ریاست جمهوری جو بایدن برای صنعت خودرو چه پیامدهایی دارد؟

جو بایدن

انتخاب «جو بایدن» به عنوان ریاست جمهوری منتخب آمریکا، پیامدهای متعددی برای صنعت خودرو در این کشور و در جهان خواهد داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با انتخاب قطعی جو بایدن به عنوان ریاست جمهوری منتخب ایالات متحد آمریکا، در این مطلب قصد داریم به بررسی برنامه های دولت وی در صنعت خودروی این کشور و در جهان بپردازیم. در زمان معاون اولی بایدن در دولت اوباما، تیمی از متخصصان حوزه خودرو تشکیل شد که امروز آن ها را با نجات «جنرال موتورز» و «کرایسلر» از ورشکستگی و ایجاد یک میلیون شغل جدید در صنعت خودرو به یاد می آوریم. اکنون در زمان ریاست جمهوری بایدن پیش بینی می شود که صنعت خودرو و انرژی های پاک نقشی اساسی در برنامه های اقتصادی وی ایفا کند. تجارت، زیرساخت ها، خودروهای برقی و خودران، شاکله اصلی نقشه های دولت وی برای صنعت خودرو را تشکیل می دهد.

مدیران 777 مدیران 777
جو بایدن

 یکی از وعده های اصلی کمپین تبلیغاتی جو بایدن ایجاد یک میلیون شغل جدید در حوزه خودرو و گسترش ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است. در حال حاضر، تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در آمریکا به ۲۷.۰۲۱ می رسد، اما بایدن قصد دارد این عدد را تا بیش از ۵۰۰.۰۰۰ هزار ایستگاه گسترش دهد. یکی از موارد اصلی اختلاف دولت جو بایدن با «دونالد ترامپ» بر سر خودروهای الکتریکی و انرژی های پاک است. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود با طرح دموکرات ها برای افزایش مقدار یارانه فدرال ۷.۵۰۰ دلاری برای خودروهای الکتریکی مخالفت کرد و حتا پیشنهاد حذف این یارانه را ارائه داد. در طرف دیگر، بایدن نیت گسترش یارانه های فدرال برای خودروهای پاک را در سر دارد.

جو بایدن

 به عقیده «گرت نلسون»، آنالیزور ارشد حوزه خودرو:

«شرکت های خودروساز سنتی با بیش ترین نیروی کار اتحادیه، بزرگ ترین برندگان طرح افزایش یارانه های فدرال برای گسترش تولید خودروهای الکتریکی خواهند بود.»

همان طور که می دانید، شرکت های بزرگ خودروساز آمریکایی از جمله «فورد» و جنرال موتورز در سال های گذشته خودروهای الکتریکی متعددی را به بازار عرضه کرده اند. با روی کار آمدن دولت بایدن، تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی با قدرت بیش تری ادامه خواهد یافت. یکی دیگر از محل های اختلاف اصلی دولت بایدن با ترامپ، بازگشت به معاهده پاریس است که دونالد ترامپ از آن خارج شده بود. بنابراین بسیاری از قوانین آلایندگی دولت اوباما از جمله استانداردهای میزان مصرف سوخت، احتمالاً بار دیگر به کار گرفته می شوند. همان طور که گفته شد، انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی و باد نقش اساسی در برنامه های حمل و نقل دولت بایدن ایفا می کند.

جو بایدن

 بنابراین امکان دستیابی به حمل و نقل پاک در برخی سطوح حمل و نقلی در دولت بایدن افزایش خواهد یافت. «ماری نیکولز» به عنوان یکی از گزینه های بایدن برای ریاست سازمان محیط زیست به شمار می رود. وی هم اکنون مدیریت سازمان منابع هوایی کالیفرنیا را برعهده دارد و به اجرایی کردن قوانین سخت گیرانه مشهور است. یکی از دلایل رشد فروش خودروهای الکتریکی از جمله «تسلا» در سال های گذشته، وضع این قوانین سخت گیرانه در ایالت کالیفرنیا بوده است. یکی از مسائل چالش برانگیر دولت جو بایدن، حل مناقشه تجاری و تعرفه های واردات با چین است. دولت ترامپ در جنگ تجاری با چین چالش های فراوانی را پشت سر گذاشته که پیروزی ها و شکست هایی را برای وی به همراه داشته است. جایگزینی نفتا از پیروزی های وی و کوچ خودروسازان بزرگی همچون فورد و «ب ام و» از آمریکا و ساخت خط تولید در آسیا از جمله شکست های وی بوده است. با جنگ تجاری ایجاد شده میان چین و آمریکا در حوزه خودرو، واردات قطعات منفصله به خاک آمریکا با هزینه بیش تر و صادرات خودرو از آمریکا به سایر کشورها با هزینه کم تری صورت می گیرد. از آن جایی که جنگ تجاری ترامپ با چین بدون نتیجه باقی مانده است، اکنون دولت جو بایدن با چالش جدی ایجاد توازن میان این دو مسئله روبه‌رو خواهد بود.

جو بایدن

 یکی از وعده های اصلی دولت ترامپ ایجاد و رشد خط های تولید برای خودروسازان بود. مسئله ای که طبق پژوهش های انجام شده تا حدود زیادی تحقق نیافته است. در اصل، نزدیک به ۱۸۰۰ خط تولید در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از میان رفته است. همچنین همه گیری ویروس کرونا نیز که یکی از چالش های مهم زمان ترامپ به شمار می رود، بسیاری از شاغلان در حوزه خودرو از کار برکنار شده اند. حمایت از حوزه حمل و نقل و به خصوص تریلی داران، یکی از عواملی بود که ایالت های ویسکانسین و میشیگان را، که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند، به رنگ آبی درآورد. با وجود اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا، کار بایدن برای اجرایی کردن برنامه خود در برخی موارد با چالش روبه‌رو خواهد بود.

ارشیا شیخ الاسلامی

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: nbcnews / Carscoops

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.