از بدو تولد تا آخرین نسل خودروهای محبوب بازار

خودروهای خارجی بازار

هر خودرو از ابتدای تولید در صورت استقبال بازار در نسل های مختلفی تولید شده است و برخی از آن ها نیز همچنان بر روی خط تولید قرار دارند. در این محتوا اولین نسل و آخرین نسل خودروهای خارجی پرطرف‌دار بازار کشور را معرفی می‌کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مرسدس بنز S Class

مرسدس بنز جزو قدیمی‌ترین خودروسازان دنیاست که بیش تر مدل‌هایش دهه هاست که تولید شده اند و بسیار محبوب هستند. سری S یا بهتر بگوییم کلاس S این برند لوکس‌ترین مدل سدان مرسدس بنز است که اولین نسل آن سال ۱۹۵۴ متولد شد. البته اس کلاس از ابتدا تا سال ۱۹۷۲ با پسوند W با کدهای مختلفی شناخته می‌شد و پس از آن، مرسدس آن را S کلاس نامید. آخرین نسل (نسل ۷) نیز در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. مرسدس S کلاس تنها تا نسل ۶ توانست به صورت رسمی وارد ایران شود.

مرسدس بنز E Class

مرسدس بنز کلاس E یکی دیگر از سدان‌های مرسدس بنز است که نسبت به S کلاس رده پایین‌تری دارد، اما همچنان جزو پرطرف‌دارترین خودروهای این خودروساز آلمانی است. تولید مدل E کلاس به سال ۱۹۲۶ باز می‌گردد، اما رسماً اولین سری کلاس E در سال ۱۹۵۳ تولید شد. آخرین نسل این خودروی سدان سایز متوسط بنز نیز با کد W214 و مدل ۲۰۲۴ روانه بازار شده است. E کلاس نیز جزو خودروهایی است که در ایران محبوبیت بالایی داشته و بسیار قابل احترام است. 

مرسدس بنز C Class

مرسدس بنز کلاس C جزو سدان‌های کامپکت اسپرت دنیاست که نسبت به سدان‌های اصلی دیگر این برند عمر کم تری دارد. اولین نسل این خودرو مدل ۱۹۰ بود، که در اصل، پیشینه C کلاس محسوب و با کد W 190 شناخته می‌شد. سرانجام نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۲۲ با کد اتاق W 206 با چهره‌ای جذاب رونمایی شد. بنز کلاس C به واسطه حضور در ناوگان پلیس کشور با کد اتاق W203 بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. 

ب ام و سری ۳

ب ام و سری ۳ یکی از معروف‌ترین مدل‌های این برند آلمانی است که تاکنون با نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی تولید شده و یکی از خودروهای محبوب در میان مردم دنیاست. سری ۳ ب ام و نسل اول خود را در سال ۱۹۷۵ با کد اتاق E21 رونمایی کرد، که نه تنها در نسخه سدان بلکه در نسخه کوپه نیز تولید شد. جدیدترین نسل این سری نیز از سال ۲۰۱۸ وارد خط تولید ب ام و شد و در سال ۲۰۲۳ نیز فیس لیفت شد. ب ام و سری ۳ تا نسل ششم به صورت رسمی وارد کشور شد و پس از آن دیگر نتوانست پا به جاده‌های ایران بگذارد. 

ب ام و سری ۵

سری ۵ دیگر سدان ب ام و است که در دسته سدان‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد. سری ۵ ب ام و پس از سری ۳ پرفروش ترین سدان ب ام و است. اولین نسل این خودروی جذاب با کد اتاق E12 در سال ۱۹۷۲ رونمایی شد. تولید این خودرو تاکنون در ۸ نسل صورت گرفته و آخرین نسل آن نیز با کد اتاق G30 در نسخه‌های متعدد در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. این اتاق نیز تا نسل ۷ وارد ایران شد و نسل‌های ۵ و ۶ آن توانستند به فروش بالایی دست پیدا کنند. 

ب ام سری ۷

لوکس‌ترین سدان ب ام و رقیبی برای مرسدس بنز S کلاس، سری ۷ نام دارد و بسیاری آن را آسمان هفتم ب ام و می‌نامند. سری ۷ این خودروساز بزرگ آلمانی تاکنون در هفت نسل تولید شده است و در دسته سدان‌های سایز بزرگ قرار می‌گیرد. نسل اول سری ۷ ب ام و در سال ۱۹۷۷ رونمایی شد و توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. نسل جدید این خودروی لوکس نیز در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و مهم‌ترین شاخصه این نسل نیز نسخه الکتریکی آن بود. ورود رسمی این سری ب ام و به ایران نیز تا نسل ۶ ادامه یافت. 

