آشنایی با انواع کلاس خودرو

انواع کلاس خودرو
انواع کلاس خودرو

خودروها بر اساس ویژگی‌ هایی که دارند در کلاس های مختلفی دسته بندی می‌شوند، در ادامه به معرفی مهم‌ترین انواع کلاس خودرو می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از درست کار:

کلاس A (خودروهای مینی)

این کلاس خودرو همانطور که از نامش هم پیداست به خودروهایی با اندازه کوچک اطلاق می‌شود که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • حجم موتور پایین درحدود هزار سی سی
  • بدنه کوچک و جمع جور و طراحی ظریف (طول این خودروها معمولا کمتر از ۳.۶ متر است)
  • مصرف سوخت پایین نسبت به سایر کلاس ها
  • تعداد سیلندرهای کمتر نسبت به سایر خودروها
  • طراحی به صورت ۳ درب هاچ بک یا گاهاً ۵ درب هاچ بک

خودوهای کلاس A تنها برای فضاهای درون شهری مناسب هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای دوو ماتیز و MVM 110 اشاره کرد.

کلاس A
کلاس A

کلاس B (خودروهای شهری)

خودروهای شهری از جمله خودرو های کوچکی هستند که برای عبور و مرور داخل شهر مناسب هستند. این خودروها نسبت به خودروهای کلاس A از لحاظ سرعت و امنیت بهتر بوده و از لحاظ محافظت از سرنشینان امن‌تر است. مصرف سوخت این خودروها نسبت به خودروهای مینی بیشتر می باشد. خودروهای این کلاس معمولا هاچ بک بوده و قابلیت تردد در خارج از شهر را نیز دارند. از ویژگی های این نوع خودرو می‌توان به طراحی ۳ درب یا ۵ درب آنها اشاره داشت. همچنین حجم موتور این خودروها معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی می‌باشد. از جمله خودروهای کلاس شهری می توان از پژو ۲۰۶ نام برد.

کلاس B
کلاس B

کلاس C (خودروهای خانوادگی کوچک)

خودروهای این کلاس از فضای کافی برای نشستن ۵ سرنشین برخوردار بوده و صندوق عقب بزرگی نیز دارند. مصرف سوخت این نوع خودروها از دو کلاس قبلی بیشتر بوده و حجم موتور بالاتری دارند. هوندا سیویک و تویوتا کرولا از جمله معروف ترین خودروهای کلاس C می باشند.

کلاس C
کلاس C

کلاس D (خودروهای خانوادگی بزرگ)

خودروهای این کلاس اندازه‌ی متوسطی دارند و از برخی تجهیزات پایه خودروهای لوکس بهره مند هستند. امکانات و قدرت موتور این خودروها نسب به سه کلاس قبلی بهتر بوده و مصرف سوخت آنها بیشتر است. از معروف ترین خودروهای کلاسD می توان به Chevrolet Malibu، پژو ۵۰۸، مزدا ۶، تویوتا کمری، Audi A4 و Lexus IS اشاره داشت.

کلاس D
کلاس D

 کلاس E (خودروهای لوکس متوسط)

این کلاس به نام سدان های Executive نیز شهرت دارند و فضای داخلی بزرگی دارند. خودروهای کلاس E از بدنه و ابعاد بزرگتری نسبت به خودروهای کلاس برخوردارند و عملکرد بهتری نیز نسبت به این مدل دارند. مصرف سوخت این کلاس نسبت به کلاس قبلی بیشتر بوده و تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتری نیز دارند. از جمله خودروهای معروف این کلاس باید به بی ام دبیلیو سری ۵، Audi A6 ،Jaguar XF و مرسدس بنز کلاس E اشاره کرد.

کلاس E
کلاس E

 کلاس F (خودروهای لوکس)

خودروهای این کلاس بهترین کیفیت فضای‌داخلی، طراحی و امکانات را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و به معنای واقعی کلمه، خودروهایی لوکس و مجلل هستند. قدرت موتور بالا و فضای بزرگ از جمله ویژگی های این کلاس خودرو است. همچنین قطعات استفاده شده در تولید این نوع خودروها نیز بالاترین کیفیت را دارند. خودروهایی نظیر لکسوس LS و Rolls Royce Phantom در این کلاس قرار می گیرند.

کلاس F
کلاس F

کلاس M (خودروهای حمل)

خودروهای این کلاس به طور کلی بر حمل محموله و همچنین افراد در تعداد بالا متمرکز هستند. انواع ون های موجود در بازار را می توان در کلاس M قرار داد. تویوتا آلفارد و هیوندای استارکس از خودروهای معروف در این کلاس محسوب می شوند.

کلاس M
کلاس M

کلاس S

کوپه های دو درب، رودسترها، خودروهای اسپرت، گرند تور و کروک ها در این کلاس خودرو قرار می‌گیرند. این خودروها با تاکید بر تجربه بی نظیر رانندگی به راننده و مسافر تولید می شوند و معمولا ظرفیت آنها دو نفره است. مزدا MX-5 و تویوتا ۸۶ از جمله خودروهای موجود در این کلاس می باشند. همچنین بسیاری از خودروهای گران قیمت پورشه نیز در کلاس S قرار می گیرند.

کلاس S
کلاس S

کلاس J

اگر به دنبال خرید یک خودروی همه فن حریف هستید، پیشنهاد ما خرید یک خودرو از کلاس J می باشد. انواع خودروهای CUV ،SUV و همچنین کراس اوورها در این کلاس قرار می گیرند. این خودروها تقریبا می توانند در هر نوع جاده و مکانی استفاده شوند و ظرفیت سرنشین آنها نیز بالاست. از جمله ویژگی های مهم این خودروها می توان به ارتفاع بلند آنها و همچنین سیستم تعلیق ارتقا یافته اشاره کرد. تویوتا لندکروزر، کیا سورنتو و Mazda CX-5 از جمله خودروهای این کلاس می باشند.

کلاس J
کلاس J

پیکاپ

در کلاس بندی اروپایی خودروها نامی از خودروهای پیکاپ در فهرست اصلی دیده نمی شود. نام این خودروها با نام کلاسشان یکی بوده و شامل خودروهایی Heavy Duty (پرکار) می شوند. یکی از کاربردهای رایج پیکاپ ها استفاده از آنها در مزارع است.

کلاس پیکاپ
کلاس پیکاپ
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.