دو نیمه پنهان بازار خودرو

دو نیمه پنهان بازار خودرو
دو نیمه پنهان بازار خودرو

پزشکیان در شرایطی سکان اجرایی کشور را در دست گرفته است که با دو نیمه پنهان بازار خودرو روبه‌روست؛ از یک سو، مصرف کنندگان توقع کاهش قیمت ها را دارند و از سوی دیگر، شرایط تولید مساعد نیست.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دیروز (۷ مرداد ۱۴۰۳) مراسم تنفیذ رئیس دولت چهاردهم برگزار شد، فردا هم باید به مجلس برود؛ این بار در قامت یک رئیس جمهور به ساختمان سبز بهارستان قدم خواهد گذاشت.
در واقع، پزشکیان از دیروز رسماً عهده دار امور اجرایی کشور شد. او باید با تمام توان در جبهه‌های مختلف بجنگد، جنگی که هدف بهبود زندگی شهروندان است.

در این شرایط، خودرو به عنوان یکی از چهار شاخص زندگی، حال و اوضاع مناسبی ندارد، به خصوص پس از اقدامات آخر دولت قبل سطح توقع و خواسته مردم به شدت بالا رفته است؛ از یک سو، توقع دارند روند کاهشی قیمت ها ادامه داشته باشد و از سوی دیگر، کیفیت و ایمنی خودروها افزایش پیدا کند. البته این یک خواسته منطقی و یک وظیفه تلقی می شود. طی سال های اخیر دولت نتوانسته است از این بابت نظر مساعد مردم را جلب کند، وضعیت به گونه ای شده است که همه نسبت به وضع موجود صنعت خودروسازی معترض هستند.

از منظر مصرف کننده این نقد، اعتراض و توقع کاملاً به جاست. هنوز شرایط به وجودآمده حاصل از برجام از یادها نرفته است، هنوز حضور برندهای معتبر، بزرگ و صاحب نام این صنعت به عنوان واردکننده و تولیدکننده فراموش نشده است، هنوز وضعیت بازار با شیوه متنوع و منعطف فروش همراه با تنوع بسیار در اذهان باقی مانده است،
اما با اعمال تحریم های داخلی و خارجی یک‌باره تمام آن‌چه آینده این صنعت را به سمت درست هدایت می کرد، دود شد و به هوا رفت.

پیرو این اتفاقات کار به جایی رسیده است که نه تنها قیمت خودروها به چندین برابر قیمت جهانی آن ها رسیده است، بلکه دیگر از تنوع و قدرت انتخاب و روش های جذاب فروش خبری نیست. متقاضیان مجبور هستند برای خرید، هم ماه ها در انتظار بمانند و هم هر شرایطی که تولیدکننده می گوید بپذیرند. واردات هم همین طور است. هر چند دولت سیزدهم قفل ۵ ساله ممنوعیت ها را شکست، اما با گذشت دو سال از زمان دور جدید، واردات به نقطه مطلوبی نرسیده است.

در همین حال، وضعیت نامساعد اقتصادی، کمبود منابع ارزی، رانت حاصل از قیمت گذاری دستوری باعث ماندگاری تقاضاهای غیرمصرفی در بازار شده است. بازاری که همچنان در رکود قرار داشته و مستعد حوادث زیادی است. یک خبر می تواند قیمت ها را بشکند و خبر دیگر به سرعت تب تند قیمت ها را بیش تر می کند. به بیان ساده تر، بازار خودرو نشان داده است دو نیمه یا دوروی متفاوت دارد؛ همان قدر که با سرعت می تواند نزولی باشد به همان اندازه و سرعت صعودی می شود. بازار خودرو می تواند یک آینه تمام نما از وضعیت اقتصادی کشور باشد. اگر دولت جدید موفق به تزریق آرامش و ثبات به این بازار شود، می توان نسبت به بهبود امور در آینده بسیار امیدوارتر بود.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.