هیوندای توسان کارکرده یا جتا VS7، کره‌ای کارکرده یا دورگه صفر کیلومتر؟

هیوندای توسان جتا VS7
هیوندای توسان جتا VS7

جتا VS7 و هیوندای توسان TL از جمله کراس اوورهای خانوادگی بازار کشور هستند که با یکدیگر در یک رده قرار دارند. در این محتوا قصد داریم به مقایسه این دو خودرو پرداخته و ببینیم کدام یک ارزش خرید بالاتری دارند.

مدیران 777 مدیران 777

در بازار متلاطم ایران خودروهای بسیاری وجود دارند که هر کدام به دلایل مختلفی مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته اند. از جمله کلاس های خودرویی که نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دنیا طی سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته کراس اوور ها هستند که در واقع میان خودروهای سدان و شاسی بلند قرار می گیرند. در این میان هستند بسیاری از افراد که خودروهای چینی را چندان قبول نداشته و به جای پرداخت مبلغ یک خودروی صفر چینی و یا دو رگه‌ای که بالاخره به چینی ها ربط داشته باشد به سراغ خرید یک خودروی کارکرده کره‌ای، ژاپنی و … می روند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جتا VS7 یکی از محصولات تازه وارد به بازار ایران بوده که شرکت بزرگ ماموت آن را به ایران وارد می کند. این خودروی کراس اوور بزرگ خانوادگی محصولی از برند جتا بوده که زیر شاخه‌ای از فولکس واگن آلمان محسوب می شود اما در چین توسط شریک فولکس یعنی فاو (FAW) تولید می شود. جتا VS7 در میان جتاهای وارد شده به کشور بزرگ ترین و گران ترین مدل بوده که نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است. 

جتا در سال ۲۰۱۹ در چین توسط فولکس واگن و فاو تاسیس شد تا خودروهایی در بازار چین تولید کند که با تکنولوژی فولکس واگن بوده اما توسط فاو تولید شود. جتا تا قبل از این خود یک محصول مستقل از فولکس بود که برای بازار چین تولید می شد تا اینکه تبدیل به یک جوینت ونچر شد و تا کنون محصولات مختلفی با این برند تولید شده است. ماموت تا قبل از عرضه محصولات جتا، برخی محصولات فولکس واگن را به ایران آورده بود. 

هیوندای توسان هم که دیگر نیاز به تعریف خاصی ندارد، خصوصا در ایران که از همان نسل اولش وارد بازار شد و توانست حتی با وجود هیوندای سانتافه به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. توسان یکی از کراس اوورهای محبوب هیوندای در سراسر دنیاست که تا کنون چهار نسل از آن تولید شده و در واقع یکی از فرزندان جوان هیوندای محسوب می شود. در ایران توسان تا نسل سوم به صورت رسمی وارد کشور شد و رقابت سختی را میان کره‌ای ها با یکدیگر و دیگر خودروسازان رقم زد. 

هیوندای توسان TL در واقع نسل سوم این کراس اوور کامپکت بوده که نسبت به نسل های قبل طراحی بسیار جذاب تری پیدا کرد. توسان در ایران با خودروهای نسبتا زیادی رقابت داشته و دارد که کیا اسپورتیج یکی از اینهاست. اما در این سال های اخیر با ورود کراس اوورهای مختلف چینی و یا دورگه به بازار کشور، توسان رقبای بیشتری پیدا کرد که همین جتا VS7 یکی از آنهاست که با توسان در یک بازه قیمتی قرار می گیرد. 

طراحی ظاهری، اصالت در ریشه هر دو خودرو

در بخش طراحی ظاهری هر دو خودرو ظاهری ساده و به دور از ترند این روزهای بازار را دارند. البته این مورد برای توسان چند سال پیش امری طبیعی است اما جتا که به مراتب خودروی جدیدتری بوده هم همان خط طراحی ساده و کلاسیک را پی گرفته که نشان از رگ و ریشه های آلمانی آن یعنی فولکس واگن است. البته از این مورد هم نباید چشم پوشی کرد که طراحی ظاهری امری سلیقه‌ای است و هر کس نظر خود را دارد! 

هیوندای توسان TL از نظر ظاهری نسبت به نسل های پیشین خود به کل تغییر کرده و طراحی بسیار جذاب تری را پیدا کرده است. اینکه طراحان هیوندای تلاش کرده تا این نسل توسان را شبیه به سانتافه طراحی کنند امری کاملا مشهود است و شاید یکی از دلایل موفقیت این خودرو همین ظاهرش باشد. در نمای جلوی این کراس اوور کره‌ای چهره خودرو خشن بوده و چراغ های اصلی بسیار کشیده و متصل به جلوپنجره بزرگ آن طراحی شده اند. 

در نمای عقب هیوندای توسان TL هم همچنان همان طراحی ساده و کلاسیک نمای جلو ادامه پیدا کرده و چراغ های اصلی بسیار کشیده طراحی شده اند. یکی از نکات جالبی که در این نسل توسان وجود دارد درب صندوق دو تکه آن بوده که ممکن است هر فردی را به این اشتباه بیندازد که درب صندوق به صورت دو تکه باز می شود اما اینطور نیست! درب صندوق به صورت یک تکه باز می شود اما قسمت پایینی آن جنسی متفاوت از بدنه اصلی داشته تا در تصادفات سطحی بخش های فلزی آسیب نبینند. 

