از روزولت تا ترامپ: آشنایی با لیموزین های ریاست جمهوری آمریکا

لیموزین های ریاست جمهوری آمریکا

به بهانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سراغ «لیموزین»های ریاست جمهوری این کشور رفته ایم. خودروهایی که جذابیت بسیار دارند و سال هاست رئیس جمهورهای آمریکا را جابه‌جا می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروی کنونی ریاست جمهوری آمریکا «کادیلاک»، مشکی رنگ معروف، موسوم به “Beast” است که از سال ۲۰۱۸ برای جابه‌جایی رئیس جمهور آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. خودروهای ریاست جمهوری آمریکا همیشه جذاب بوده اند و مشخصات شگفت انگیزی داشته اند اما همیشه نشان کادیلاک روی این خودروها دیده نمی شد. در معرفی تمام خودروهای ریاست جمهوری آمریکا لیموزین های تاریخی را به همراه یک اتوبوس عجیب معرفی خواهیم کرد.

لینکلن K سانشاین اسپشیال ۱۹۳۹

لینکلن K سانشاین اسپشیال 1939

اولین خودرو از این مجموعه «لینکلن K سانشاین اسپشیال» است که در سال ۱۹۳۹ مورد استفاده قرار می گرفت. این خودرو برای جابه‌جایی «فرانکلین دلانو روزولت» استفاده می شد. در مقایسه با آن چه در نسخه معمولی می دیدیم این خودرو تفاوت چندانی با نسخه استاندارد نداشت. اما پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم نسخه تقویت شده از این خودرو با پوشش زرهی، لاستیک های ضدگلوله، محل نگهداری از اسلحه داخل خودرو و شیشه های ضخیم تر تولید شد و مورد استفاده ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفت.

لینکلن کاستم ۱۹۴۲

لینکلن کاستم 1942

پوشش زرهی جدید در سال ۱۹۴۲ روی لینکلن روزولت قرار گرفت که این خودرو «لینکلن کاستم» نام گرفت. با اضافه شدن پوشش زرهی وزن این خودرو تا نزدیک به ۳۲۰۰ کیلوگرم بیش تر شده بود و به همین دلیل لینکلن سیستم ترمز این خودرو را تقویت کرد. پس از جنگ این خودرو یک فیس لیفت را تجربه کرد تا ظاهری مدرن تر پیدا کند.

لینکلن کاستم 1942

لینکلن کازموپالیتن ۱۹۵۰

لینکلن کازموپالیتن 1950

با پشت سر گذاشتن جنگ جهانی دوم، رئیس جمهور وقت آمریکا، «هری ترومن»، لینکلن جدیدی را طبق سلیقه خود سفارش داد. پوشش زرهی هنوز بخشی از بدنه در این خودرو بود. در این مدل سقف بالا آمده و نسخه کانورتیبل هم از آن برای رئیس جمهور ساخته شد. این آخرین نسخه از لیموزین های ۱۲ سیلندر V12 بود. پیشرانه ۵.۸ لیتری در این خودرو خروجی ۱۵۲ اسب بخار را داشت. البته در تصاویر هر کدام از لیموزین ها می توانید مشخصات این خودروها را مطالعه کنید.

لینکلن کانتیننتال ۱۹۶۱-۱۹۷۱

لینکلن کانتیننتال 1961-1971

«لینکلن کانتیننتال» در مدت زمان تولیدش تا دهه ۸۰ چهار نسخه متفاوت داشت. نسخه نهایی ۱۹۷۲ فیس لیفتی بود که به عنوان آخرین سری از کانتیننتال شناخته می شد. لینکلن کانتیننتال آخرین لیموی کانورتیبلی بود که توسط رئیس جمهور استفاده می شد. دلیل حذف خودروهای کانورتیبل ترور «کندی» و سوءقصد به «فورد» و «ریگان» پس از آن بود.

کادیلاک فلیت وود ۱۹۸۳

کادیلاک فلیت وود 1983

اولین کادیلاک مورد استفاده برای ریاست جمهوری «کادیلاک فلیت وود» مدل سال ۱۹۸۳ بود. این مدل خاص فقط توسط ریگان در دهه ۸۰ استفاده شد. اما با مشخصاتی مثل پوشش ضدگلوله، شیشه های ضخیم ضدگلوله و سقفی بلند برای دید بهتر، به عنوان خودروی حفاظت مورد استفاد قرار می گرفت.

لینکلن Town Car ۱۹۸۹

لینکلن Town Car 1989

«بوشِ» پدر، رئیس جمهوری بود که سوار بر آخرین لینکلن ریاست جمهوری شد. این خودرو، که پوشش سنگین زرهی داشت، اولین خودروی ریاست جمهوری بود که از یک پیشرانه اصلاح شده بهره می برد. این پیشرانه به طور اختصاصی برای این خودرو طراحی شده بود تا بتواند از پس وزن اضافه پوشش زرهی برآید.

