بررسی 0 تا 100 موتور تیوفایو+ مزایا و معایب

حتما تا الان موتور ۲۰۶ تیپ ۵  با کد tu5  را شنیده اید این موتور ها بدون شک یکی از معروف ترین و محبوب ترین موتور هایی است که در ماشین های ایرانی استفاده می شود. از این موتور بیشتر بر روی ماشین هایی مثل پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس و یا ماشین دانگ فنگ ۳۰h کراس   استفاده می شود. از آن جایی که از این موتور زیاد استفاده می شود آن را بسیار زیاد شناخته شده کرده و بین مردم خیلی محبوب است. در ادامه این محتوا همراه ما باشید تا بیشتر با خصوصیات و مزایای این موتور آشنا شویم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

موتور tu5  توسط شرکت سیتروئن و پژو ساخته شده و از سری موتور های tu  می باشد. سری موتور های  tu شامل موتور هایی مثل tu2, tu3, tu5, tud, tux و برخی موتور های دیگر می باشد. همه این موتور هایی که نام برده شد مشخصات و ویژگی های خود را دارد ولی در کل ساختار آن ها یکی و شبیه به هم هستند به همین خاطر اسم های آن ها شبیه به هم می باشد. سری موتور های tu5  اولین بار توسط شرکت سیتروئن ساخته و به بازار ارائه شد. ولی در بین همه این موتور های tu  موتور tu5  از همه آن ها محبوب تر و معروف تر بود. در خودرو هایی که از این موتور محبوب استفاده شده می توان  به سیتروئن AX، سیتروئن ،C2سیتروئن ،C3 سیتروئنBX،  تعدادی نمونه های دیگر از سیتروئن و همچنین در ماشین های پژو مثل مژو۱۰۶، پژو۲۰۵، پژو ۲۰۶، پژو۲۰۷، پژو ۳۰۱ و پژو ۳۰۶ اشاره کرد.

مدیران 777 مدیران 777

علت محبوبیت موتور های tu5؟

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت موتور tu5 در ایران این است که مصرف بسیار پایینی دارد و آلایندگی های کمی به نسبت شتاب و سرعت  قابل قبولی که دارد تولید می کند. همانطور که در بالا  اشاره کردیم موتور tu5 از شناخته شده ترین مدل های موتورtu  است. این موتور در کشور ما اولین بار با ماشین ۲۰۶ معروف شد. ولی پس از مدتی شرکت ایران خودرو این موتور را بر روی ماشین های ایرانی دیگری مثل ۴۰۵، مارس، رانا، ۲۰۶ صندوق دارو ۲۰۷ با صندوق و بی صندوق قرار دهد و آن ها را به این موتور مجهز کند.

ویژگی های موتور tu5

موتور tu5 یک موتوری است که ۴ عدد سیلندر دارد و حجم آن ۱۵۸۷ سی سی است. این موتور ها در ۲مدل تولید می شود، ۸سوپاپ و ۱۶ سوپاپ.  ولی امروز موتور های ۸ سوپاپ  در ایران دیگر استفاده نمی شود و فقط از مدل ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹  آن استفاده می شود. قدرت این موتور خیلی است و برای ماشینی با استفاده شهری فوق العاده می باشد.

افزایش توان موتور های تیوفایو:

برای افزایش توان هر موتوری بر روی هر خودرویی روش های مخلتلف و گوناگونی وجود دارد اما یکی از مزیت های این موتور را می توان قابلیت تیونینگ بسیار بالای آن دانست. کیت مکش، هدرز و ریمپ که در خودروآموز به بررسی کامل انها پرداخته ایم را می توان اولین اقدامات برای تیونینگ این خودرو دانست البته که اینها فقط نمونه های اولیه هستند و بسته به هزینه می توانید قطعات را انتخاب نمایید. اما موتور تیوفایو نیز مانند همه ی موتور ها در صورت افزایش بیش از حد توان و گشتاور خودرو نیازمند تغییر بعضی از قطعات این موتور می باشد.

