کرال کنترل چه گونه کار می‌کند؟ (CRAWL CONTROL)

کرال کنترل
کرال کنترل یکی از آپشن های کارآمد برای آفرودبازهاست، که تویوتا از سال ۲۰۰۸ در برخی از خودروهای خود از جمله ۴RUNNER،TACOMA،FJ CRUISER و لندکروز، از آن استفاده کرده است.
این سیستم برای شرایط سخت و ناهموار که چرخ های خودرو گیر می کنند طراحی شده تا چرخ ها بدون هرزگردی و بیش تر فرورفتن در شن یا پرتاب کردن سنگ های زیر چرخ به اطراف، با سرعت کم و بدون دخالت راننده در کنترل گاز و ترمز، از آن شرایط خارج شود. برای مثال جهت خروج از شن، سنگلاخ و ناهمواری هایی که خروج از آن ها با بیش تر گاز دادن ناممکن می شود، استفاده از کرال کنترل بهترین گزینه است زیرا عملکرد این سیستم به صورت خودکار خودرو را باوجود گرفتار شدن، بیرون می‌آورد.
این کنترل تنها با استفاده از سنسورهایی با حساسیت بالا (سنسور تعادل، سنسور سرعت، سنسور ترمز) میسر می شود. این سنسورها شرایط رانندگی را باتوجه به میزان ناهمواری مسیر می سنجند، سپس با استفاده ECU دستورهای لازم را به پدال گاز و ترمز می دهند، تا با قفل کردن و یا نیرو دادن به چرخ، خروجی چرخ را مشخص کنند، به گونه‌ای که هر چرخ مجزا از چرخ های دیگر کار می کند و خودرو از آن شرایط خارج می شود.
کرال کنترل
عملکرد کرال به گونه‌ای است که به راننده اجازه می دهد از تمرکز کردن بر روی پدال ها صرف نظر کند و فقط با فرمان، خودرو را کنترل کند، که این قضیه موجب می شود عبور از موانع به راحتی صورت گیرد.
در کنار دکمه فعال و غیرفعال کرال که اغلب در کنار دسته دنده قرار دارد یک درجه نیز دیده می شود که این درجه معین می کند خودرو هنگامی که کرال فعال است با چه سرعتی (اغلب ۵ سرعته) از موانع عبور کند. این گونه که راننده تشخیص می دهد مسیر تا چه حد ناهموار است، سپس باتوجه به آن، درجه را در موقعیت مناسب قرار می دهد که انتخاب درجه مناسب کرال به تجربه راننده و آگاهی او از مسیر بستگی دارد.
کرال کنترل
برای استفاده کردن از کرال ابتدا باید خودرو را متوقف کنیم و پدال ترمز را فشار دهیم، سپس دنده را خلاص کنیم و دنده کمک را در حالت ۴-L قرار دهیم (در برخی از خودروها این کار با چرخاندن درجه تنظیم گیربکس کمک انجام می شود). در پایان دنده را در حالت D یا R (با توجه به نیاز راننده) قرار می دهیم، کرال را روشن کرده، درجه سرعت مناسب را انتخاب می کنیم و شاهد عملکرد آن می شویم. توجه داشته باشید هر گونه تغییر وضعیت در پدال گاز و یا ترمز این سیستم را غیرفعال می کند. باید به این نکته دقت کرد که استفاده از این آپشن برای زمان های طولانی توصیه نشده است زیرا عمل ترمزگیری زیاد تکرار می شود و باعث خوردگی لنت و دیسک می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

محمد جبارزاده شیاده/ کارشناسی مهندسی مکانیک
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.