برای ایجاد ایمنی بیش‌تر در جاده‌ها چه می‌توان کرد؟

ایمنی جاده
ایمنی جاده

ایمنی جاده موضوعی است که همواره ذهن تمام رانندگان را درگیر می‌کند. در طول ۴۵ سال گذشته، تلفات جاده‌ای پیش از افزایش در دهه گذشته، شاهد کاهش مداوم و آرام بوده است. اکنون ما از شما می‌پرسیم، برای ایمن‌تر کردن جاده‌ها برای همه چه باید کرد؟

آریزو 8 آریزو 8

خودروسازان در چند دهه گذشته فناوری‌های ایمنی بسیاری را توسعه داده‌اند. با وجود این، تصادف‌های مرگبار همواره در کمین هستند و به نظر می‌رسد هیچ‌کس راه‌کار مطمئنی برای این معضل ندارد. زمانی به نظر می‌رسید کمبود زیرساخت‌های مربوط به ایمنی و نگرانی در مورد عابران پیاده تأثیر زیادی دارد، اما امروز عوامل دیگر به همان اندازه اهمیت پیدا می‌کنند. به گفته اکونومیست، وزن یکی از عوامل اصلی خطر در جاده‌هاست. این نشریه ادعا می‌کند که به طور متوسط، سنگین‌ترین وسایل نقلیه در جاده‌ها به ازای هر ۱۰ هزار تصادف، منجر به مرگ ۳۷ نفر می‌شوند. وسایل نقلیه با وزن متوسط به ازای هر ۱۰ هزار تصادف ۵.۷ کشته و وسایل نقلیه سبک‌وزن تنها ۲.۶ کشته برجای گذاشته‌اند.

پس یک راه‌کار این است که خودروسازان خودروهای خود را با وزن سبک‌تر تولید کنند. خودروهای برقی یک نمونه بارز هستند، اما به کارگیری باتری‌های پرحجم، آن‌ها را نسبت به بسیاری از همتایان بنزینی سنگین‌تر می‌کند. از آن‌جایی که، چه بخواهیم چه نخواهیم، دنیا به سمت برقی شدن می‌رود، حفظ وزن وسایل نقلیه جدید در سطوح معقول ایده خوبی به نظر می‌رسد، احتمالاً از طریق طراحی هوشمندانه و استفاده از مواد سبک‌وزن مانند آلومینیوم. یک خودروی سبک‌تر همچنین مانورپذیری بیش‌تری دارد، می‌تواند سریع‌تر ترمز کند و در شرایط اضطراری دقیق‌تر منحرف شود که همه این‌ها می‌تواند به کاهش تصادف‌ها کمک کند.

اگر از رانندگان بخواهیم دقیق‌تر و متمرکزتر باشند، پس باید رانندگی را برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر کنیم. یک خودرو با هندلینگ خوب می‌تواند یک تجربه لذت‌بخش‌تر را به همراه داشته باشد و رانندگان را تشویق کند تا به جاده توجه بیش‌تری داشته باشند. تقریباً هر سرگرمی‌ای مانند سفالگری، نقاشی یا نواختن ساز را در نظر بگیرید، حتا کسانی که هیچ آرزویی برای حرفه‌ای شدن ندارند، همچنان برای پیشرفت تلاش می‌کنند، زیرا از کاری که انجام می دهند لذت می برند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کند صدور سخت‌تر گواهینامه و آموزش مداوم رانندگان است. به نظر ما، ایجاد تست‌های رانندگی سخت‌گیرانه‌تر، معاینات سلامتی منظم، و دوره‌های تکمیلی اجباری برای افزایش تیزبینی، دانش و ایمن بودن رانندگان در جاده‌ها، مسیر طولانی‌تری برای ایجاد محیطی امن‌تر در جاده‎‌ها خواهد بود.

علاوه بر این، ما نباید اهمیت زیرساخت و تعمیر و نگهداری را دست کم بگیریم. روشنایی بهتر، علائم رانندگی واضح‌تر، خط‌کشی جاده‌ای جدید، و رفع چاله‌ها و لکه‌های ناهموار، همگی در وهله اول به جلوگیری از وقوع تصادف‌ها کمک می‌کنند. شاید پاسخ شما به این معضل اعمال قوانین سخت‌تر یا ایجاد فناوری‌های پیشرفته‌تر در خودروها باشد، اما اگر این‌طور باشد، بهتر است بدانید که این ایده‌ها به همان اندازه که مبهم به شمار می‌روند، گسترده و پیچیده نیز خواهند بود.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.