ویدیو مقایسه نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند ؛ نبرد پیرمردها

مقایسه نیسان ماکسیما (Nissan Maxima) و تویوتا کمری گرند (Toyota Camry Grande) دو سدان قدیمی اما با کیفیت و محبوب در بازار خودرو ایران.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

زمانی که قصد ارتقای اتومبیل خانواده خود را داشته باشید و نخواهید به سمت چینی های صفر کیلومتر بروید، وارداتی های کارکرده به شما چشمک می زنند. خودروهایی که عموما از برند های معتبر هستند و کیفیت و کارایی خود را در طول سالهای گذشته به اثبات رسانده اند. البته لزوما تمام آنها وارداتی نیستند و در میانشان، مونتاژی های رده بالا نیز به چشم می خورد. خودروهایی چون رنو مگان، سوزوکی گرند ویتارا و نیسان ماکسیما.

اما گفتیم نیسان ماکسیما! خودرویی خوش نام و با سابقه در بازار ایران که سالها نمادی از قشر مرفه جامعه شناخته می شد. خودرویی که رنگ ناوگان پلیس را هم به خود دیده است و در نزد ادارات، نهادها و ارگان های مختلف، سدانی محبوب به شمار می رود. اما اگر مشتری ماکسیما بخواهد در کنار فکر کردن به آن، نیم نگاهی هم به مشخصات فنی یکی دیگر از خودروهای این کلاس داشته باشد، سر و کله تویوتا کمری گرند پیدا می شود. خودرویی که در میانه های دهه هشتاد برای رقابت مستقیم با ماکسیما به شکل وارداتی به بازار کشورمان راه یافت.

ویدیو مقایسه ماکسیما و کمری گرند

طراحی ظاهری نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند

صحبت از طراحی خودروهایی با نزدیک به دو دهه سن، اندکی سخت به نظر می رسد. اما این خودروها در زمان خود نیز از بهترین های کلاس خود به حساب می آمدند. نسل پنجم نیسان ماکسیما از سال ۱۳۸۱ وارد کشورمان شد. شرکت پارس خودرو به عنوان نماینده نیسان ژاپن در ایران، تولید این سدان لوکس را بر عهده گرفت. ماکسیما در دورانی که درهای واردات خودرو به کشور بسته بود، تاج و تخت سلطنت بر بازار خودروهای لوکس را فتح کرد. ماکسیما تا سالها بدون رقیب بود، اما با از سر گرفته شدن واردات خودرو، رقیب های جدیدی برای او قد علم کردند. طراحی ماکسیما امروزه قدیمی به نظر می رسد، اما در زمان خود از زیباترین خودروهای بازار به شمار می رفت. چراغ های جلو بزرگ و کشیده هستند. جلو پنجره کرومی در سالهای اول با خطوط عمودی همراه بود، اما در مدل های جدید، خطوط افقی و لوگوی بزرگ نیسان بر آن نقش بست. کاپوت ماکسیما بسیار بلند و عضلانی است.

از ویژگی های ظاهری جالب ماکسیما، وجود ۴ پروژکتور در سپر جلو است که ۲ پروژکتور اضافی، وظیفه تامین نور بیشتر در پیچ ها را بر عهده دارند. در واقع این ترفند نیسان برای زمانی بوده است که هنوز تکنولوژی چرخش چراغ ها در پیچ به وجود نیامده بود! در نمای کناری ماکسیما، با یک اتومبیل لوکس سایز بزرگ طرف هستیم. درهای بزرگ، کروم کاری در نقاط مختلف بدنه و اوور هنگ (فاصله نوک سپر تا محور) زیاد جلو و عقب از ویژگی های ظاهری این قسمت هستند. رینگ های استاندارد ماکسیما فرم پنج شاخه دارند که شاید چندان لوکس به نظر نرسند، اما تناسب زیادی با چهره پر ابهت این خودرو دارند. از دیگر المان های جالب در نمای جانبی، وجود شبرنگ های نارنجی در کناره های سپر جلو و عقب است. برخی از مالکان این شبرنگ ها را به سلیقه شخصی با نمونه چراغ دار تعویض می کنند.

در نمای عقب باز هم چهره یک سدان لوکس کلاسیک را می توان نظاره کرد. چراغ هایی بزرگ با گرافیک زیبا، سپر لاغر و استخوانی که به قرینه سپر جلو طراحی شده است و یک اسپویلر (بال) ساده که بر روی درب صندوق جا خوش کرده است. لازم به ذکر است که این نسل از ماکسیما در بسیاری از بازارها بدون بال عرضه شده است، اما خوش بختانه شرکت پارس خودرو از ابتدای تولید این خودرو در کشور، بال اسپرت را به طور استاندارد بر روی آن قرار داد. بالی که اگر نباشد، چهره ماکسیما ناقص می ماند. از دیگر ویژگی های جالب ماکسیما، وجود آنتن برقی بر روی گلگیر عقب است که این مورد نیز نشانه ای از قدیمی بودن خودرو محسوب می گردد.

