خدمات پس از فروش؛ حلقه گمشده برای محبوبیت کوپا T210

خدمات پس از فروش؛ حلقه گمشده برای محبوبیت کوپا T210
قطعا نمی توان منکر آن شد که “کوپا T210” کراس اووری لوکس و به نسبت محبوب در بازار ایران است. زیرا این خودرو با وجود نشانی جدید برای مصرف کنندگان و از سویی عرضه توسط خودروسازی تازه تاسیس، توانست تا فروش قابل توجهی را در مدت کمی داشته باشد و به خودرویی جذاب برای مشتریان کراس اوورهای لوکس چینی تبدیل شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طراحی خوب، متریال مناسب کابین، کیفیت مونتاژ و رنگ قابل قبول، امکانات ایمنی و رفاهی بالا، سواری مناسب و ابعاد بزرگ از ویژگی هایی است که کوپا T210 را به انتخاب نخست چند هزار مشتری ایرانی مبدل کرده و موفقیت خوبی را برای شرکت تازه تاسیس «ریگان خودرو» به ارمغان آورده است.
وقتی با مالکان این کراس اوور چینی صحبت می کنید و به دنبال تجربه رانندگی شان در چند ماه گذشته هستید، اکثرا به کیفیت خوب سواری و متریال کوپا T210 اشاره می کنند. همچنین وجود رادار نقطه کور، رادار خطی، دوربین ۳۶۰ درجه و امکانات رفاهی به مراتب بالاتر از سایر رقبا نکاتی است که رانندگان این خودروی تازه وارد به آن اشاره می کنند. البته که اکثر این امکانات در نسخه فلگشیپ T210 قرار دارد و باید به این نکته اشاره کرد که عمده تقاضا برای این خودرو به نمونه فول آپشن آن اشاره دارد.
اما وقتی وضعیت خدمات پس از فروش «ریگان خودرو» و «شهر خودرو» را از مالکان کوپا T210 جویا می شوید، افراد منطقی این جمع به نامناسب بودن این مورد اشاره دارند. در حال حاضر کوپا T210 در بسیاری از شهرهای ایران به فروش رسیده و انتظار می رود که حداقل خدمات پس از فروش سطح ۱S و ۲S به مشتریان ارائه شود. اما می بینیم که بعد از گذشت ماه ها از تحویل این خودرو، هنوز خدمات پس از فروش ابتدایی T210 در اکثر نقاط کشور راه اندازی نشده و خدمات پس از فروش مرکزی این کراس اوور لوکس در شهر خودرو، با کمترین امکانات ممکن به مالکان کوپا سرویس دهی می دهد. این مسئله در شرایطی رخ می دهد که ریگان خودرو در هنگام فروش این خودرو بیشترین، گارانتی را در میان تمام خودروهای حاضر در بازار کشور برای کوپا T210 در نظر گرفت. اما می بینیم که هیچگونه بستری برای ارائه ساده ترین خدمات به مالکان این خودرو هنوز فراهم نشده است.
با شرح این مسئله، حال به تصویری می رسیم که یکی از مخاطبان اسب بخار برای این رسانه ارسال کرده است. در این عکس یک دستگاه کوپا T210 را می بینیم که به خاطر تصادف با یک خودروی سواری، از ناحیه جلو آسیب دیده است. برای احیای مجدد این خودرو نیاز است که قطعاتی چون سپر، کاسه چراغ، شیشه جلو، کاپوت، کیسه های هوای رو به رو و… تامین شود و از سویی شاسی خودرو نیز به جای اصلی خود بازگردد.
