صندلی ایزوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

صندلی ایزوفیکس

نشستن خردسالان بر روی صندلی خودرو، چه عقب و چه جلو، بسیار خطرناک است، زیرا جثه آن ها نسبت به اندازه صندلی خودرو بسیار کوچک تر است و این تفاوت اندازه موجب می شود کمربند ایمنی کاملاً آن ها را در بر نگیرد و از آن ها در مقابل حوادث محافظت نکند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

برای حل این مشکل باید از صندلی هایی که مخصوص کودکان است استفاده شود تا ایمنی کودک بیش تر شود. این صندلی ها طوری طراحی شده اند که کاملاً کودک را در بر می گیرند و کمربندهایی دارند که متناسب با جثه کودک است و آن را پوشش می دهد.

صندلی ایزوفیکس

برخی از صندلی های کودک توسط کمربند ایمنی به صندلی خودرو متصل می شوند. برخی دیگر نیز از طریق قلاب به قسمتی از صندلی خودرو وصل می شوند که از طریق صندلی به بدنه خودرو پیچ شده است، به این مدل از صندلی های کودک «ایزوفیکس» (Isofix-Seat) می گویند.

صندلی ایزوفیکس

امروز صندلی خودروهای روز دنیا به میله هایی مجهز شده اند که به بدنه خودرو جوش شده است. صندلی های کودکی که از نوع ایزوفیکس هستند از طریق این میله ها به بدنه خودرو متصل می شوند و این اتصال موجب می شود این صندلی ها از ایمنی بیش تری برخوردار شوند.

صندلی ایزوفیکس

تحقیقات نشان داده است که حدود ۸۰% از مردم در نصب آن دسته از صندلی های کودکی که با کمربند ایمنی به صندلی متصل می شوند دچار خطا می شوند. این خطاها اغلب می توانند قرار نگرفتن کامل سگک کمربند درون قفل کمربند، پیچ خوردن کمربند هنگام نصب و عبور نکردن کمربند به طور کامل از صندلی کودک باشند. مشکل دیگر، انعطاف پذیری کمربند ایمنی است که باعث می شود صندلی کودک مقداری آزادی داشته باشد و همین مسئله از ایمنی آن می کاهد. اما در صندلی های کودک ایزوفیکس از این خطاها خبری نیست و بیش از ۹۰% مردم، حتا برای اولین بار، آن را درست نصب می کنند. از سویی چون این صندلی های کودک مستقیم به بدنه خودرو متصل می شوند پس از ایمنی و صلبیت خوبی برخوردارند.

صندلی ایزوفیکس

در این صندلی ها اکثراً از دو قلاب استفاده شده است که به میله صندلی خودرو قفل می شود و نصب آن به همین سادگی است.

صندلی ایزوفیکس

البته برخی خودروها دارای کمربند سقف نیز هستند که از آن برای محکم تر کردن صندلی کودک استفاده می شود و باعث اطمینان خاطر بیش تر می شود.

صندلی ایزوفیکس

بنابر اطلاعات بالا، پیش از خرید صندلی کودک بهتر است به صندلی های خودروی خود نگاهی بیاندازید تا اگر صندلی های ایزوفیکس بر روی صندلی های خودروی شما قابل نصب بود، از این صندلی ها برای کودکان خود خریداری کنید. البته صندلی های کودک ایزوفیکس از مدل های دیگر گران تر هستند که در این شرایط اقتصادی مسئله مهمی است.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.