معرفی نسل های مختلف هوندا آکورد و تحولات بی‌نظیر آن

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

هوندا یکی از برترین تولیدکنندگان خودروی ژاپنی در سراسر جهان است. این شرکت چندین مدل خودرو محبوب دارد که به دلیل قابلیت اعتماد، عملکرد و دوام‌شان شناخته می‌شوند. هوندا پس از سیویک، در اواخر سال ۱۹۷۶، آکورد را به عنوان یکی از مدل‌های خودروی برتر خود معرفی کرد. با این حال، هوندا آکورد در ابتدا یک سدان نبود؛ این خودرو به عنوان یک هاچ‌بک دودر به بازار عرضه شد و در طول سال‌ها، تحول را تجربه کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

از سال ۱۹۷۶ تاکنون، هوندا آکورد یک مسیر طولانی را طی کرده است؛ این خودرو در زمان بحران نفت در کشورهای شرق آسیا، عرضه شد و هدف بر این بود تا با مصرف سوخت حداقلی و ابعاد کوچک بتواند نیاز جامعه را برطرف کند. هوندا در سال ۱۹۷۹ اولین مدل سدان آکورد را معرفی کرد و از آن زمان تاکنون چندین جایزه را به دست آورده است. از زمان رونمایی اولیه‌اش تا امروز، ۱۱ نسل از هوندا آکورد عرضه شده است.

مدیران 777 مدیران 777

بیایید به تاریخچه هوندا آکورد نگاهی بیاندازیم و ببینیم چگونه به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های ژاپنی در سراسر جهان تبدیل شده است.

نسل اول هوندا آکورد (۱۹۷۶-۱۹۸۱)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

نسل اول هوندا آکورد به عنوان یک هاچ‌بک معرفی شد؛ این خودرو با موتور CVCC نسل دوم هوندا با قدرت ۶۸ اسب بخار مجهز شده بود. هوندا آکورد با مصرف سوخت عالی خود توانست توجه تمام بازارهای جهانی را به خود جلب کند.

در سال ۱۹۷۹، هوندا مدل سدان آکورد با موتور ۱.۸ لیتری را معرفی کرد. مدل‌های آکورد سال ۱۹۸۰ دارای گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته، صندلی‌های چرمی و شیشه‌های برقی بودند.

نسل دوم هوندا آکورد (۱۹۸۲-۱۹۸۵)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

در نسل دوم هوندا آکورد که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد، همچنان مدل‌های سدان و هاچ‌بک وجود داشت. با این حال، ابعاد نسخه سدان نسل دوم بیش تر از نسل قبلی بود. این امر باعث شد فضای بیش تری برای مسافران صندلی‌های عقب در دسترس باشد.

نسل دوم هوندا آکورد دارای یک سیستم ناوبری بود که قبل از معرفی GPS، در آن وجود داشت. علاوه بر این، سدان با موتور ۱.۶ لیتری ۱۲ سوپاپ و قدرت ۸۶ اسب بخار مجهز شده بود. در این نسل، هوندا مدل SEi با تریم جدیدتر را معرفی کرد که اسپرت تر از نسل قبلی بود. تریم SEi با استفاده از ارتقاهای موتوری، قدرتی معادل ۱۰۱ اسب بخار داشت.

نسل سوم هوندا آکورد (۱۹۸۶-۱۹۸۹)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

در نسل سوم هوندا آکورد از موتور ۲.۰ لیتری استفاده شد. در سال ۱۹۸۸ هوندا یک کوپه دودر را به عنوان یکی از تیپ های جدید معرفی کرد. سیستم تعلیق جلو و عقب از نوع سیستم تعلیق دابل ویشبون بود که به راحتی سواری راحت را فراهم می‌کرد. علاوه بر این، در این نسل آکورد، عرض خودرو با افزایش ۱۵۰ میلی متری، فضای بیش تری در بخش کابین داشت. موتور ۲.۰ لیتری، به ترتیب با استفاده از سیستم کاربراتور و انژکتور، توان ۹۸ اسب بخار و ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

ویژگی‌های دیگر هوندا آکورد نسل سوم شامل داشتن صندلی با روکش چرم، سیستم صوتی Bose و سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی می شد. علاوه بر این، چراغ‌های جلو با طراحی پاپ آپ و طراحی پروفیل‌های جانبی با خطوط تیز و شکسته، هوندا آکورد نسل سوم را اسپرت تر از نسل‌های قبلی آن نمایان می کرد.

