دایره‌المعارف کامل تیپ‌های پژو ۲۰۶ اس‌دی

پژو ۲۰۶ از محبوب‌ترین تولیدات داخلی ایران است. این خودرو که برای اولین بار‍ در سال ۲۰۰۱ توسط پژوی فرانسه به جهان معرفی شد، در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ عنوان پرفروش‌ترین خودروی سال اروپا را کسب کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اولین حضور این هاچبک جذاب و جوان‌پسند در ایران مربوط به سال ۱۳۸۰ است. پس از حضور موفق و استقبال فراوانی که از آن شد ایران‌خودرو اقدام به راه‌اندازی خط مونتاژ آن در کشور کرد. اما پژو ۲۰۶ در کنار محبوبیت‌هایش نواقصی هم داشت. نقص بزرگ آن کوچک بودن این هاچبک و فضای کم کابین و صندوق بارش بود، آنچه باعث می‌شد که ۲۰۶ به عنوان خودرویی خانوادگی شناخته نشود. بنابراین ایران‌خودرو تصمیم گرفت با همکاری پژوی فرانسه مدل صندوقدار این پژو ۲۰۶ را هم تولید کند. طراحی ۲۰۶ اس‌دی یا صندوقدار کاملا توسط طراحان ایرانی انجام شد و نتیجه رضایت‌بخشی هم داشت. ۲۰۶ صندوقدار در ۸ تیپ مختلف با عناوین V1، V2،V6،V8، V9، V10، V19 و V20 تولید شد. این شما و این هم راهنمای جمع و جور ما درباره تفاوت‌هایی که این تیپ‌ها دارند؛ برای این‌که کمتر گیج شوید.

مدیران 777 مدیران 777

اختلافات فنی تیپ‌های مختلف

به طور کلی تمام تیپ‌های ۲۰۶ اس‌دی یک فرق کلی با ۲۰۶ هاچبک دارند؛ اینکه با ایجاد تغییر در اکسل عقب خودرو، تعلیق و هندلینگ آن‌ها ارتقا پیدا کرده است. تفاوت بارز آن‌ها نیز حجم بزرگتر صندوق ‌بار و فضای بیشتر کابین است. البته این تفاوت در مدل‌های دوگانه‌سوز به دلیل وجود کپسول گاز کمتر احساس می‌شود. حجم موتور و موتورهای بر پایه دوگانه‌سوز نیز از دیگر تفاوت‌های آن‌هاست. اما تیپ‌های هشت‌گانه اس‌دی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در بین این ۸ تیپ تنها ۲۰۶ اس‌دی V9 مجهز به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ‌ترونیک است. باقی ۷ تیپ دیگر از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برند. در قسمت موتور تیپ‌های V1، V8 و V9 موتور TU5 وجود دارد با ۱.۶ لیتر حجم و ۱۶ سوپاپ. تیپ V10 و V2 از همین موتور ولی با پایه دوگانه‌سوز بهره می‌برند. تیپ V20، V6، V19 هم دارای موتور TU3A هستند با حجم ۱.۴ لیتر و ۸ سوپاپ. این اختلاف در حجم و نوع پایه دوگانه یا بنزین سوز موتورها نیز، ایجاد اختلاف در شتاب صفر تا صد، سقف سرعت و مصرف سوخت این تیپ‌ها کرده است که در این جدول به آن‌ها می‌پردازیم.

تیپنوع موتورگیربکسمصرف سوخت ترکیبیشتاب صفر تا صدسقف سرعت
V1، V8TU5 بنزینی۵ سرعته‌دستی۶.۶ لیتر۱۱.۴ ثانیه۱۹۳
V9TU5 بنزینی۴ سرعته اتومات۷.۳ لیتر۱۲.۶ ثانیه۱۸۹
V2، V10TU5دوگانه‌سوز۵ سرعته‌دستی۷.۴ لیتر۱۲.۲ ثانیه۱۹۰
V20، V6، V19TU3 بنزینی۵ سرعته‌دستی۶.۴ لیتر۱۴.۱ ثانیه۱۷۰

تفاوت آپشنی تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ اس‌دی

اما اختلاف بیشتر در این تیپ‌ها مربوط به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها می‌شود. در این بین تیپ V2 آپشن‌هایی مثل کیسه هوا، ‌ABS و EBD، تهویه اتوماتیک، دماسنج داخلی، شیشه‌بالابر عقب و آینه‌های جانبی برقی، قابلیت تنظیم نور چراغ از داخل، پخش سی‌دی[۱] [۲]  و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و بلندگوی درهای عقب را ندارد و به همین دلیل فقیرترین از بین تیپ‌های هشت‌گانه اس‌دی است. تیپ V8 نیز فول آپشن آن‌ها محسوب می‌شود. از نظر امکانات و تجهیزات می‌توان پژو ۲۰۶اسدی V۸ [۳] [۴] را معادل ۲۰۶ تیپ۵ هاچبک دانست. V2 و V1 مانند تیپ ۲هاچ‌بک، V9 نیز مانند تیپ۶ هستند. اختلافات تیپ‌های اس‌دی را در جدولی بررسی می‌کنیم.

تجهیزات و امکانات// تیپ‌هاV1V2V6V8V9V10V19V20
ایربگ راننده و سرنشینNONOYESYESYESYESYESYES
ترمز ABSYESNOYESYESYESYESYESYES
فرمان هیدرولیکYESYESYESYESYESYESYESYES
دماسنج داخلیNONOYESYESYESYESUESNO
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی رانندهNONOYESYESYESYESYESYES
صندلی دو تکه عقب با قابلیت تا شوندگیYESYESYESYESYESYESYESYES
سنسور دنده عقبNONONOYESNONONONO
آینه‌های برقیNONOYESYESYESYESYESNO
بلندگوی درهای عقبYESNOYESYESYESYESYESNO
شیشه‌بالابر عقبNONONOYESYESYESYESNO
پشت سری صندلی عقبNONOYESYESYESYESYESYES
سیستم صوتی پخش سی‌دی با قابلیت تنظیم از روی فرمانNONOYESYESYESYESYESNO
تنظیم نور چراغ از داخلNONONOYESYESYESYESYES

در آخر باید اضافه کرد که قیمت ۲۰۶ صندوقدار در تیپ‌های مختلف در ابتدا بستگی به حجم موتور و سوخت آن دارد و بعد به تجهیزات و امکانات و البته گران‌ترین آن‌ها قطعا وی ۸ فول آپشن با گیربکس اتوماتیک است. شتاب و سقف سرعت این تیپ‌ها تأثیر چندانی در قیمت‌شان ندارد. همچنین خرید فروش نمونه‌های دوگانه‌سوز با آپشن‌های بیشتر راحت‌تر صورت می‌گیرد.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.