جتا VS7 هم از نظر ظاهری خودرویی ساده اما زیبا و چشم نواز است که رگ و ریشه های آلمانی بودن آن بیشتر به چشم می خورد و اثری از طراحی های فولکس واگن در آن کاملا مشهود است. جتا VS7 نسبت به توسان به مراتب خودرویی مدرن تر بوده که در نمای جلوی خود میزبان چراغ هایی نسبتا کشیده و چند وجهی بوده که متصل به جلو پنجره بزرگ و عریض خودرو طراحی شده اند. بر روی سپر هم چراغ های دی لایت با طرح خاصی که امضای محصولات جتاست طراحی شده است. 

در نمای عقب این کراس اوور خانوادگی همچنان همان خطوط تند و تیز دیگر بخش ها ادامه پیدا کرده و چراغ های اصلی به سبب نوع طراحی شان جلوه‌ای خشن را به جتا VS7 بخشیده اند. بر روی سپر عقب نیز همان المان های به کار رفته در سپر جلو وجود داشته که به هم متصل شده اند. از نظر ابعاد هم هر دو خودروی این مقایسه تقریبا در یک سطح بوده اما جتا VS7 فضای کابین بیشتری نسبت به توسان دارد. 

کابین

در بخش کابین همچنان هر دو خودرو میزبان یک داشبورد ساده و به دور از طراحی های اغوا کننده هستند. هیوندای توسان در بخش داشبورد خود همچنان شبیه به برادر بزرگترش بوده و این را می توان یک نکته مثبت برای آن قلمداد کرد. داشبورد میانی ابتدا میزبان سیستم مالتی مدیا و دریچه های سیستم تهویه خودرو بوده که با قطعات دکوراتیو کرومی هم همراه شده اند. سپس در قسمت انتهای داشبورد نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع با نمایشگر مجزا و برخی از کلیدهای کنترلی دیگر قرار گرفته اند. 

مقابل راننده خبری از کلاستر تمام دیجیتال نیست و همچنان در توسان TL یک صفحه کیلومتر شمار آنالوگ به همراه یک نمایشگر دیجیتالی کوچک را شاهدیم. جلوی آن هم یک فرمان ساده قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک سه شاخه مولتی فانکشن را جای داده است. ارگونومی داشبورد و کابین هیوندای توسان بسیار خوب و مناسب بوده و همه بخش های مختلف داشبورد در دسترس راننده هستند. همچنین کیفیت متریال به کار رفته نیز کیفیت بسیار خوبی داشته که البته جز این هم نباید از هیوندای انتظار داشت. 

این سوی میدان در کابین جتا VS7 طراحی داشبورد کمی بروز تر بوده اما همچنان سادگی الگوی کار طراحان داشبورد این خودرو است. داشبورد میانی ظاهری کمی عجیب دارد و ابتدا یک صفحه نمایش بسیار بزرگ برای سیستم مالتی مدیا در نظر گرفته شده و دریچه های تهویه مطبوع هم به صورت عمودی و روی هم طراحی شده اند. بخش انتهایی داشبورد هم پنل مجزای کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که به صورت دوگانه قابل کنترل است. 

صفحه کیلومتر شمار اما بر خلاف خودروی رقیب در جتا VS7 به صورت تمام دیجیتال بوده و اطلاعات مختلفی را به راننده نمایش می دهد. همچنین فرمان VS7 به صورت D کات طراحی شده که میزبان یک غربیلک سه شاخه نسبتا ساده به همراه کلیدهای کنترلی است. ارگونومی در کابین جتا VS7 نیز بسیار خوب بوده و صندلی ها دربرگیرندگی قابل قبولی دارند. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و دیگر بخش های کابین مانند رودری ها با کیفیت بوده که یک نکته حائز اهمیت است. 

مشخصات فنی هیوندای توسان و جتا VS7

هیوندای توسان TL در بخش فنی نسبت به نسل قبل خود کمی ضعیف تر شده که کمی عجیب به نظر می رسد. البته نسخه های وارداتی به ایران این مورد را دارند که با مشخصاتی فنی ضعیف تری نسبت به نسل پیشین وارد شده و خبری از نسخه های قوی تر نیست. زیر کاپوت توسان نسل سه وارد شده به ایران یک قلب تپنده ۴ سیلندر ۲ لیتر تنفس طبیعی قرار گرفته که حداکثر می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. 

این قدرت از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ های منتقل شده که سبب می شود توسان نسبت به خودروی رقیب برتری پیدا کند. بسیاری پیشرانه این خودرو را ضعف آن حساب می کنند چرا که قدرت کمتری نسبت به قبل دارد اما از این مورد نباید چشم پوشی کرد که توسان پیشرانه‌ای تنفس طبیعی دارد و با توجه به کیفیت بد بنزین داخلی حساسیتی به این مورد نخواهد داشت. مصرف سوخت ترکیبی توسان در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸.۲ لیتر اعلام شده که عددی معقول برای آن است. 