نسل چهارم هوندا آکورد (۱۹۹۰-۱۹۹۳)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

در نسل چهارم هوندا آکورد، از موتور ۲.۲ لیتری با قدرت ۱۲۵ اسب بخار استفاده شد. علاوه بر این، یکی از تیپ ها به نام EX با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و با دو گزینه گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک عرضه شد. در این نسل، ابعاد بزرگ‌تری به آکورد داده شد که باعث شد آن را در فهرست سدان‌های متوسط قرار دهد. در سال ۱۹۹۱، مدل هاچ‌بک توقف تولید شد و به جای آن مدل استیشن عرضه شد.

نسل پنجم هوندا آکورد (۱۹۹۴-۱۹۹۷)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

این بار برای اولین بار در تاریخ هوندا آکورد، سدان یک بازطراحی را تجربه کرد. خودرو در ابعاد خود به خصوص محور عرضی، افزایش اندازه را تجربه کرد، که باعث شد فضای کابین بزرگ تر از تمام نسل های قبلی باشد. علاوه بر این، در این نسل هوندا آکورد، دو نسخه متفاوت موتوری معرفی شد، موتور ۲.۲ لیتری VTEC و موتور V6 ۲.۷ لیتری. موتور V6 از قدرت ۱۷۰ اسب بخار برخوردار بود.

نسل ششم هوندا آکورد (۱۹۹۸-۲۰۰۲)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

در نسل ششم هوندا آکورد، مدل استیشن توقف تولید شد و به جای آن مدل های سدان و کوپه ارائه شد. هوندا دو گزینه موتور به نام‌های ۲.۳ لیتری VTEC و ۳.۰ لیتری V6 را ارائه کرد که به ترتیب، توان ۱۴۰ اسب بخار و ۲۰۰ اسب بخار تولید می‌کردند. علاوه بر این، مدل سدان هوندا آکورد در این نسل نسبت به نسل‌های قبلی بزرگ‌تر و فضای بیش تری داشت.

در این نسل هوندا آکورد، در سال ۲۰۰۰، آکورد به عنوان نخستین خودروی مجهز به موتور احتراق داخلی و گاز سوز در بازارهای جهانی عرضه شد. علاوه بر این، مدل‌های آکورد به صورت استاندارد دارای دو عدد کیسه هوای جلو بودند.

هوندا آکورد نسل هفتم (۲۰۰۳-۲۰۰۷)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

برای اولین بار در تاریخ هوندا آکورد، تمامی مدل‌ها یک فیس لیفت را تجربه کردند. هوندا پیشرانه های قوی‌تری را معرفی کرد که به شرح زیر است:

  • موتور ۲.۴ لیتری DOHC VTEC با توان ۱۶۰ اسب بخار
  • موتور V6 ۳.۰ لیتری با قدرت ۲۴۰ اسب بخار
  • موتور V6 هیبریدی ۳.۰ لیتری با توان ۲۵۵ اسب بخار

برای اولین بار، آکورد کوپه با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور V6 عرضه شد. علاوه بر این، در این نسل از آکورد، بسیاری از ویژگی‌های ایمنی مدرن به دلیل فعالیت هوندا در زمینه «امنیت برای همه» معرفی شدند. کیسه هواهای جلو و کناری برای راننده و سرنشینان در مدل‌های آکورد عرضه شده از سال ۲۰۰۳ به بعد به صورت استاندارد بودند.

