنی هستند که دکمه “PowerShot” را فشار دهید. انجام این کار باعث افزایش قدرت ۴۰ اسب‌بخاری توسط موتورهای الکتریکی به مدت ۱۵ ثانیه می‌شود. بعد از هر فشار دکمه، باید ۳۰ ثانیه صبر کنید تا بتوانید دوباره ۴۰ اسب‌بخار اضافه از سیستم قدرت بگیرید. بدون استفاده از PowerShot، دوج چارجر دیتونا Scat Pack دارای ۶۳۰ اسب‌بخار قدرت است، در حالی که، R/T به ۴۵۶ اسب‌بخار کاهش می‌یابد.

دوج چارجر دیتونا با یک سیستم تعلیق مولتی لینک در جلو و سیستم تعلیق مستقل در عقب عرضه می شود. همچنین سیستم راه اندازی و آماده سازی خودرو در شرایط مسابقه ای طراحی شده است تا دمای باتری های خودرو را در هنگام شروع کاهش دهد و به راننده اجازه دهد دورهای بالاتری را تجربه کند.

با وجود پیشرانه الکتریکی، دوج این امکان را توسط سیستم صدای اگزوز Fratzonic Chambered Exhaust برای دوج چارجر دیتونا فراهم کرده است، که صدایی شبیه به صدای پیشرانه های بنزینی این برند را بدهد، حتا دوج ادعا می کند این خودرو صدایی شبیه به نسخه هلکت دارد که با فشردن پدال گاز میزان صدا تغییر خواهد کرد.

با وجود پلتفرم STLA Large در زیر پوست دوج چارجر دیتونا، نباید انتظار داشت که این خودرو ابعاد کمی داشته باشد. دیتونا جدید، با دو یا چهاردر، موجود است. همچنین، این خودرو یک خودرو لیفت‌بک است که با باز شدن درِ صندوق عقب، فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. دوج چارجر چهاردر، در نسل جدید همچنان وجود دارد. برند دوج بیان می کند، که بین نسخه کوپه و سدان تغییرات قابل توجهی وجود ندارد به جز درها.

کابین داج چارجر دیتونا

کابین نسل جدید دوج چارجر
کابین نسل جدید دوج چارجر

کابین دوج چارجر با توجه به طراحی سایر خودروهای الکتریکی، به طور قطع باید کاملاً دیجیتال باشد، اما دوج برای حفظ میراث چارجر قدیمی، برخی از کلیدهای فیزیکی را هم حفظ کرده است. برای راننده یک صفحه نمایش دیجیتال استاندارد ۱۰.۲۵ اینچی به عنوان کلاستر در نسخه R/T و یک صفحه نمایس ۱۶ اینچی در نسخه اسکات پک وجود دارد، همچنین سیستم مالتی مدیا یا صفحه نمایش مرکزی در هر دو مدل ۱۲.۳ اینچی است. طراحی داشبورد، از مدل های قدیمی چارجر در سال ۱۹۶۸ الهام گرفته شده است.

بسته به نوع تیپ و گزینه‌ها، صندلی ها به صورت استاندارد پارچه‌ای و وینیلی هستند، درحالی‌که، امکان سفارش نمونه‌های ناپا و همین‌طور صندلی‌های اسپرت با پشت‌سری‌های یکپارچه هم وجود دارد. در بخش فناوری، شاهد یک هداپ دیسپلی و سیستم Uconnect 5 دوج با قابلیت های ناوبری TomTom، سازگار با Amazon Alexa و موارد دیگر هستیم. تعداد زیادی از کمک های راننده شامل هشدار تصادف از جلو با ترمزگیری خودکار، کنترل سرعت تطبیقی، تشخیص علامت ترافیک،  سیستم رانندگی در بین خطوط، تشخیص نقاط کور و تشخیص راننده خواب‌آلود است.

دوج چارجر Sixpack

نسل جدید دوج چارجر
نسل جدید دوج چارجر

کمپانی دوج علاقه ای به اعلام کردن مشخصات فنی نسل بعدی نسخه بنزینی چارجر که برای سال ۲۰۲۵ قرار است عرضه شود، ندارد. این خودرو با نام دوج چارجر Sixpack شناخته می‌شود و شرکت سازنده تأیید کرده است که بر روی همان پلتفرم STLA Large سوار خواهد شد، اما تعدادی تفاوت ظاهری کوچک خواهد داشت. تنها موتور این خودرو، موتور شش سیلندر توربوشارژ ۳.۰ لیتری هوریکین است که در حال حاضر در خودروهای جیپ و رام قرار دارد و قدرت ۴۲۰ یا ۵۵۰ اسب بخار تولید می‌کند. متأسفانه در دوج چارجر جدید خبری از پیشرانه‌های V8 همی نخواهد بود، اما همین‌که دوج به‌طور کامل نسخه‌های بنزینی را حذف نکرده خبر خوبی است.

قیمت دوج چارجر جدید

دوج چارجر Daytona R/T و Scat Pack در تابستان سال ۲۰۲۴ در بازارهای جهانی به احتمال زیاد عرضه خواهند شد، اما مدل‌های چهاردر تا اواخر سال ۲۰۲۵ به بازارها وارد نمی شوند، به احتمال زیاد نسخه های چهاردر با دوج چارجر Sixpack با موتور شش سیلندر وارد خط تولید خواهند شد. اطلاعات قیمت‌گذاری هنوز در دسترس نیست، اما با در نظر گرفتن قیمت داج‌چارجر R/T فعلی که حدود ۴۵،۰۰۰ دلار است، می توان حدس زد، که داج‌چارجر Daytona R/T جدید احتمالاً با قیمتی بالاتر از ۵۰،۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

گالری تصاویر دوج چارجر ۲۰۲۴

۳.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.