کارون زامیاد یا کاپرا ۲ بهمن؛ جدال پیکاپ های اقتصادی بازار

کارون زامیاد یا کاپرا ۲ بهمن
کارون زامیاد یا کاپرا ۲ بهمن

کارون جدیدترین محصول زامیاد در دسته پیکاپ بوده که در واقع همان نسخه دو کابین وانت پادرا محسوب می شود. کاپرا ۲ هم پیکاپ معروف بهمن موتور است که در واقع نمونه فیس لیفت و جدید کاپرایی است که سال ها روی خط تولید این شرکت حضور داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پیکاپ‌ها امروزه جایگاه ویژه‌ای میان بیشتر اقشار جامعه دارند و بسیاری از افراد که علاقه به سفرهای برون شهری دارند به جای انتخاب یک خودروی شاسی بلند به سراغ این دسته از خودروها می‌روند. پیکاپ‌ها بر خلاف وانت‌های کار و تجاری به واسطه داشتن هر دو ردیف صندلی در کنار یک فضای بار مجزا در کنار شاسی مستقل بودن تبدیل به یک انتخاب مناسب برای کسانی هستند که قصد مسافرت‌های مختلف خصوصا در بیرون شهر را دارند. در ایران هم طی سال‌های اخیر شاهد ورود تعداد زیادی پیکاپ چینی بوده و هستیم، چرا که این نوع از خودروها به یکباره طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. 

کارون همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم نام یکی از محصولات جدید زامیاد بوده که یک پیکاپ دیفرانسیل عقب محسوب می شود! این خودروی جدید در اصل همان وانت پادرایی است که حالا دو کابین شده تا به بازار پیکاپ های کشور ورود پیدا کند. پادرا هم همان وانت نیسان است که با تغییر در بخش طراحی ظاهری و کابین وارد بازار شد. کارون را می توان تا کنون ارزان ترین پیکاپ کشور دانست که البته به صورت دیفرانسیل عقب عرضه شده و خبری از قابلیت های آفرودی سنگین در آن نیست. جای تعجب دارد که چرا زامیاد نام های بزرگی چون کارون را روی محصولاتی اینچنینی می گذارد! 

کاپرا ۲ فیس لیفت هم که جدیدترین نسخه پیکاپ کاپرا بوده که توسط گروه بهمن مونتاژ و وارد بازار می شود. این پیکاپ خوشنام و البته محبوب که محصولی از شرکت ZX AUTO چین بوده حالا بیش از یک دهه است که توسط بهمن موتور مونتاژ شده و توانسته به فروش بالایی دست پیدا کند. چند سال پیش بود که با ورود سیل عظیمی از پیکاپ های چینی به بازار گروه بهمن هم تصمیم گرفت دستی به سر و روی این پیکاپ اقتصادی خود کشیده و به همین خاطر کاپرا ۲ معرفی شد. پس از مدتی اما باز هم کاپرا ۲ جای خود را به نسخه فیس لیفت داد تا شاهد آن باشیم که پیکاپ اقتصادی بهمن موتور با امکاناتی بیشتر رقابت را برای این دسته از خودروها گرم تر کند. یکی از نکات مثبت کاپرا ۲ قابلیت دو دیفرانسیل بودن آن است که سبب شده تا نسبت به پیکاپ رقیب خودروی آماده تری باشد. 

طراحی ظاهری

در بخش ظاهری هر دو پیکاپ اقتصادی طراحی چندان جذاب و بروزی نداشته و مشخص است که با دو محصول اقتصادی روبرو هستیم. کاپرا ۲ فیس لیفت در بخش طاهری به مراتب چهره پویاتری نسبت به کارون زامیاد داشته و در نمای جلوی آن شاهد کروم کاری های زیادی هستیم. جلو پنجره مانند قبل ابعاد بزرگی داشته اما حالا با خطوط کرومی زیادی همراه شده و این خطوط تا اطراف چراغ و پایین سپر نیز کشیده شده اند. چراغ های اصلی هم که به صورت چهارضلعی با ابعادی بزرگ و ساده طراحی شده و همچنین بر روی سپر هم چراغ های مه شکن و یک لیپ سپر همرنگ با بدنه قرار گرفته است.

در نمای جانبی کاپرا دو فیس لیفت خبری از طراحی خاصی نیست و همه اجزا در ساده ترین حالت ممکن طراحی شده اند. تنها گلگیرها بخاطر فلاپی که دارند بیرون زده از بدنه بوده و سبب شده تا جلوه خودرو عضلانی تر شود. در نمای عقب پیکاپ کاپرا ۲ نیوفیس اما طراحی نسبت به قبل تغییری نداشته و چراغ های اصلی مشابه به دیگر پیکاپ ها به صورت عمودی طراحی شده اند. سپر عقب نیز میزبان چراغ های مه شکن بوده و محل نصب پلاک را هم میزبانی می کند. 

