آمیکو آسنا می تواند کاربردی تر از سایر چینی ها ظاهر شود

با بزرگترین پیکاپ مونتاژی آشنا شوید
شرکت آمیکو که به عنوان یکی از فعالان عرضه خودروهای کار و تجاری شناخته می شود، چند وقتی است که پیکاپ آسنا را به خط تولید خود برده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آسنا محصول کمپانی huanghai چین است که در ایران با نشان آمیکو ساخته و عرضه می شود. این خودرو پیکاپ را می توان بزرگتر از تمام خودروهای این رده دانست. در حال حاضر با اینکه خودروسازان چینی در عرضه ی پیکاپ ها حضور فعالی را در بازار ایران دارند، اما هیچکدام به سراغ تولید خودروهای پیکاپ بزرگ و heavy duty در ایران نرفته اند. پیش از آمیکو آسنا، پیکاپ کاپرا۲ گروه بهمن بود که در بحث فضای بار در جایگاه بالایی قرار داشت. ریچ، تونلند و… نیز در بحث ابعاد و اندازه و همچنین گنجایش بار به هیچ وجه قابل رقابت با کاپرا۲ نبودند و حال می بینیم که آسنا نیز فراتر از آن ها ظاهر شده است. اما یکی از بحث های همیشگی در نقد پیکاپ های چینی، طول عمر و کیفیت آن ها با توجه به سابقه حضور خودروهای پیکاپ در ایران بوده است. پیش از حضور چینی ها خودروهایی چون نیسان پیکاپ در بازار عرضه می شده که هنوز هم نسخه های کارکرده ی آن با عمر بیش از ۱۵ سال بدون هزینه ی استهلاکی خاصی مانند روز اول کار می کنند. اما در خودروهای پیکاپ چینی افت کیفیت و همچنین هزینه های جاری نیز تا حدی با توجه به سبک استفاده این خودروها مشهود بود.
اما در خودرو آمیکو آسنا به گفته مدیران شرکت سازنده، یکی از اصلی ترین دغدغه های مالکان پیکاپ های چینی از بین رفته است. کیت کلاچ و سامانه انتقال قدرت در آسنا بر خلاف سایر پیکاپ های چینی، با توجه به استفاده راننده های ایرانی سفارشی سازی شده و کمپانی ولئو به صورت سفارشی قطعات آن را برای آمیکو تامین می کند. همین امر نیز باعث شده تا عمر مفید این قطعه استهلاکی به مراتب بیشتر از قطعات مشابه در پیکاپ های چینی دیگر باشد. در کنار ظرفیت بار بالاتر آسنا نسبت به رقبا، وجود امکاناتی چون LSD یا همان قفل الکتریکی دیفرانسیل عقب شاهد آن هستیم که تا حدی قابلیت های حرکتی این خودرو در نسخه پایه افزایش پیدا کرده و کمی رانندگی با آن در شرایط سخت آسانتر است. وجود امکانات رفاهی بیشتر هم نسبت به سایر رقبا نیز عاملی است که می تواند این خودروی آمیکو را نزد مشتریان عادی محبوبتر کند.


اما این ویژگی های بهتر آسنا نسبت به رقبا، چیزی نیست که شما بتوانید با هزینه ای مشابه به سایر پیکاپ های چینی داشته باشید. امروز برای خرید آسنا باید هزینه ای فراتر از ۲۱۰ میلیون تومان بپردازید و گاهی نسبت به پیکاپ های چینی دیگر، این قیمت بیش از دو برابر سایر آن ها است. همین مسئله باعث شده تا امروز کارشناسان و بسیاری از مشتریان، دلایل قانع کننده تری برای پذیرفتن این قیمت از آمیکو بخواهند. فضای بار، قفل دیفرانسیل، کیت کلاچ و انتقال قدرت کم استهلاک، دوگانه سوز بودن فابریک و… شاید عوامل موثری در برتری آسنا نسبت به ریچ، کاپرا۲ و… باشد. اما این دلایل برای اختلاف ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی شاید کافی نباشد. از طرفی با اینکه آمیکو همیشه می گوید که موتور آسنا ساخت کمپانی میتسوبیشی است و از آن به عنوان یکی از عوامل جذب مشتری و تبلیغات استفاده می کند. اما باید بدانیم که این موتور در خودروهایی چون آمیکو آسنا با مهندسی میتسوبیشی وجود دارد و در اصل این کمپانی ژاپنی این پیشرانه را در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به صورت مستقیم در خط تولید مرکزی خود استفاده کرده است. بعد از آن این پیشرانه به کمپانی های مختلف چینی از جمله بی وای دی، لیفان، زوتی و… به فروش رسیده است. امروز موتور سری ۴G69s4N میتسوبیشی نه تنها در آمیکو آسنا نصب است، بلکه می توان آن را در پیکاپ دیگری چون کاپرا۲ هم یافت نمود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.