نسل هشتم تویوتا کمری با کد XV۳۰ در سال ۲۰۰۱ متولد شد. از سال ۲۰۰۵ این خودرو توسط شرکت ایرتویا به بازار کشورمان رسید. خودرویی که در ۳ تیپ GL، GLI و گرند به بازار آمد اما در بازار ایران، دو مدل نخست را نیز با همان نام گرند می شناسند! کمری گرند بسیار دیر به ایران رسید. گرند تنها ۲ سال در ایران عمر کرد و از سال ۲۰۰۷ با نسل جدید جایگزین شد. به همین دلیل امروزه کمری گرند نسبت به خودروهایی چون نیسان ماکیسما و هیوندای سوناتا، به سختی در خیابان ها یافت می شود. این خودرو بیشتر در مناطق آزاد کشور قابل رویت است. اما در همان مدت زمان محدود حضور در کشورمان، بسیاری او را در برابر ماکسیما قرار می دادند. امروزه کمری گرند نیز همچون ماکسیما، ظاهری کلاسیک پیدا کرده است.

چراغ های بادامی کشیده، جلو پنجره ساده با خطوط افقی و سپر و کاپوت ساده، چهره ای بی آلایش از یک سدان آسیایی را به نمایش می گذارند. در نمای کناری هم این سادگی کمری ادامه یافته است و اثری از آن خلق و خوی اشرافی ماکسیما دیده نمی شود. بر خلاف ماکسیما، از تزئینات کرومی استفاده نشده است و همه چیز در کمال سادگی طراحی شده است. شاید تنها نقطه اشتراک گرند و ماکسیما، ابعاد بزرگ بدنه باشد. چرا که کمری گرند نیز همچون محصول نیسان، هیکلی درشت و عضلانی دارد که عملا او را در حد فاصل دو سگمنت D و E قرار می دهد. به همین دلیل بسیاری افزون بر هیوندای سوناتا، مدل بزرگتر آزرا را هم رقیب این دو خودرو می دانند. کمری گرند از ماندگار ترین اتاق های کمری به شمار می رود. چرا که از ساختار اتاق این خودرو همچنان در نسل های بعدی کمری استفاده می شود.

در نمای عقب، چراغ ها فرمی عمودی و منحنی دارند که همان سبک طراحی های آسیایی اوایل هزاره سوم را یادآوری می کند. سپر کمری طرحی بسیار ساده دارد. برخی از کمری گرند های موجود در بازار با بال عقب عرضه شده اند و برخی دیگر بدون بال. در مجموع طراحی ظاهری کمری گرند را می توان ساده و متناسب دانست. هر چند شاید برای افراد جوان تر جذابیت خاصی نداشته باشد، اما با اندکی دستکاری و تیون می توان ظاهری هیجان انگیزتر را به آن بخشید. در واقع کمری همیشه این گونه بوده است، خودرویی که در وهله اول شاید برایتان جذاب نباشد، اما با گذشت زمان عاشقش می شوید!

طراحی کابین نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند

درون اتاق ماکسیما، از ترکیب رنگ زیبای کرم – قهوه ای استفاده شده است. کابین ماکسیما در بین همگان به دلبازی و راحتی معروف است. این دلبازی افزون بر رنگ های روشن استفاده شده در تریم داخلی، به صندلی های بسیار راحت آن نیز باز می گردد. تزئینات چوبی در سطحی گسترده در کابین ماکسیما استفاده شده اند که حس لوکسی را افزایش می دهند. در رودری ها نیز ترکیب طرح چوب و روکش مخمل به کار رفته است. طراحی دکمه های کنسول ساده و قدیمی است. پشت آمپر نیز از مجموعه از از نشانگر های آنالوگ تشکیل شده است و با نور پردازی سبز در شب نمایان می شود. غربیلک فرمان به دکمه های کنترل سیستم صوتی مجهز شده است که با توجه به سال طراحی این خودرو، امتیازی مثبت به حساب می آید. فضای پای در ردیف عقب واقعا بزرگ است و حس سوار شدن بر یک لیموزین کوچک را به شما القا می کند! کیفیت مواد استفاده شده در کابین ماکسیما با گذشت سالها، همچنان مرغوب است و به سختی دچار فرسودگی می شود.

