پژو ۱۰۴ با قیمت ۴۵ هزار یورو

پژو 104
پژو ۱۰۴

پژو ۱۰۴ ZS مربوط به سال ۱۹۸۰ در یک حراجی در پاریس، که قرار است به تاریخ ۱۴ دسامبر برگزار شود، به فروش خواهد رسید. کارشناسان برآورد کرده اند این خودرو حداقل ۴۵ هزار یورو معامله خواهد شد!

مدیران 777 مدیران 777

پژو ۱۰۴ مورد بحث در این مطلب تنها ۷۸۰ کیلومتر کارکرد دارد و از حیث سلامت ظاهری و فنی، به نحو عجیبی هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیشینه پژو ۱۰۴

پژو ۱۰۴ نخستین بار در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و امسال پنجاهمین سالگرد تولد این هاچبک کوچک شهری است. سه سال پس از عرضه اولیه، نسخه ZS از پژو ۱۰۴ معرفی شد و سبب افزایش آمار فروش و توجه بیش تر به این خودرو در سطح جهانی شد. پژو ۱۰۴ ZS را به نوعی می توان شروع مسیری دانست که بعدها توسط پژو ۲۰۵ GTI و مدل هایی نظیر ۲۰۶ RC و ۲۰۸ GT ادامه پیدا کرد.

طراحی ظاهری

پژو 104
پژو ۱۰۴

ظاهر ۱۰۴ از نمای جلو، پژو ۵۰۴ را به یادمان خواهد انداخت. چراغ جلوهای درشت این خودرو در کنار جلوپنجره بزرگ آن، سبب می شوند کم تر کسی فکر کند با یک هاچ‌بک بسیار کوچک شهری مواجه است. در نمای کناری اما جثه کوچک ۱۰۴ به خوبی نمایان می شود. خطوط بدنه به سبک دهه هفتاد و هشتاد میلادی، در ساده ترین حالت ممکن هستند و تنها یک نوار قرمزرنگ، سعی بر این دارد تا شما را متوجه حضور یک هاچ‌بک تند و تیز و اسپرت (البته برای اوایل دهه هشتاد) نماید.

پژو 104
پژو ۱۰۴

نمای پشت هم کاملاً مانند بخش جلو مزین به چراغ های بزرگ است و باز هم مانند تمام زوایای دیگر خودرو، در ساده ترین حالت ممکن خلق شده است.

بخش داخلی

کابین پژو 104
کابین پژو ۱۰۴

درون خودرو نیز همه چیز بسیار نوستالژیک و جالب است. فرمان سه شاخه خودرو در زمان خود طرح اسپرتی داشته و در بازسازی مختصر صورت گرفته روی خودرو، نوار قرمزرنگ روی پارچه صندلی ها مجدداً ترمیم شده است و بسیار زیبا جلوه می کنند. صفحه کیلومترشمار خودرو نیز ترکیبی از نشانگرهای مکانیکی و ابتدایی ترین نشانگرهای دیجیتالی است. سه صفحه دَوار عقربه ای برای بخش سرعت، دور موتور و بنزین تعبیه شده است و نشانگرهای باتری، ترمز دستی، چراغ ها، روغن و راهنما به صورت نمایشگرهای بسیار کوچک هستند که روشن و خاموش می شوند.

در مرکز داشبورد خودرو و در قسمت بالای دسته دنده ساده آن، نام ۱۰۴ با فونتی زیبا و متفاوت ثبت شده است که این امر یکی از عادت های پژو در آن سال ها تلقی می شود.

مشخصات فنی

پژو ۱۰۴ ZS ما از یک پیشرانه به حجم دقیق ۱۳۶۰ سی سی بهره می گیرد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۷۲ اسب بخار است. اگرچه امروز ۷۲ اسب بخار اصلاً عدد قابل توجهی نیست و یک خودروی ۷۲ اسبی اسپرت تلقی نمی شود، اما این عدد برای سال ۱۹۷۵ قابل اعتنا بوده است، ضمن این که، عدد ۷۲ اسب را باید در کنار وزن ۸۰۰ کیلوگرمی پژو ۱۰۴ بگذارید تا دریابید که چرا پژو ۱۰۴ ZS یک هاچ‌بک تند و تیز و اسپرت بوده است. یک گیربکس ۴ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو در این هاچ‌بک کوچک را برعهده دارد.

پژو 104
پژو ۱۰۴

سخن پایانی

تابه‌حال خودروهای شهری و نوستالژیک پژو در حراجی مذکور قیمت هایی نهایتاً ۲۶ هزار یورویی را تجربه کرده اند، اما کارشناسان در خصوص این ۱۰۴ استثنایی تخمین اعداد و ارقامی در محدوده ۴۵ هزار یورو را زده اند که البته برای کسانی که عاشق این برند و نیز عاشق هاچ‌بک های کوچک و کلاسیک باشند، عدد چندان عجیبی به نظر نمی رسد.

پژو ۱۰۴ چه مشخصاتی دارد؟

پژو ۱۰۴ ZS از یک پیشرانه به حجم دقیق ۱۳۶۰ سی سی بهره می گیرد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۷۲ اسب بخار است. یک گیربکس ۴ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو در این هاچ‌بک کوچک را برعهده دارد.

پژو ۱۰۴ چه سالی به تولید رسید؟

پژو ۱۰۴ نخستین بار در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و امسال پنجاهمین سالگرد تولد این هاچ‌بک کوچک شهری است. سه سال پس از عرضه اولیه، نسخه ZS از پژو ۱۰۴ معرفی شد و سبب افزایش آمار فروش و توجه بیش تر به این خودرو در سطح جهانی شد.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.