نسل هشتم هوندا آکورد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

از سال ۱۹۷۶ تا نسل هشتم، هوندا آکورد مسیر طولانی‌ای را طی کرده بود. در نسل هشتم هوندا آکورد، طول کلی خود را به مقدار ۸۰۰ میلی متر افزایش داد که باعث شد آن را در دسته سدان‌های سایز بزرگ قرار دهد. طراحی در این نسل بیش تر شکل تهاجمی به خود گرفت. علاوه بر این، ویژگی‌های ایمنی بیش تری اضافه شد که شامل ساختار بدنه Advanced Compatibility Engineering (ACE) و کمک به پایداری وسیله‌ی نقلیه Vehicle Stability Assist (VSA) در تمامی تیپ ها بود.

در نسل هشتم هوندا موتور، گزینه دیگری را در آکورد معرفی کرد که یک موتور V6 ۳.۵ لیتری i-VTEC با توان ۲۶۸ اسب بخار بود.

نسل نهم هوندا آکورد (۲۰۱۴-۲۰۱۸)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

مدل های مختلف و نسل های گوناگون هوندا آکورد در طول سال ها به رشد و موفقیت برند هوندا کمک بسزایی کرده است، حتا با تغییر مداوم طراحی، هوندا توانسته است قابلیت اطمینان، مقاومت و ارزش خود را حفظ کند. در نسل نهم اندازه سدان نیز کاهش یافته و مجدداً به عنوان یک سدان متوسط دسته‌بندی شد. علاوه بر این، آکورد هیبرید، که در نسل هشتم توقف تولید شده بود، در نسل نهم دوباره ظاهر شد.

شرکت سازنده ژاپنی، آکورد را با تعویض سیستم تعلیق دابل ویشبون و تعلیق هیدرولیکی پس از سال‌ها، با تعلیق استرات معرفی کرد. علاوه بر این، مجموعه موتور شامل موارد زیر بود:

  • موتور ۲.۴ لیتری تزریق مستقیم با توان ۱۸۵ اسب بخار و ۱۸۹ اسب بخار با یک کیت اگزوز اسپرت
  • موتور V6 ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۷۸ اسب بخار

در موتور ۲.۴ لیتری، گیربکس (CVT) و  گیربکس دستی ۶ سرعته معرفی شد، در حالی که موتور V6 دارای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بود.

نسل دهم هوندا آکورد (۲۰۱۸-۲۰۲۲)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

در سال ۲۰۱۸، نسل دهم بدون گیربکس دستی برای اولین بار در تاریخ هوندا آکورد معرفی شد. این نسل با برخی از بهترین ویژگی‌های ایمنی مانند سیستم هشدار نقاط کور و سیستم رانندگی بین خطوط همراه بود. همچنین کابین خودرو با بهترین مواد اولیه طراحی شده است تا حس راحتی و لوکس بودن را به سرنشینان القا کند.

نسل یازدهم هوندا آکورد (۲۰۲۳)

نسل های هوندا آکورد
نسل های هوندا آکورد

ظاهراً سدان جدید دارای طراحی محافظه‌کارانه‌تری در جلو نسبت به نسل قبلی است. در جلو، یک گریل مشکی با طرح مشبک خاص قرار دارد و در گوشه‌های آن چراغ‌های تمام LED قرار دارند. در نمای عقب، بیش ترین تغییرات نسبت به نسل قبلی را مشاهده می‌کنیم. چراغ‌هایی با طرح پنجه خرچنگی و نوارهای ال ای دی باریک‌تری که تا وسط کشیده شده‌اند، موجود است.

طراحی داخلی این خودرو شبیه به سیویک است و المان‌های داخلی نیز همان سبک طراحی را دنبال می‌کنند. در کابین، یک صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی به عنوان کلاستر خودرو و یک صفحه نمایش به اندازه ۷ اینچ به عنوان مالتی مدیای آکورد طراحی شده است.

در تیپ های پایه LX و EX خودرو هوندا آکورد ۲۰۲۳، پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو وجود دارد که از فناوری متغیر سوپاپ VTEC بهره می‌برد. این موتور ۱.۵ لیتری توربو توان تولید قدرت بالایی به میزان ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر دارد. این پیشرانه به یک جعبه دنده CVT جدید متصل شده است که هوندا ادعا می‌کند عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی دارد و حس تعویض دنده مصنوعی را به خوبی القا می‌کند.

۳.۵ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.