تویوتا لندکروزر 

تویوتا لندکروزر یکی از خودروهای شاسی بلند معروف دنیاست که به‌خصوص در کشورهای آسیایی طرف‌داران بسیار زیادی دارد و یک خودروی بسیار محبوب در میان مردم است. لندکروز از سال ۱۹۶۰ با کد اتاق J40 تولید شده و تاکنون در ۷ نسل به دست علاقه مندانش رسیده است. آخرین نسل این خودروی آفرودی نیز با کد اتاق J300 در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد. تا نسل ۶، لندکروزر به صورت رسمی وارد کشور شد و در این مدت توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. 

تویوتا هایلوکس

هایلوکس نیز مانند لندکروزر یکی از مدل‌های معروف و البته بسیار محبوب تویوتاست که برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ رونمایی شد. ابتدا هایلوکس یک وانت کوچک بود، اما رفته رفته تبدیل به یک پیکاپ آفرودی قدرتمند شد. هایلوکس تاکنون در ۸ نسل تولید شده است که نسل آخر آن در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و همچنان تولید آن با تجربه فیس لیفت‌های مختلف ادامه دارد. جان سختی از القاب بارز این پیکاپ است و در بسیاری از کشورها در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود. 

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا یک سدان سایز متوسط خانوادگی است که از سال ۱۹۶۶ در ۱۲ نسل تولید شده و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ شده است. نسل دوازدهم تویوتا کرولا سال ۲۰۱۸ معرفی شد و همچنان تولید می‌شود. تویوتا کرولا به استهلاک بسیار پایین و کیفیت بالا در میان خودروها شناخته می‌شود. این خودرو در ایران نیز با نسل‌های مختلف عرضه شده است و هنوز هم نسخه‌های کارکرده آن رونق بالایی در بازار خرید و فروش دارند. 

تویوتا کمری 

سدان دیگر خودروساز بزرگ ژاپنی، تویوتا، کمری است که جزو محبوب‌ترین خودروهای سدان سایز متوسط محسوب می‌شود. نسل اول تویوتا کمری در سال ۱۹۸۳ رونمایی شد و نزدیک به ۴۰ سال در ۸ نسل با فیس‌های مختلف تولید شد. کمری تویوتا پس از کرولا پرفروش‌ترین سدان این شرکت ژاپنی است. مانند بسیاری دیگر از محصولات تویوتا، کمری نیز در ایران یک خودروی قابل اعتماد و پرفروش محسوب می‌شود. 

نیسان ماکسیما

ماکسیما، ژاپنی معروف دیگری است که در بین خودروهای محبوب بازار ایران و البته در دل مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. نیسان ماکسیما از سال ۱۹۷۷ در ۷ نسل پیاپی تولید شد و شرکت نیسان اعلام کرد که این خودرو از سال ۲۰۲۴ دیگر تولید نخواهد شد. بنابراین آخرین نسل (نسل هفتم) این سدان قابل احترام نیسان در سال ۲۰۲۳ تولید و سرانجام به پایان خط رسید. 

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه در بازار ایران بسیار خوش درخشید و تبدیل به یک کراس اوور پرطرفدار شد. این خودروی کره‌ای در بازه کمی نسبت به بسیاری از خودروها توانست به فروش بالایی نه تنها در ایران بلکه در بیشتر بازارها دست پیدا کند. نسل اول هیوندای سانتافه در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد. اکنون این خودرو نسل پنجم خود را تجربه می‌کند که از سال ۲۰۲۳ جایگزین نسل قبلی شد اما در ایران نسل دوم و سوم سانتافه بسیار محبوب شد. 

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا نیز یکی دیگر از خودروهای سدان سایز متوسط خانوادگی است که در بازار بیش تر کشورهای دنیا توانست در مدت کمی به محبوبیت فوق العاده‌ای دست پیدا کند. این خودروی جذاب کره‌ای تاکنون ۸ نسل را تجربه کرده است که نسل اول آن سال ۱۹۸۳ معرفی شد و همچنین نسل هشتم میز در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد. سوناتا در ایران نیز یک خودروی محبوب است و نسل‌های پنج و شش و هفت هیوندای سوناتا در ایران توانستند به صورت انبوه وارد کشور شوند و موفقیت زیادی را کسب کنند. 

کیا سراتو 

در میان سدان‌های کره‌ای که وارد بازار ایران شدند کیا سراتو توانست به فروش بالایی دست یابد و با وجود رقبای بزرگی چون کرولا و مزدا ۳، خودی نشان دهد. سراتو در سال ۲۰۰۳ متولد شد و تاکنون در ۴ نسل تولید شده است. نسل چهارم کیا سراتو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و همچنان با فیس‌های مختلفی تولید می‌شود. نسل دوم این سدان پرطرفدار کره‌ای پس از چند سال واردات توسط سایپا در دو نسخه مونتاژ شد. کیا سراتو مانند بیش تر خودروهای کره‌ای عمر چندان بالایی ندارد اما توانسته است در این مدت کم در بیش تر کشورها بازار خوبی داشته باشد. 

۳.۴ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.