جتا VS7 اما این سوی میدان رقابت وضعیتی کاملا متفاوت دارد. بسیاری جتا را خودرویی چینی و کم توان می دانند اما به محضی که کاپوت این خودرو را باز کرده و نسان فولکس واگن را روی قلب تپنده آن می بینند نتیجه عوض می شود! پیشرانه جتا VS7 یک موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ بوده که ساخت فولکس واگن است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که سبب می شود تا نسبت به خودروی رقیب تر و فرز تر باشد. 

گیربکس جتا VS7 از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که محصولی از آیسین ژاپن بوده و به خوبی با پیشرانه خودرو هماهنگ شده است. اما متاسفانه این نیرو تنها به چرخ های جلو رسیده و برخلاف توسان خبری از سیستم AWD در آن نیست. همچنین پیشرانه این خودرو با اینکه کیفیت بالایی دارد اما با توجه به توربوشارژ و البته ساخت فولکس واگن بودن حساسیت بالایی به کیفیت بنزین دارد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

هیوندای توسان آسان موتور در نسخه فول به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، بلوتوث، رادار جانبی، فرمان با روکش چرمی و مجهز به کلید های کنترلی، ترمز پارک الکترونیکی، Auto Hold ، دوربین دنده عقب، آینه الکتروکرومیک، صندلی های برقی جلو، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی نرمال، اقتصادی و اسپرت، سقف پانوراما، رینگ های ۱۸ اینچی اسپرت، سنسور های پارک، گرمکن و سردکن سه حالته صندلی های جلو، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، کنترل کشش و پایداری، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای، کنترل حرکت در شیب، قفل دیفرانسیل و صفحه نمایش لمسی مجهز شده است. 

این سوی میدان جتا VS7 هم امکاناتی نظیر سقف پانورامای برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، گرمکن صندلی های جلو، دریچه تهویه ردیف دوم، صندلی برقی راننده، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، شارژر بی سیم تلفن همراه، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سنسور پایش باد تایرها، فرمان کمکی برقی، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، محدود کننده سرعت، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، تریم داخلی چرم و پارچه و چراغ روشنایی روز مجهز شده است. 

کلام پایانی

هیوندای توسان خودرویی با سابقه و بسیار محبوب در بازار ایران بوده که توانسته خیل عظیمی از اقشار مختلف جامعه را به سمت خود بکشاند. با اینکه بسیاری از نسخه های وارد شده توسان به کشور به صورت شرکتی بوده و نسخه فول نیستند اما همچنان محبوب هستند. توسان به دلیل پیشینه‌ای که در نسل های قبلی داشته و همچنین مشخصات فنی قابل قبول و نداشتن حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین ایران جزو خودروهای پرفروش کره‌ای ایران است. 

توسان به درد افرادی می خورد که همچنان اعتمادی به خودروهای صفر کیلومتر امروزی نداشته و ترجیح می دهند به جای پرداخت مبلغ یک خودروی رده بالای صفر کیلومتر به سراغ کره‌ای ها و یا ژاپنی های کارکرده رفته و خیال خود را راحت کنند. هیوندای توسان بازار پر رونقی دارد و از این جهت صاحبان آن در صورتی که قصد فروش آن را داشته باشند به راحتی می توانند خودروی خود را بفروشند. همچنین خدمات پس از فروش قابل قبولی هم در سطح کشور داشته و از این نظر مشکلی ندارد. 

جتا VS7 اما خودرویی صفر کیلومتر و دو رگه آلمانی – چینی است. از این نظر می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به خودروهای فولکس واگن باشد تا حالا که محصولات روز اصلی این برند بزرگ آلمانی وارد ایران نمی شوند به سراغ محصولات زیر شاخه آن رفته و خود را از داشتن خودرویی حداقل با مشخصات فولکس واگن برخوردار کنند. جتا VS7 از نظر مشخصات فنی و قدرت سطح بالایی داشته و به مراتب مصرف کمتری هم نسبت به خودروی رقیب دارد. 

از طرف مقابل اما به دلیل توربوشارژ بودن و البته فناوری های فولکس واگن به کیفیت بنزین ایران قطعا حساس خواهد بود و این مورد سبب می شود تا شرایط نگهداری آن نسبت به رقیب کمی سخت شود. جتا هم امکانات بیشتری داشته و هم طراحی متفاوت تر و بروزتری نسبت به توسان دارد اما در مقابل کراس اوور هیوندای چهارچرخ محرک بوده در صورتی که جتا محور جلویش محرک است. 

سوالات متداول

هیوندای توسان TL چه مشخصات فنی دارد؟

زیر کاپوت توسان نسل سه وارد شده به ایران یک قلب تپنده ۴ سیلندر ۲ لیتر تنفس طبیعی قرار گرفته که حداکثر می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. 

جتا VS7 چه مشخصات فنی دارد؟

پیشرانه جتا VS7 یک موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ بوده که ساخت فولکس واگن است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد

۴.۴ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.