فروشندگان خودرو باید ۲۰ درصد قیمت هایشان را کاهش دهند!

فروشندگان خودرو باید 20 درصد قیمت هایشان را کاهش دهند!
این تیتر، نه دستور از سازمان خاصی است و نه مقام های ارشد چنین صحبتی را بیان کرده اند. بلکه روایتی است از امروز بازار خودرو که خریداران این جمله را به فروشندگان اعلام می کنند!

مدیران 777 مدیران 777

با وجود این که در روزهای گذشته، قیمت تمام خودروها در بازار آزاد کاهش پیدا کرده و تا حدی حباب قیمتی ابتدای سال نیز کم رنگتر از گذشته شده است، اما این بار رکودی بی سابقه در بازار خودروی کشور رخ داده که فروشندگان و دلالان را به دردسر انداخته است. شاید بتوان قفل شدن بازار خودرو در روزهای اخیر را تنها به واسطه مطالبه عمومی مردم و مشتریان دانست که اکثرشان حاضر نیستند، حتی با کاهش قیمت نسبت به هفته های گذشته خودرویی را چه صفر کیلومتر و چه کارکرده در بازار آزاد تهیه کنند. افزایش قیمت خودروها در هفته های گذشته دیگر به شکلی رخ داده بود که برای تمام اقشار هرگونه خرید و یا تبدیل خودرو را در بازار سخت و غیر ممکن کرده بود و جو منفی و نارضایتی این اتفاق، باعث شده تا با وجود کاهش قیمت ها همچنان مردم از بهای خودروها راضی نباشند و به دنبال قیمت های کمتری باشند.
به خاطر حذف قیمت آگهی خودروها در چند وقت اخیر، امکان دسترسی آسان به قیمت روز خودروها وجود ندارد و این اتفاق باعث شده تا برای استعلام قیمت محصولات صفر کیلومتر و کارکرده، هر فرد مجبور به تماس با چند فروشنده بشود. روز گذشته خبرنگار “پایگاه خبری اسب بخار” برای بررسی وضعیت خرید و فروش خودروها در بازار و از سویی بررسی سطح رکود پیش آمده، با بیش از ۱۵ فروشنده خودروهای مختلف تماس حاصل کرد و گفت و گویی چند دقیقه ای را با آن ها داشت. آن چه که مشخص بود، با وجود اینکه اکثر فروشندگان به خاطر کاهش تقاضا مجبور به پایین آوردن قیمت خودروهایشان شده بودند، همچنان بعد از چند روز و چند هفته، نتوانسته بودند تا خودرویشان را (صفر کیلومتر و یا کارکرده) به فروش رسانند.
– به عنوان مثال، فروشنده خودروی مزدا۳ مدل ۱۳۹۴ که در هفته جاری قیمت ۳۷۰ میلیون تومان را در نظر گرفته بود، حال مجبور شده تا خودروی سالم و با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر خود را با قیمت ۳۰۵ میلیون تومان برای فروش بگذارد و حتی راضی است که در نهایت، با ۲۹۷ میلیون تومان هم معامله کند.
– فروشنده هایما S7 توربو که در چند روز گذشته، بارها قیمت خودروی خود را در اعلام بها به مشتریان کاهش داده است، از ۳۶۰ میلیون تومان در ابتدای هفته جاری روز گذشته به ۳۲۰ میلیون تومان هم رسیده است و همچنان کسی متقاضی خرید این کراس اوور چینی صفر کیلومتر با چنین بهایی نیست.
– فروشنده دیگری که از هفته گذشته، پژو ۲۰۰۸ صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۸ خود را با قیمت ۴۴۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است، امروز حاضر بود تا این خودرو را با قیمتی کمتر از ۳۸۰ میلیون تومان بفروشد و باز هم بر اساس برخی آگهی های دیگر، این قیمت آنچنان منطقی به نظر نمی رسید.
– مالک فاو بسترن B30 مدل ۱۳۹۷ که خودروی او کمتر از ۵ هزار کیلومتر پیمایش را تجربه کرده بود، در ابتدای هفته قیمت ۱۹۸ میلیون تومان را به مشتریان اعلام می کرد و حال روز گذشته گفت که حاضر به فروش خودرو با قیمت حدود ۱۸۳ میلیون تومان هم است.
– نمایشگاه داری دیگری می گفت که در هفته های گذشته، قیمت هیوندای اکسنت مونتاژی صفر کیلومتر تا ۳۸۰ میلیون تومان هم اعلام می شد. اما در روزهای گذشته حتی مشتریان با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان هم به سراغ این خودرو نمی آیند. به گفته او، پژو ۵۰۸ صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ که در اواخر اردیبهشت ۹۸ با قیمت فراتر از ۸۵۰ میلیون تومان هم معامله شده بود، امروز قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان دارد و باز هم با این عدد، خرید و فروشی انجام نمی شود.
– فروشنده ای دیگر گویا سرمایه گذاری بر روی چند دستگاه جک S5 اتوماتیک انجام داده بود و در روزهایی که قیمت کارخانه این خودرو ۲۶۰ میلیون تومان بوده، قیمتی فراتر از ۳۷۰ میلیون تومان را برای این کراس اوور چینی اعلام می کرده است. اما در چند روز گذشته که قیمت کارخانه S5 اتوماتیک از جانب کرمان موتور ۳۰۱ میلیون تومان اعلام شده است، حتی مشتریان با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان هم به سراغ این خودرو نمی آیند.
با جمع بندی انجام شده از تماس های تلفنی روز گذشته و گفت و گو با چند تن از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، می توان اعلام کرد که ذهنیت عمومی مشتریان بازار خودرو در شرایط فعلی، حداکثر تا ۸۰ درصد قیمت های اعلامی از جانب فروشندگان را می پذیرند و حاضر به خرید خودروهای مختلف با اعداد مدنظر فروشندگان نیستند. لذا در کنار کاهش قیمت محسوسی که در روزهای گذشته بر بازار خودرو اعمال شده است، می توان توقع داشت که در صورت هماهنگ بودن مشتریان و عموم مردم در نخریدن خودروها، باز هم کاهش قیمت چشم گیری برای خودروهای مختلف از جانب فروشندگان در نظر گرفته شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.