کارون اما این سوی میدان ظاهر به مراتب ساده تری از نماینده بهمن موتور داشته و در نمای جلو کاملا شبیه به پادرا و پادرا پلاس است. چراغ های اصلی با ظاهری ساده و مستطیلی شکل طراحی شده که جلوه خاصی را به خودرو نداده اند. جلو پنجره هم به موازات با چراغ ها به صورت مستطیلی طراحی شده و مانند خودروی رقیب با کروم کاری های زیادی نیز همراه شده است. روی سپر جلو هم که تنها چراغ های مه شکن و ورودی هوای ثانویه موتور تعبیه شده و خبری از طراحی خاصی نیست.

در نمای جانبی این پیکاپ اقتصادی زامیاد همچنان شاهد یک طراحی بسیار ساده هستیم که تنها رکاب پایین درب ها و البته گلگیرهای بیرون زده از بدنه به چشم می خورند. در نمای عقب کارون اما ظاهر کمی متفاوت تر نسبت به پادرا بوده و چراغ های اصلی به صورت عمودی مشابه دیگر پیکاپ ها طراحی شده اند. قسمت سپر عقب نیز که در نسخه های معمولی به صورت مشکی رنگ بوده و با بخش هایی کرومی همراه شده است. در مجموع اگر بخواهیم میان این دو پیکاپ از نظر ظاهر امتیازی قائل شویم قطعا نماینده بهمن موتور امتیاز این قسمت را خواهد گرفت. 

کابین

در بخش کابین هم همچنان مانند نمای بیرونی با دو خودروی بسیار اقتصادی و ساده مواجهیم که همچنان کاپرا ۲ نیوفیس برتری هایی دارد. با ورود به کابین کاپرا ۲ فیس لیفت شاهد یک طراحی داشبورد نسبتا ساده و البته قدیمی نسبت به دیگر پیکاپ ها شاهدیم. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک ساعت دیجیتال بوده و پس از آن داخل یک قاب کرومی سیستم مالتی مدیای خودرو به همراه دریچه ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع و یک فضا برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. خوشبختانه پنل کنترل تهویه مطبوع به صورت الکتریکی به همراه نمایشگر مجازست اما خبری از حالت اتوماتیک در آن نیست.

روبروی راننده فرمان نسبتا بزرگ و ساده‌ای قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا را جای داده است. صفحه کیلومتر شمار کاپرا ۲ بهمن موتور هم به صورت تمام آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری کوچک وظیفه نمایش برخی اطلاعات را به راننده دارد. از نظر فضای کابین کاپرا ۲ تفاوتی با قبل نداشته و همچنین مشابه دیگر پیکاپ های بازار است. اما کیفیت متریال به کار رفته در قسمت های مختلف کابین در حد معمولی بوده و از پلاستیک خشک بیش از حد استفاده شده است. 

کارون زامیاد اما کابین به مراتب ساده تر و اقتصادی تری از رقیب دارد. با ورود به داخل اتاق این پیکاپ ایرانیزه شده خبری از امکانات پیش پا افتاده‌ای همچون سیستم مالتی مدیا نیست و در داشبورد میانی داخل یک قاب کرومی ابتدا پنل سیستم پخش قرار گرفته و پس از آن نیز پنل کنترل دستی سیستم تهویه مطبوع بدون نمایشگر مجزا و همچنین دریچه های سیستم تهویه قرار گرفته اند. انتهای داشبورد هم چند فضای دیگر تعبیه شده است. یکی از نقاط ضعف کارون همین کمبود آپشن های رفاهی است که نسبت به پیکاپ رقیب رتبه پایین تری می گیرد. 

در سمت راننده هم یک فرمان پلاستیکی بسیار ساده و معمولی خودنمایی می کند که در دل خود یک غربیلک سه شاخه معمولی همچون خودروی پراید البته با نشان زامیاد را جای داده است. صفحه کیلومتر شمار هم که مطابق انتظار آنالوگ بوده و حتی از یک کامپیوتر سفری کوچک نیز خبری نیست. فضای کابین نسبت به پیکاپ رقیب و سایر پیکاپ های صفرکیلومتر بازار کمی کوچکتر بوده و همچنین متریال به کار رفته در بخش های مختلف کیفیت بسیار معمولی و ساده‌ای دارند. در مجموع در بخش کابین امتیاز پایین تری به نماینده زامیاد تعلق می گیرد و کاپرا ۲ نیوفیس همچنان برنده این رقابت است. 