لیموزین کادیلاک فلیت وود ۱۹۹۳

لیموزین کادیلاک فلیت وود 1993

آغاز دهه ۹۰ میلادی همزمان شد با رشد و گسترش تکنولوژی های نو در صنعت خودرو و این موضوع را به وضوح می توان در کادیلاک فلیت وود ۱۹۹۳ دید. نسخه ۱۹۹۳ فلیت وود را می توان اولین خودروی ریاست جمهوری با تکنولوژی بالا دانست. پوشش زرهی قوی در این خودرو به همراه پیشرانه ۷.۴ لیتری V8، که خروجی خوب ۲۶۰ اسب بخار را ارائه می داد، از مشخصات جذاب این خودرو بودند. با این خودروی سنگین و ضدگلوله نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را تجربه می کردید. وجود تلفن در درون کابین و اتصال به ماهواره باعث می شد از درون امکان ارتباط با سایر مأموران محافظت و مراکز دولتی فراهم باشد و این خودرو با این امکانات به یک لیموزین مدرن و خارق العاده تبدیل می شد.

لیموزین کادیلاک دیویل ۲۰۰۱

لیموزین کادیلاک دیویل 2001

همان طور که می دانید «جنرال موتورز» تولید سدان های شاسی مستقل را در سال ۱۹۹۶ متوقف کرد اما در سال ۲۰۰۱ «دیویل» به عنوان یک سدان شاسی مستقل و سوار بر شاسی SUV، به عنوان دومین خودروی مخصوص خانواده بوش برای بوش پسر مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو به پوشش محکم زرهی مجهز بود و نهایت تکنولوژی های آن زمان مثل دید در شب در این خودرو دیده می شد.

لیموزین کادیلاک دیویل 2001

کادیلاک DTS ۲۰۰۵

کادیلاک DTS 2005

پس از حملات تروریستی در ۱۱ سپتامبر یک لیموزین مستحکم و ایمن تر برای بوش در نظر گرفته شد. مثل قبل در این نسخه هم یک سدان را بر شاسی مستقل یک شاسی بلند سوار کرده بودند و این خودرو کاملاً سفارشی ساخته شده بود. گرچه طراحی ظاهری این خودرو مطابق با مدل “DTS” معمولی کادیلاک انجام شده بود اما در باطن این خودرو یک محافظ تمام عیار محسوب می شد. امکاناتی مثل صفحه زرهی با قطر ۵ اینچی، تایر های ضدگلوله و امکانات ارتباطی بسیار مدرن، می توان گفت رئیس جمهور در این خودرو در دفتر متحرک خود نشسته بود. کادیلاک ریاست جمهوری DTS سریع ترین خودروی ریاست جمهوری تاریخ آمریکا با نهایت سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت محسوب می شود.

لیموزین کادیلاک وان ۲۰۰۹

لیموزین کادیلاک وان 2009

این خودرو در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» معرفی شد، اما سرعت مدل قبل را نداشت چراکه تجهیزات بیش تری روی آن نصب شده بود و زره قوی تری هم داشت. در نتیجه، وزن افزایش پیدا کرده بود و نهایت سرعت این خودرو به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. اما از نظر ایمنی و محافظت در بالاترین سطح در آن زمان قرار داشت. از جمله امکانات جالب این خودرو توپ های گاز اشک آور، مقاوم بودن در برابر حملات شیمیایی و حمل خون مطابق با گروه خونی رئیس جمهور در این خودرو بود.

اتوبوس Ground Force One ۲۰۱۱

اتوبوس Ground Force One 2011

برخلاف دیگر خودروهای این فهرست این بار با یک لیموزین طرف نیستیم، بلکه این یک اتوبوس سفارشی برای باراک اوباماست که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو برای سفرهای جاده ای رئیس جمهور طراحی شده بود و درون آن باراک اوباما دفتر متحرک خود را داشت که در زمان سفر تمام امور آمریکا از آن جا کنترل می شد. علاوه بر داشتن سیستم های مدرن ارتباطی، در این اتوبوس مقاوم بودن در برابر حملات شیمیایی و صفحات زرهی مقاوم برای محافظت دیده می شد.

لیموزین کادیلاک The Beast 2018

لیموزین کادیلاک The Beast 2018

اصطلاح “Beast”، که به معنی جانور یا دیو است، برای تمام لیموزین های تاریخ ریاست جمهوری آمریکا استفاده می شده اما قطعاً لیموزین ترامپ دیوترین لیموزین این فهرست است. این خودرو در واقع نسخه بروزشده از کادیلاک وان مدل ۲۰۰۹ است. این لیموزین از همه جهت تقویت شده و به سادگی می توان گفت با یک پناهگاه امن متحرک طرف هستیم که حالا مجهز به زره سرامیکی هم شده است. با وجود این که اطلاعات زیادی از خودروهای محافظت در دنیا و به خصوص برای شخصیت های بزرگ سیاسی منتشر نمی شود اما بسیاری اعتقاد دارند ایمن ترین خودروی دنیا برای محافظت این خودروست.

قیمت وقت برای لیموزین های ریاست جمهوری آمریکا

شاید حدس بزنید که قطعاً آخرین و مدرن ترین لیموزین باید گران ترین هم باشد. خب حدس شما تا حدودی درست است اما اگر تورم آمریکا در سال های مختلف را در نظر بگیرید، می بینیم که لینکلن کانتیننتال در زمان خودش گران ترین خودروی ریاست جمهوری بوده و با شرایط کنونی قیمت این خودرو ۱ میلیون و ۷۴۱ هزار دلار است. در جدول زیر می توانید تمام لیموزین های ریاست جمهوری آمریکا را با قیمت روز مشاهده کنید.

قیمت لیموزین های ریاست جمهوری آمریکا

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.