توقف خودرویی ها پشت چراغ قرمز

سایپا کوییک

گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار سرمایه امروز را در حالی به پایان رساند که با ادامه افت نمادهای تأثیرگذار و صدرنشین این گروه همراه شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش «پایگاه خبری اسب بخار»، داد و ستدهای امروز خودرویی های بورس اوراق بهادار تهران خوب نبود و تمام صدرنشینان با افت های نزدیک به ۵ درصد به کار خود پایان دادند. این اتفاق درحالی رخ داد که تقریباً تمام روزهای ماه جاری نمادهایی مانند «خودرو»، «خگستر» و «خساپا» هر روز با افزایش ارزش روزانه سهام خود مواجه می شدند. در این میان، برخی فعالان بازار معتقد هستند که دارندگان این سهام پس از کسب سودهای مورد نظر حالا در صدد جابه جایی سهام در سبد خود هستند و برخی دیگر نزدیک بودن مجمع را دلیل این امر می دانند. اما هر کدام از این دلایل هم که صحیح باشد، در حال حاضر، موجب شده است که نمادهای سود این گروه حالا در مسیر خلاف جهت روزهای گذشته حرکت کنند. به نحوی که نماد خودرو (ایران خودرو) پس از داد و ستد کمی بیش از ۹۷۷ میلیون سهم در ۷۵ هزار نوبت به ارزش ۵۶۲ میلیارد تومان با افت ۴٫۹۶ درصدی مواجه شد. این میزان برای خساپا ۴٫۹۲- درصد بود که پس از جابه جایی ۹۱۷ میلیون سهم به ارزش ۳۷۲ میلیارد و در ۶۱ هزار نوبت به ثبت رسید. در این میان، میزان افت خگستر، نمادی که تا پیش از این یکی از پربازده ترین های این گروه بود بیش از سایرین بود. خگستر پس از دست به دست شدن ۱۲۱ میلیون سهمش به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان در ۱۱ هزار نوبت در پایان کار، افت روزانه ارزش سهامش به میزان ۸٫۰۹ درصد را تجربه کرد. «خمحرکه» (نیرو محرکه) نیز که طی هفته گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته بود، پس از داد و ستد ۳۳ میلیون سهم در ۱۹ هزار نوبت و به ارزش ۷۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان افت روزانه ارزش سهام خود را به میزان ۴٫۹۸ درصد ثبت کرد.

«ختوقا» ۴٫۹-، «خبهمن» ۴٫۹۸-، «ورنا» ۴٫۹۶-، «خاذین» ۵٫۰۳-، «ختراک» ۰٫۳۸- و «خذیزل» ۰٫۰۸- درصد از دیگر نمادهایی بودند که با افت ارزش روزانه سهام خود همراه شدند.

در مقابل نمادهای «خاهن» ۳٫۷۹، «خریخت» ۲٫۹۸، «خمهر» ۱٫۸۸، «خاور» ۲٫۲۴، «خوساز» ۰٫۲۵، «خشرق» ۲٫۴۱، «خرینگ» ۳٫۴۹، «خکمک» ۵ درصد، «خکار» ۴٫۹۹، «خزر» ۰٫۴ و «خچرخش» از جمله نمادهایی بودند که با رشد همراه شدند. ضمن این که در این گروه «خموتور»، «خلنت»، «خپویش»، «خنصیر» و «خمحور» از دیگر نمادهایی بودند که روز خوبی را نسبت به روزهای دیگر سپری کرده و با رنگ سبز نماد خود به انتظار فردا نشسته اند.

براساس این گزارش، بازار سرمایه که تقریباً تمام روزهای هفته گذشته را با چراغ سبز پیش رفته بود، هفته جاری را با چراغ قرمز آغاز کرد به طوری که شاخص کل بورس بیش از ۲۹ هزار واحد کاهش یافت.

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۹ هزار و ۷۴۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۸۱۱ هزار واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۵ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال انجام دادند.

در این بازار فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تبریز، س‌ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو نمادهای پربیننده این بازار بودند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.