مشخصات فنی

کاپرا 2 گروه بهمن
کاپرا ۲ گروه بهمن

کاپرا ۲ جدید در بخش فنی میزبان پیشرانه‌ای با تکنولوژی و ساخت میتسوبیشی است. قلب تپنده این پیکاپ یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی است که با کد ۴G69 شناخته می شود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به صورت پیش فرض به چرخ های عقب ارسال می گردد. مطابق انتظار هم که می توان از طریق کلید های داخل کابین وضعیت انتقال نیرو به هر دو محور این پیکاپ دو‌دیفرانسیل را کنترل کرد. 

سیستم تعلیق کاپرا ۲ فیس لیفت در چرخ های جلو از نوع دو جناغی و در چرخ های عقب از نوع فنر تخت است که سبب می شود ظرفیت بار افزایش پیدا کرده اما در عوض در صورت نداشتن بار سواری خشک باشد. مصرف سوخت اعلامی برای این خودرو نیز به صورت ترکیبی ۱۰.۵ لیتر بوده و حداکثر سرعت آن هم ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. 

پیشرانه سایپا کارون
پیشرانه سایپا کارون

زامیاد کارون هم در بخش فنی میزبان همان پیشرانه قدیمی وانت نیسان بوده که با انجام برخی بروز رسانی ها کمی بهبود پیدا کرده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتر تنفس طبیعی که با کد M24 پلاس شناخته می شود می تواند حداکثر ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی تنها به محور عقب ارسال شده و خبری از دو دیفرانسیل بودن در کارون نیست. 

حداکثر سرعت اعلام شده برای این پیکاپ اقتصادی زامیاد ۹۰ کیلومتر در ساعت و همچنین مصرف ترکیبی آن نیز حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با اینکه کارون یک پیکاپ شاسی مستقل است اما اینکه به صورت دیفرانسیل عقب عرضه شده کمی جای تعجب دارد چرا که قابلیت های آفرودی آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. سیستم تعلیق نیز که مانند پیکاپ رقیب در چرخ های جلو از نوع دو جناغی و در چرخ های عقب از نوع فنر تخت است که سواری خشکی را در صورت نداشتن بار خواهد داشت. 

امکانات ایمنی و رفاهی

کاپرا ۲ جدید بهمن موتور در بخش امکانات به مواردی همچون چراغ روشنایی روز، قابلیت تنظیم الکتریکی انتقال قدرت به چرخ ها، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و البته دو کیسه هوا به همراه ترمز های ABS و EBD مجهز شده است. اما کارون زامیاد که امکانات کمتری نسبت به کاپرا دارد به مواردی همچون ترمزهای ABS، شیشه های بالابر برقی، آینه های برقی، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اتصال بلوتوث و خروجی برقی ۱۰ آمپری را دارد و حتی خبری از کیسه های هوا در آن نیست!

نتیجه گیری

در این محتوا به سراغ ارزان ترین پیکاپ های بازار کشور رفتیم تا ببینیم کدامیک ارزش خرید بالاتری دارند. درست است که کاپرا ۲ قیمتی بیشتر از زامیاد کارون دارد اما به مراتب فضای بیشتر، توان حرکتی بالاتر و همچنین قابلیت دو دیفرانسیل بودن آن سبب شده تا ارزش خریدش نسبت به کارون بالاتر رود. از طرفی کارون بیشتر به درد کسانی میخورد که به جای سفرهای آفرودی دنبال یک وانت با فضای کابین بیشتر هستند تا به کارهای خود برسند نه اینکه در رمل های بیابان یا ارتفاعات جنگل ها رانندگی کنند. 

شما با خرید یک کاپرا ۲ جدید سوای پرداخت هزینه‌ای بیشتر نسبت به کارون پیکاپی قدرتمندتر و البته با آپشن های پایه بیشتری خواهید داشت که از نظر ظاهری هم با اینکه قدیمی به نظر می رسد اما همچنان می توان به آن نگاه کرد! در عوض اگر به سراغ کارون روید مبلغ کمتری برای یک پیکاپ پرداخت کرده‌اید اما این پرداخت کمتر سبب شده تا هم قابلیت های رانندگی کمتری داشته باشید و هم آپشن کمتری. در عوض هزینه قطعات و نگهداری کارون نیز به مراتب از کاپرا ۲ نیوفیس کمتر است. 

مزایا و معایب کاپرا ۲ نیوفیس

طراحی بهتر از رقیب

امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر 

استهلاک پایین

گستردگی بالای خدمات پس از فروش

استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک

بازار دست دوم نه چندان مناسب

مزایا و معایب زامیاد کارون

قیمت پایین تر نسبت به باقی رقبا

خدمات پس از فروش مناسب

قطعات در دسترس

طراحی بسیار ساده

کمبود آپشن های مهم ایمنی و رفاهی

پیشرانه کم توان

بازار بد 

۲.۷ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.