پیگیری مشکلات مشتریان “ام جی ۳۶۰” از جانب اسب بخار

اتهام نقص عمدی خودرو از سوی خودروسازان بی پایه و اساس است
در چند روز گذشته، مشتریان ام جی ۳۶۰ شرکت صنعت خودروی آذربایجان مانند بسیاری دیگر از مشتریان خودروهای دیگر خودروسازان کشور تجمع ها و اعتراض های مدنی خود را در جلوی درب وزارت صمت، سازمان حمایت و… برگزار کرده اند. در مطالب بعدی به مشکلات سایر مشتریان خودروهای مختلف می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در حال حاضر با توجه به مشکلات پیش آمده، شرکت آذویکو هم در تولید و تحویل خودروها به مشتریان خود به مشکل خورده و این اتفاق باعث شده تا در زمان مقرر، خریداران این خودرو به ام جی ۳۶۰ خود نرسند. از طرفی به خاطر شرایط فعلی صنعت خودرو و بحث تحریم ها، نگرانی این مشتریان بیشتر از گذشته شده و حال برخی حواشی باعث شده تا آن ها احتمال عدم تحویل خودرو را بدهند.
بدیهی است که در شرایط فعلی، دسترسی رسانه ها به بسیاری از شرکت های خودروسازی جهت پیگیری مشکلات به مراتب سختتر از گذشته شده و از سویی وجود برخی مدارک ضد و نقیض باعث شده تا مطالبه ی مخاطبان و مشتریان از رسانه ها که به حق است، تا حدی سخت پیش برود.
با این وجود با پیگیری های انجام شده و بر اساس شنیده ها از منابع آگاه، کمپانی سایک و ام جی هنوز اعلام رسمی برای خروج از بازار ایران را نداشته اند و از سویی دیگر برای ادامه ی فعالیت این گروه خودروسازی در بازار ایران، دو مشکل اساسی تر از عدم اجازه ی فعالیت آن در ایران از جانب آمریکا وجود دارد.
اولین مشکل این است که شرکت های ایرانی مانند آذویکو جهت انتقال پول به حساب های چینی با مشکل مواجه هستند و از چند ماه پیش نمی توانند وجه مربوط به سفارش گذاری قطعات خود را به حساب کمپانی های چینی واریز کنند. برای همین بسیاری از شرکت های چینی هم تا زمان دریافت وجه از ارسال قطعات به ایران جلوگیری کرده اند. اما هنوز نتوانسته ایم پی ببریم که آیا سایک و ام جی به صورت خودخواسته از ارسال قطعات به ایران جلوگیری کرده اند و یا به خاطر مشکل دوم نمی توانند، پارت های SKD را به کارخانه ی آذویکو ارسال کنند؟!
و حالا مشکل دوم؛ در شرایط فعلی حتی اگر طرف چینی بخواهد از اعتبار خود استفاده کند و بدون درنظر گیری مشکل انتقال وجه قطعات خود را به کشور ارسال نماید، این مسئله به خاطر تحریم کشتیرانی ایران و مشکلاتی که همچنان به طور کامل حل نشده است، آنچنان امکان عملی شدن ندارد. وقتی هم که بحث ارسال قطعات به ایران از طریق خط ریلی شرق چین، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان می شود، گاهی با مسائلی چون تحریم آمریکا طرف می شویم و روابطی که قرار است میان آمریکا و کشورهای نام برده تحکیم شود، همکاری آن ها با ایران و چین را تا حدی سخت کرده است.
اما بر اساس اعتراضی که مشتریان به رسانه ها اعلام می کنند، بیان شده که گویا آذویکو تحویل خودروها را بر خلاف آمار تولید موجود توسط دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، انجام نمی دهد. اما آن طور که آذویکو و برخی نمایندگی های این شرکت اعلام می کند، روند تحویل ام جی ۳۶۰ همچنان ادامه دارد و تنها به خاطر کاهش تیراژ تولید تحویل آن هم با تعداد به مراتب کمتری نسبت به گذشته انجام می شود. اما باز هم مشتریان ام جی ۳۶۰ می گویند که با توجه به تولید انجام شده در ماه های قبل، تحویل ها به میزان تولید نبوده و همین مسئله حواشی را میان آن ها و شرکت ایجاده کرده است.
یکی دیگر از سوال هایی که مشتریان دارند، این شرکت آذویکو خودروها را با قیمت گذشته و قطعی درج شده در قرارداد به آن ها تحویل می دهد؟
با پیگیری های انجام شده پاسخ دقیقی برای سوالی دریافت نکردیم و بدیهی است شرکت خود را موظف به اجرای دستور العمل های وزارت صمت و سازمان حمایت می داند. اما به طور قطعی مشخص نیست که این شرکت آیا قیمت قبلی را در زمان دعوتنامه درج می کند یا خیر؟ با توجه به اینکه دولت مابه التفاوت ارزی را از خودروسازان دریافت کرده است، احتمال دارد که آذویکو هم مانند برخی شرکت های دیگر بتواند نظر سازمان حمایت را نسبت به اعلام شرایط فورسماژور برای خود جلب کند و بتواند مدارکی مستند را به نهادهای نظارتی ارجاع دهد. اما واقعیت را نباید فراموش کرد که در چند ماه گذشته سازمان حمایت اقدامی حمایت و هم جهت با اعتراض های مردمی انجام نداده است و در نهایت حرف شرکت ها به عمل نزدیک شده است.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.