داشبورد کمری نسبت به ماکسیما از طراحی مدرن تری برخوردار است. داشبورد به شکل دو قسمتی طراحی شده است و مجموعه کلیدها در یک پنل بزرگ قرار گرفته اند. دریچه های تهویه به شکل عمودی نصب شده اند و رادیو پخش خودرو در میانه آنها جای می گیرد. در قسمت بالای داشبورد هم یک ساعت دیجیتال به چشم می خورد. طراحی فرمان و صفحه کیلومتر کمری حتی از ماکسیما هم ساده تر و قدیمی تر به نظر می رسد. تنها در مدل های گرند می توان دکمه های روی فرمان و تهویه دیجیتال را در اختیار داشت. صندلی ها کمری هم بزرگ و راحت اند، اما راحتی ماکسیما را ندارند! در کل آن حس تجمل و لوکسی که در ماکسیما تجربه می کنید، هرگز در کمری نخواهید یافت. اگرچه که در کمری گرند نیز همچون ماکسیما از تزئینات چوبی به وفور استفاده شده است. صحبت از کیفیت درباره محصولی از ساخته های تویوتا، امری بیهوده به نظر می رسد. چرا که دوام بالای خودروهای تویوتا به همگان ثابت شده است و این ماندگاری زیاد، پلاسیتک های داشبورد و روکش صندلی های کمری را هم شامل می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند

نیسان ماکسیما لوکس ترین خودرو اوایل دهه هشتاد در ایران بود. اگرچه امکانات بسیاری از بنز و ب ام و ها و حتی آمریکایی های سالهای پیش، بیشتر از ماکسیما بود، اما ماکسیما هم در حد خودش، حرف هایی برای گفتن داشت. قفل مرکزی با ریموت کنترل، فرمان تلسکوپی، اینتر فیس، تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، رادیو پخش CD با چنجر ۶ تایی، صندلی های برقی با پشت سری های فعال شونده در هنگام تصادف، مه شکن جلو، شیشه های برقی و آینه های برقی تمام آنچه هستند که ماکسیما به شما ارائه می دهد. از لحاظ ایمنی هم ماکسیما به ۲ کیسه هوا مجهز شده است و ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی BAS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) را با خود به همراه دارد. هر چند این تعداد کیسه هوا برای ماکیسما کم به نظر می رسد، اما تجربه نشان داده است که اتاق این خودرو استحکام خوبی در تصادفات دارد.

کمری XV۳۰ در دو مدل ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در بازار وجود دارد. این خودرو با ۳ تیپ اصلی عرضه شده است. تیپ XLI که ساده ترین و ارزان ترین تیپ آن است و هیچ آپشن خاصی به جز شیشه ها و آینه های برقی ارائه نمی دهد. اما تیپ GLI امکاناتی همچون سان روف، پرده عقب، تریم چوبی کابین، رینگ های آلومینیومی و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ ها از داخل را دارد. در نهایت تیپ گرند نیز به عنوان مشهور ترین تیپ از این نسل کمری و تنها نسخه ۶ سیلندر این خودرو، امکانات لوکس تری همچون فرمان و دسته دنده چرمی، صندلی های چرمی، سیستم تهویه اتوماتیک، بال عقب و اینتر فیس را به شما عرضه می کند. کمری هر چند در نسخه های XLI و GLI از لحاظ ایمنی وضعیتی مشابه با ماکسیما دارد، اما در نسخه گرند به ۶ کیسه هوا مجهز شده است که این مزیتی بزرگ برای کمری نسبت به ماکسیما محسوب می شود.

تجربه راندن

نیسان ماکسیما مونتاژ ایران از پیشرانه ۶ سیلندر برخوردار است. این پیشرانه از قوی ترین موتورهای تولید نیسان در آن دوران بوده است. ماکسیما با وجود گیربکس ۴ دنده اتوماتیک قدیمی، به دلیل قدرت و گشتاور بالای پیشرانه، از شتاب خیره کننده ای برخوردار است. در واقع همگان ماکسیما را به خودرویی پر شتاب می شناسند که افزون بر شتاب اولیه مناسب، کشش خوبی هم در جاده های بیرون شهر از خود نشان می دهد. تنها کافیست پدال گاز ماکسیما لمس شود تا شما را به سرعت در صندلی میخ کوب کند. ماکسیما با وجود آنکه از سیستم کنترل پایداری بی بهره است، تعادل خود را تا حد مناسبی حفظ می کند. البته که باید مواظب قدرت زیاد پیشرانه باشید! چرا که این قدرت بالا در کنار توزیع وزن نا مناسب، در مانورها و حرکت های ناگهانی می تواند کنترل قسمت عقب خودرو را از دستان شما خارج کند.