معمولا وقتی خودرویی جدید وارد بازار کشور می شود و در دوره نوبرانه بودنش تصادفی جدی را تجربه می کند، مالک خودرو برای تعمیر سریعتر و اصولی تر خودرو به سراغ نمایندگی مرکزی می رود. اما در این مورد می بینیم که گویا تعمیرگاه مرکزی ریگان خودرو و شهر خودرو پذیرش کوپا T210 در تصویر را انجام نداده و به خاطر نداشتن ابزار لازم، مالک خودرو مجبور شده تا این کراس اوور جدید را برای تعمیرات به صافکاری غیر رسمی بیارود. حال می توان فرض کرد که ریگان خودرو امکان تعمیر این خودرو را به خاطر نداشتن متخصصان مربوطه و ابزار لازم نداشته و به مالک خودرو اجازه داده تا فرایند احیا خودرو در هر صافکاری انجام شود. اما نکته جالب اینجاست که با پیگیری های انجام شده، این شرکت حتی نتوانسته تا قطعات ساده ای چون سپر، کاپوت، کیسه هوا و… را برای این خودرو تامین کند و فرصت بیش از ۳ ماه را از مشتری خواسته تا برخی قطعات لازم آن را در اختیار مالک بگذارد. جالب اینجاست این اتفاق ها در حالی رخ داده که در زمان عرضه این خودرو اطمینان خاطر در خصوص وجود اکثر قطعات فنی و غیر فنی این خودرو به مالکان داده شده بود و خبرهایی از تکمیل بودن انبار قطعات ریگان خودرو به گوش می رسید.
البته باید به این نکته اشاره کرد که اکثر خودروهای چینی و یا تازه وارد در ابتدای ورود به بازار ایران با این مشکلات مواجه هستند و ضعف خدمات پس از فروش در شرکت های تازه تاسیس و نشان های جدید نیز بیشتر دیده می شود. اما تجربه نشان داده که حداکثر طی مدت ۴ ماه این مشکل در شرکت های خودرویی حل می شود و حداقل دو تا سه نمایندگی ۳S برای ارائه خدمات به هزار دستگاه نخست خودرو تجهیز می شوند. اما نکته عجیب اینجاست که با توجه به حضور بیش از هزار دستگاه از کوپا T210 در جاده ها و یک ساله شدن مونتاژ این خودرو در کشور، هنوز نمایندگی مرکزی ریگان خودرو تجهیزات و متخصص لازم را برای تعمیر خودروهای تصادفی اش ندارد.
مدیران ریگان خودرو و شهر خودرو باید بدانند که هرچقدر درج گارانتی ۷ ساله در هنگان ثبت نام کوپا T210 نشان از کیفیت خوب آن داشته باشد و اطمینان لازم را به مشتریان این خودرو بدهد، اما وقتی یک حادثه این چنینی برای خودرو رخ می دهد دیگر مهم نیست که مدت گارانتی چقدر است و تنها مالک خودرو تامین قطعه مناسب را از خودروساز و شرکت عرضه کننده توقع دارد.
شاید بهتر باشد که ریگان خودرو در کنار ثبت موفقیت فروش برای کوپا T210 و عرضه یک کراس اوور جدید و محبوب به مشتریانش، خدمات پس از فروش خود را حداقل در سطح مشابه به سایر رقبا برقرار کند تا آینده حضور این خودروی چینی در جاده های کشور تضمین شده باشد و مشتریان جدید با اطمینان خاطر بیشتری به سراغ T210 بیایند.
بدیهی است در این روزها یکی از اقدامات خوب شرکت ریگان خودرو و شهر خودرو، می تواند تامین قطعات این خودروی تصادفی و سایر خودروهای نیازمند به قطعه در سراسر کشور باشد. فارق از هر رویکرد سازمانی باید در نظر گرفت که خودروی حادثه دیده، صفر کیلومتر بوده است و در روزهای ابتدایی تحویل به مشتری با چنین اتفاق ناگواری مواجه شده است. قطعا این اتفاق برای مالک خودرو و مشتری این شرکت ناراحت کننده است و در شرایط فعلی کشور، ضرر مالی قابل توجهی را به او وارد کرده است. چقدر خوب می شود که در این لحظه ها، شرکت های خودرویی و مسئول خدمات پس از فروش در قدم اول کنار مالک خودرو باشند و با رفتار مناسب و تامین قطعه صحیح، از مشغله و درگیری های او بکاهند.


پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.