استفاده از موتور های tu5 در دیگر ماشین ها

این که بخواهید موتور یک ماشین را بر روی یک ماشین دیگر سوار کنید اصلا توصیه نمی شود.  ولی این موتور وقتی بر روی ماشین های دیگر قرار گرفت باعث شد که بسیاری از مردم رضایت زیادی به دست آورند. یکی از این ماشین ها، خودروی پژو پارس ال ایکس است که با قرار گرفتن این موتور در آن طرفداران بیشتری نسبت به پژو پارس معمولی پیدا کرده و همچنین با قرار گرفتن این موتور در ماشین پژو ۴۰۵ محبوبیت بیشتری به نسبت ۴۰۵ معمولی پیدا کرده است.

موتور های tu5  مثل همه موتور ها ویژگی هایی دارد. این ویژگی ها ممکن است خوب باشد یا بد در ادامه محتوا به مزایا و معایب این موتور می پردازیم:

مزایای موتور تیوفایوtu5

یکی از ویژگی های خوبی که این موتور دارد این است که قطعات و لوازم با کیفیتی در ساخت آن استفاده شده و همین امر سبب بازدهی و کارد خوب آن می شود. موتور تیوفایو به نسبت حجمی که دارد کارد کردی عالی دارد ، دارای قدرت خوبی است و مصرف سوخت خیلی کمی دارد. این موتور یک ویژگی کاربردی و خوب دیگر هم دارد این که سیستم جرقه زنی و کامپیوتر آن پیشرفته است و همین باعث می شود که عملکرد این موتور در شرایط مختلف بالا باشد.

همینطور این موتور ها استهلاک کمی دارند و در حین روشن بودن ماشین صدای کمی دارند و آرام هستند به همین دلیل در بین مردم طرفداران زیادی دارد و از استقبال خوبی از آن ها شده است. یکی از بیشترین و بزرگ ترین مزیت هایی که این موتور دارد این است که استاندارد آلایندگی موتور تیوفایو با تغییرات کمی در آن می تواند به استاندارد آلایندگی یورو ۵ برسد. از دیگر مزیت های موتور تیوفایو tu5 امکان تغییر دادن موتور به قصد بالا بردن بازدهی و عملکرد آن می باشد.

معایب موتور تیوفایو tu5

همانطور که در بخش بالا مزایای این موتور را خواندیم به معایب آن هم  می پردازیم. از جمله این معایب می توان به این موارد اشاره کرد که در قسمت درب قالپاق و شلنگ های بخار روغن ریزی می کند که این امر باعث می شود که روی کویل یا شمع های موتور نشتی کند.

معمولا در خودرو های ۲۰۶ تعمیر کردن موتور دردسر زیادی دارد و کمی مشکل است به این دلیل که حجم ۱.۶ لیتری در کنار فضای درون محفظه موتور ۲۰۶ وجود دارد.

یکی دیگر از عیب هایی که این موتور دارد حرارت بالای آن است. موتور این خودرو در مقایسه با موتور   psaکه در ایران موجود است بالا تر و بهتر می باشد ولی این حرارت بالا باعث می شود تا کیفیت روغن در آن کمی حساس باشد.

موتور تیو فایو به علت ناپایدار بودن عملکردش باعث ایجاد مشکلاتی در ماشین می شود. این یکی از بزرگ ترین ایراد های این موتور محسوب می شود. یکی از عوامل خیلی مهمی که باعث می شود موتور تیو فایو ( tu5) ناپایدار عمل کند سیستم سوخت رسانی به موتور است. با توجه به این که تلاش های زیادی انجام دادند تا سیستم توزیع سوخت به موتور تیوفایو بهتر شود ولی همچنان این موتور در این زمینه مشکلاتی دارد که باعث می شود عملکرد موتور ضعیف شود.

یکی دیگر از عیب های این موتور سوختن کویل ایگنیشن است که باعث می شود عملکرد موتور تیوفایوtu5  کم شود. این مشکل یکی از مهم ترین مشکلات این موتور است مثلا وقتی که دور موتور به ۴ هزار دور در دقیقه می رسد، موتور از کار می افتد و همین باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان می شود. به این دلیل می گوییم که این عیب از مهم ترین و بزرگ ترین عیب های این موتور محسوب می شود.

منبع خودروآموز

۳.۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.