سواری ماکسیما از نرم ترین های این کلاس است. همچون یک کشتی که بر آب های روان به حرکت در می آید. بسیاری نرمی ماکسیما را با کادیلاک های مونتاژ ایران در قبل از انقلاب مقایسه می کنند. به خصوص اینکه آنها هم توسط پارس خودرو (جنرال موتورز ایران) تولید می شدند. اما به واقع ماکسیما با صندلی های فراخ و راحت، متریال با کیفیت کابین و سواری نرم و بی آزار، نمونه استاندارد یک سدان نیمه لوکس است که برای خانواده ها می تواند لذت بخش باشد. پاشنه آشیل فرزند کهنسال نیسان، اشتهای زیاد او برای بلعیدن بنزین است! ماکسیما از قدیم به پر مصرف بودن شهرت داشته است. ماکسیما در شهری همچون تهران، می تواند بیشتر از ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین بسوزاند.

تویوتا کمری XV۳۰ با دو نوع موتور به کشورمان وارد شده است. مدل های XLI و GLI از پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر برخوردار اند. اما مدل گرند با پیشرانه ۶ سیلندر شناخته می شود. پیشرانه ای قدرتمند به حجم ۳٫۰ لیتر که هر چند قدرت و گشتاور کمتری از پیشرانه ماکسیما دارد، اما پا به پای او سرعت می گیرد. شتاب صفر تا صد این خودرو همچون ماکسیما در محدوده ۸٫۰ ثانیه است. البته که این عدد بنا به مهارت راننده و شرایط، بیشتر یا کمتر می تواند باشد. کمری گرند نیز فاقد سیستم های کمکی و کنترل پایداری است و از این نظر شرایطی مشابه با ماکسیما دارد. البته خوش بختانه در کمری بر خلاف ماکسیما، خبری از حرکات انحرافی در قسمت عقب نیست و تعادل بهتری را می توان تجربه کرد.

سیستم تعلیق کمری در تمام نسل ها، از بهترین های کلاس خود به شمار می رود. کمری گرند سواری نرم و بی دردسری برای سرنشینانش به ارمغان می آورد. البته که هرگز نمی توان نرمی آن را با ماکسیما مقایسه کرد. همان طور که کمری در جنبه های دیگر هم به اندازه ماکسیما لوکس نیست، از لحاظ کیفیت سواری نیز نمی تواند در برابر ماکسیما حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال، کمری گرند یک تویوتا است و ایراد گرفتن از یک تویوتا هم کار آسانی محسوب نمی شود. مزیت مهم کمری گرند نسبت به ماکسیما اتوماتیک، مصرف سوخت این خودرو است. هر چند گرند هم موتوری ۶ سیلندر دارد، اما مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که به مراتب اقتصادی تر از ماکسیما به نظر می رسد.

مشخصلا فنی نیسان ماکسیما اتوماتیک

کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)۴۹۳۰*۱۷۸۰*۱۴۳۵
فاصله محوری (mm)۲۷۵۱
تعداد سیلندر۶
حجم موتور (cc)۳۰۰۰
تعداد سوپاپ۲۴
حداکثر قدرت (hp)۲۰۱
حداکثر گشتاور (n.m)۲۲۸
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۱۴۱۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۱۱٫۵
ظرفیت باک (lit)۷۰

مشخصات فنی تویوتا کمری گرند

سدان
ابعاد بدنه (mm)۴۸۰۵*۱۷۹۵*۱۴۹۵
فاصله محوری (mm)۲۷۲۰
تعداد سیلندر۶
حجم موتور (cc)۲۹۹۵
تعداد سوپاپ۲۴
حداکثر قدرت (hp)۱۹۴
حداکثر گشتاور (n.m)۲۸۴
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۱۵۱۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۹٫۹
ظرفیت باک (lit)۷۰

مزایا و معایب نیسان ماکسیما

نقاط مثبت: سواری نرم، کابین جادار، صندلی های راحت، کیفیت بالای مونتاژ، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب
نقاط منفی: مصرف سوخت بالا، کمبود آپشن

مزایا و معایب تویوتا کمری گرند

نقاط مثبت: کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب، امکانات رفاهی مناسب، ایمنی مناسب
نقاط منفی: طراحی یکنواخت و کسل کننده، قطعات یدکی کمیاب

گالری تصاویر

۳.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.