قیمت غیر قابل پیش بینی برای فوتون ساوانا در بازار آزاد

آغاز تحویل فوتون ساوانا در روزهای آتی
فوتون ساوانا که در کارخانه ی عظیم خودرو مونتاژ می شود، اولین محصول چینی تولید داخل بود که به خاطر نوسان های ارزی بهای فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد. با اعلام قیمت بیش از ۳۷۰ میلیون تومان برای این شاسی بلند چینی توسط عظیم خودرو، بسیاری از کاربران فضای مجازی معتقد بودند که با این قیمت کسی سمت این خودرو، آن هم با اصالت چینی نمی رود.

مدیران 777 مدیران 777

اما با سرعت گرفتن تحویل فوتون ساوانا و پر رنگ شدن حضور آن در خیابان ها و نمایشگاه ها، شاهد هستیم که گویا همچنان نمی توان رویکرد بازار خودروی کشور و مشتریان آن را پیش بینی کرد. بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد بودند که ساوانا با این قیمت شکست سختی را در بازار خواهد خورد و دارندگان این خودرو مجبور به فروش آن با قیمتی به مراتب کمتر از بهای رسمی کارخانه خواهند شد.
تنها چند هفته از حضور ساوانای عظیم خودرو در بازار کشور نمی گذرد که می بینیم، دلالان قیمت این خودرو را فراتر از ۴۵۰ میلیون تومان اعلام می کنند. در برخی از آگهی های منتشر شده در فضای مجازی نیز فوتون ساوانای کارتکس نیز قیمتی در بازه ی ۴۸۰ تا ۵۲۰ میلیون تومان را دارد که در نوع خود عجیب است! با پیگیری های انجام شده و تماس های تلفنی با برخی دلالان و فروشندگان این خودرو، متوجه شدیم که گویا این افراد به قیمت های اعلام شده از جانب خود اصرار دارند و تخفیف های جزئی را برای ساوانا در نظر گرفته اند. شاید برایتان جالب باشد که هفته ی گذشته، در مراسم « فوتون یلدایی » با کلید سپاری سری جدید ساوانا، یک مشتری از بازار آزاد به سراغ تحویل این خودرو آمده بود که این شاسی بلند چینی را ۴۹۵ میلیون تومان خریداری کرده بود!
جالب است که در شرایط فعلی، بازار خودروی کشور رکورد بی سابقه ای را تجربه می کند و باز می بینیم که همچنان خرید و فروش های دور از ذهن در نمایشگاه ها در حال انجام است. به گفته برخی نمایشگاه داران، علاقه مندان به خودروهای SUV به جز فوتون ساوانا گزینه ای دیگر را پیش روی خود ندارند و می توانند با بودجه ی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به سراغ کراس اوورهای کارکرده ای چون نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو بروند. اگر هم که تنها به دنبال خودروهای شاسی مستقل و آفرودی باشند، تنها می توانند از میان محصولات تویوتا و میتسوبیشی گزینه های کارکرده به نسبت قدیمی و کهنه را خریداری کنند.


از نگاه دلالان و همچنین مالکان فوتون ساوانا، این خودرو قابلیت آفرود بالایی را دارد و به خاطر ویژگی شاسی مستقل، به مراتب در بحث عملکرد از کراس اوورهای هم قیمت بهتر ظاهر می شود. همچنین امکانات مورد نظر برای یک خودروی آفرودی نیز ساوانا وجود دارد.
اما اگر صحبت نمایشگاه داران بگذریم، نمی توان منکر این شد که قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای فوتون ساوانا مانند بسیاری از خودروهای دیگر در فضایی کاذب سیر می کند و احتمال آن زیاد است که در آینده ی نزدیک بهای بازار آزاد این خودرو به قیمت کارخانه ای نزدیک شود. اما نکته ی عجیب این است که تنها با گذشت چند ماه از آغاز موج گرانی ها، برخی مشتریان به قیمت های جدید عادت کرده اند و گویا برای پرداخت هزینه های سنگین بابت خودروهای چینی مشکلی ندارند!
شاید برای اینکه در مورد فوتون ساوانا و ارزش خرید آن قضاوت کنیم، کمی زود باشد و باید منتظرنتیجه ی بررسی های تخصصی کارشناسان و مشتریان از این خودروی شاسی مستقل بمانیم. همچنین دوام و استهلاک این خودرو می تواند عاملی برای موفقیت و یا عدم موفقیت آن در بازار خودروی کشور باشد. در آینده ی نزدیک هم « فودی لندفورت » توسط شرکت زامیاد به بازار ایران می آید که آن هم یک شاسی بلند آفرودی چینی است و از نظر اطلاعات فنی درج شده در کاتالوگ، می تواند با فوتون ساوانا عظیم خودرو رقابت کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فوتون ساوانا که از یک موتور ۲ لیتری توربو با تکنولوژی پاشش سوخت TGDIطراحی شده توسط متخصصان آلمانی و ۲۱۴ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر در ۴۵٠٠ ˜۱۷۵۰ دور در دقیقه بهره می برد. این خودرو در رده ی محصولات شاسی مستقل و SUV بازار ایران قرار دارد و به امکاناتی نظیر ۶ کیسه ی هوای ۱۰ نقطه ای، سانروف، سنسور نور، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها، کمک سنگین، قفل دیفرانسیل هوشمند محور عقب، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، کروزکنترل، مانیتور، سیستم تهویه اتوماتیک، ۷ صندلی، سنسور باران، دوربین عقب، تنظیم حالت رانندگی و… مجهز است.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.